اهم اخبار

جلوگیری از خروج ۲.۵ میلیارد دلار ارز با خودکفایی گندم

بدون دیدگاه

بنابر آمار با تامین ۱۰۰ درصدی تولید گندم در داخل از خروج حداقل ۲.۵ میلیارد دلار ارز جلوگیری شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس برنامه هفتم در ۱۴ محصول اساسی کشور به طور متوسط به ضریب خودکفایی ۹۰ درصد و در ۵ کالا به ۱۰۰ درصد باید برسیم که تحقق این امر مستلزم حمایت از تولید، تامین نهاده ها و اعتبارات مورد نیاز کشاورزی است که در صورت فراهم شدن الزامات از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می شود.

غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز سال زراعی کشت پاییزه گفت: برآوردهای اولیه نشان می دهد که در بخش کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی ۹۰ درصدی محصولات اساسی هزار همت اعتبار نیاز است و بنده معتقدم در افزایش بهره وری و راندمان کارهای زیادی انجام دادیم. هرچند در این خصوص ممکن است منابع در نظر گرفته شده خیلی مناسب و پاسخگو نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود:  کشاورزان نباید برای کشت پاییزه دغدغه تأمین کود، بذر، سم و… داشته باشند؛ ضمن اینکه در حوزه تأمین سوخت ماشین آلات کشاورزی هم مذاکراتی با وزیر نفت انجام شده و قول‌های مساعدی داده شده است.

در ادامه علیرضا مهاجر معاونت امور زراعت وزارت جهاد گفت: براساس برنامه خودکفایی ۹۰ درصدی محصولات اساسی در داخل، تامین ۳ میلیون تن کود جوابگو نیست، از این رو باید تمهیدات اساسی اتخاذ شود تا شرکت خدمات حمایتی به موقع، اندازه و بهینه کود مصرف کند.

مهاجر ادامه داد: بر اساس آمار نیاز ما برای کشت پاییزه برمبنای موسسه تحقیقات خاک و آب ۴.۵ میلیون تن کود نیاز داریم، حال اگر قرار است تحول ایجاد کنیم باید بتوانیم کود مورد نیاز را تامین کنیم.

صرفه جویی تولید هرکیلو گندم ۵۰ سنت است

عطااله هاشمی عضو شورای تشکل های بخش کشاورزی گفت: تغذیه اثر مستقیم و مهمی در تولید دارد به طوریکه در صورت بارش کافی و نبود تغذیه مناسب، راندمان تولید و عملکرد کاهش می یابد، از این رو بر تغذیه کودهای فسفاته، پتاسه و ازوته در فصل پاییز تاکید می کنیم. هر چند در آغاز سال زراعی احتمال دارد که بارندگی مناسب نباشد، اما باید کود داده شود تا در زمان بارش از آن استفاده شود.

او با بیان اینکه خودکفایی محصولات اساسی در ارتقای ضریب امنیت غذایی و پایداری تولید تاثیر بسزایی دارد، افرود: بنابر سیاست خودکفایی ۹۰ درصدی محصولات اساسی در برنامه هفتم، هرکیلو افزایش تولید از خروج ارز جلوگیری می کند. به عنوان مثال هرکیلو تولید گندم ۵۰ سنت صرفه جویی ارزی دارد. به عنوان مثال واردات حدود ۶ میلیون تن گندم در سال ۹۸ با احتساب هرتن ۳۰۰ دلار، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شد که خودکفایی از خروج این میزان ارز جلوگیری می کند.

هاشمی ادامه داد: تامین نهاده دامی یکی از الزامات اساسی رشد تولید است  که در ارتقای راندمان تولید و افزایش بهره وری تاثیر بسزایی دارد، درحالیکه اگر تغذیه مناسب نباشد یا کود کافی داده نشود، کاهش ۸۰ درصدی تولید خواهیم داشت درحالیکه اگر داده شود ۳۰ درصد بهره وری تولید افزایش می یابد.

بنابر اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه هفتم و تأمین امنیت غذایی پایدار و غذای سالم و با کیفیت برای آحاد جامعه،نهاده های تولید مورد نیاز باید در اختیار بهره برداران قرار بگیرد.

تامین نهاده های کشاورزی در خودکفایی تولید نقش بسزایی دارد

وزارت جهاد کشاورزی متولی امنیت غذایی کشور و تأمین غذای سالم، قابل دسترس و باکیفیت است به طوریکه کشور با بالغ بر ۸۵ میلیون نفر باید به سمت خودکفایی در تأمین نیازهای غذایی خود مطابق با بیانات رهبری حرکت کند.

سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد گفت: خودکفایی در محصولات اساسی از جمله گندم در برنامه هفتم و سند امنیت غذایی دیده شده که تحقق آن الزاماتی دارد که در صورت تحقق جلوگیری از خروج ارز کاهش می یابد.

او تعیین قیمت خرید تضمینی مناسب، تامین یارانه و اعتبارات جهت تهیه و تدارک کودهای شیمیایی، بذور اصلاح شده، سموم مورد نیاز بخش،ماشین آلات و ادوات ماشین آلات کشاورزی، سامانه نوین آبیاری، مدیریت آفات بیماری و علف های هرز، برداشت و کنترل ضایعات، آموزش و ترویج از جمله الزامات پایداری و رسیدن به خودکفایی در محصولات اساسی محسوب می شود که برای رسیدن به خودکفایی نقش هریک کلیدی است.

سهرابی  نقش کود و بذر را در خودکفایی محصولات اساسی کلیدی و موثر دانست و گفت: اگر تامین کود و بذر در کنار یکدیگر قرار بگیرد، خودکفایی محقق می شود، از این رو با فراهم شدن تامین نهاده های تولید خودکفایی محقق شود. به عنوان مثال در حوزه گندم در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷ میلیون تن گندم وارد شد که ارزش گندم های وارداتی این میزان ۲.۵ میلیارد دلار برای تامین نیاز داخل بود که با افزایش خرید تضمینی از ۴.۵ به ۱۲ میلیون تن توانستیم از واردات این میزان ارز جلوگیری کنیم.

مجری طرح خودکفایی گندم گفت: در وزارت جهاد ۲  اقدام نخست افزایش تولید در واحد سطح و دیگری ارتقای کیفیت باهمکاری بخش های مختلف و مشارکت کشاورزان دنبال شد که براین اساس میزان پروتیئن گندم کشاورزان به ۱۳ درصد و گلوتن به ۳۰ درصد رسیده است. حال با تامین الزامات لازم خودکفایی ۹۰ درصدی در برنامه هفتم‌ محقق می شود.

براساس اسناد بالادستی  به ویژه سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم، وزارت جهاد کشاورزی به کمک سایر دستگاه‌ها و نهادها باید بتواند امنیت غذایی را تا حد ۹۰ درصد با خودکفایی محصولات اساسی و البته با حفظ منابع زیستی و پایه و طبیعی حاصل کند که در صورت تحقق از خروج قابل توجه ارز جلوگیری می شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *