اهم اخبار

سطح مبارزه علیه بیماری‌های گندم به یک میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار رسید

بدون دیدگاه

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات گفت: در سال زراعی کنونی در سطح یک میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار مبارزه علیه بیماری‌های گندم انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  اکبر آهنگران، مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا سازمان حفظ نباتات با اشاره به تاثیر تغییر اقلیم و افزایش سطح مبارزه با عوامل خسارت زای گندم گفت: در سال زراعی فعلی با تغییرات اقلیمی گسترده ای روبرو بودیم چراکه عدم بارش در پاییز و اوایل زمستان و بالا بودن درجه حرارت در فصل زمستان نسبت به سال های قبل  باعث  شد تا بحث آفات و بیماری های گندم با شدت بیشتری بروز پیدا کند، اما خوشبختانه با اقدامات و مبارزه خوبی که همکاران ما در سراسر کشور در حوزه زراعت گندم انجام دادند، از عوامل خسارت زا در حوزه گندم جلوگیری شد.

به گفته او، امسال در حوزه بیماری های گندم سال استثنایی داشتیم به طوریکه مبارزه با بیماری های گندم در سطح بالغ بر یک میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار انجام شد که ۸۳۰ هزار هکتار مربوط به زنگ زرد گندم است، درحالیکه سال زراعی گذشته مجموع مبارزه با بیماری های گندم ۷۸۰ هزار هکتار بود که ۱۸۷ هزار هکتار آن علیه زنگ زرد بود. همچنین در حوزه آفات گندم مبارزه سال زراعی جاری ۹۲۰ هزار هکتار بود، در حالیکه سال قبل ۴۹۰ هزار هکتار مبارزه بدون احتساب آفت سن گندم را داشتیم که این امر رشد ۲ برابری در بحث مبارزه با آفات را نشان می دهد.

آهنگران ادامه داد: با تلاش های گسترده همکاران حفظ نباتات، خوشبختانه مبارزه با علف های هرز رشد ۵۰۰ هزارهکتاری داشته است به طوریکه بنابر آمار امسال در سطح ۳ میلیون و ۷۵۰ هزارهکتار مبارزه با علف های هرز در بحث گندم انجام شد و خوشبختانه با تلاش هایی که همکاران در سطح جهاد کشاورزی استان ها به عنوان حافظان امنیت غذایی انجام دادند، نه تنها هیچ گونه خسارتی از حیث عوامل گندم نداشتیم، بلکه تولید خوبی در حوزه گندم داشتیم.

گرمای اخیر در حوزه باغات مرکبات استان های جنوبی تنش ایجاد کرد

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه گرمای اخیر تاثیری در حوزه گندم نداشته است، افزود: با توجه به پایان یافتن زراعت گندم و برداشت محصول، گرما در حوزه زراعت تاثیری نداشته است و بارش های مناسب اسفند، فروردین، اردیبهشت و اوایل خرداد موجب شد تا عملکرد مناسبی در این حوزه داشته باشیم. اما در حوزه سایر محصولات از جمله باغات مرکبات استان های جنوبی که باغداران برای مدت زمان طولانی دسترسی به آب دارند، گرما تنشی در این حوزه ایجاد کرده است.

به گفته او، با توجه به اینکه زمستان و پاییز سردی نداشتیم، در حوزه آفات دما نسبت به سال قبل ۲ تا ۴ درجه رشد داشته است که همین امر موجب شده تا سیکل زندگی خیلی از آفات ادامه یابد و برخی آفات زمستان گذرا نباشند که در نهایت این امرموجب شده  تا جمعیت سال زراعی قبل به سال جدید منتقل شود و آفات چند نسلی با جمعیت بالایی در عرصه روبرو شوند.

آهنگران با بیان اینکه در حوزه آفات کلیدی بر انجام به موقع مبارزه با آفات تاکید شده است، گفت: زمان به موقع آفات به کشاورزان توصیه شده است تا  با کنترل آفات نسل های اولی مشکلی از این جنبه نداشته باشیم که در حقیقت با این اقدام از جمعیت بالای آفات در نسل های بعدی که ایجاد خسارت کند، جلوگیری شده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *