1

برای اولین بار در جهان/ ثبت اختراع پالایشگاه گوجه فرنگی( فرآیند تولید غیرحرارتی کنسانتره و رب گوجه فرنگی) توسط گروه صنعتی یک و یک+ سند

شرکت فرآورده های غذایی دشت مرغاب (یک و یک) اختراع فرآیند تولید غیرحرارتی کنسانتره و رب گوجه فرنگی (پالایشگاه گوجه فرنگی) را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، مهندس پیمان فهندژ سعدی، مدیرعامل گروه صنعتی یک و یک به عنوان مخترع فرآیند تولید غیرحرارتی کنسانتره و رب گوجه فرنگی را در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسانده است.

این اختراع مرتبط با حوزه تولید کنسانتره و رب گوجه فرنگی است و می تواند از گوجه فرنگی ،رب و کنسانتره بدون هیچگونه حرارتی و با حفظ ارزش غذایی ماده اولیه تهیه کند.

با این اختراع جدا از حفظ ارزش غذایی ماده اولیه  می توان به مزیتهای بالای آن  از جمله جلوگیری از هدر رفت انرژی، آب و سازگاری با محیط زیست اشاره داشت.

براساس این گزارش، تولید رب گوجه فرنگی با استفاده از سیستم های حرارتی دارای مشکلاتی نظیر اثر مخرب حرارت روی ارزش غذایی محصول و از بین رفتن مقادیر زیاد از ویتامین ها و مواد ضروری گوجه فرنگی می شود . که این مواد برای سلامتی سودمند است.

علاوه بر این مقدار زیاد انرژی برای جداسازی آب گوجه فرنگی در سیستمهای رایج مصرف می شود و درصدبالایی آب گوجه فرنگی به صورت بخار به هدر می رود و از گوجه فرنگی جدا می شود.

در این اختراع که برای اولین بار در دنیا انجام شده است و با تائید دانشگاه تهران به ثبت رسیده است،آب گوجه فرنگی بدون هیچگونه انرژی حرارتی از گوجه فرنگی شده و رب یا کنسانتره تولید می شود و آب حاصل نیز می تواند به مصرف بهداشتی و یا آشامیدنی برسد.

رب گوجه فرنگی بدست آمده دارای ارزش غذایی بالایی به دلیل حفظ ویتامین ها، رنگدانه ها و مواد ضروری است و هیچ گونه انرژی فسیلی استفاده نشده و هزینه تولید را کاهش می دهد و در حفظ محیط زیست موثر است و آب حاصله نیز مورد استفاده است.

سرویس خبری: صنعت غذا