اهم اخبار

رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران: نانوایی با نرخ ۱۴۰۰ و هزینه های سرسام آورِ ۱۴۰۳/ دولت پزشکیان نگاه ویژه به صنف نانوایان سنگکی داشته باشد

بدون دیدگاه
محمد سلیمانی اظهار امیدواری می کند که دولت پزشکیان نگاهی ویژه به صنف نانوا داشته باشد که حداقل مثل سال قبل نباشد؛ یا هرسال از روی تورم به نانوا هم نرخ بدهند یا اینکه به این درخواست آن ها اهمیت دهند که یارانه آرد را نمی خواهند و پول و یارانه آن را در زنجیره آخر بدهند که مصرف کننده هست؛ چرا به نانوا بدهند تا بعد شائبه های قاچاق و غیره مطرح شود؟

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، مشکل اصلی صنف نانوایان سنگکی نرخ است که به گفته رئیس اتحادیه این صنف، نرخ نامه آن به سال ۱۴۰۰ برمی گردد و با وجود بالارفتن تورم و هزینه ها، همینطور ثابت مانده!

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران این مشکل را از این منظر مورد توجه قرار می دهد که نان سنگک، دستی و برشی بوده و کارگر ماهر می خواهد؛ کارگر ماهر هم دستمزد نرمال و متناسب با کارش طلب می کند؛ اجاره مغازه ها بالا رفته و در کنار آن هزینه های دیگر، مالیات و غیره همه دست به دست هم داده اند تا نان سنگک نتوانند مبلغ سال ۱۴۰۰ را به مردم عرضه کند؛ اتفاقی که به گفته سلیمانی، می تواند نانوا را ناچارا و به اجبار به سمت تخلف یعنی گران فروشی و کم فروشی هدایت کند.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران از سوی دیگر به مراجعه مامو اداره آب به نانوایی ها اشاره کرده که تعداد کارگران را جویا می شود؛ هر واحدی که کارگر بیشتری دارد، مبلغ بیشتری هم پرداخت می کند و گاه تا ۳ میلیون هم قبض آب ماهانه برای این واحدها صادر می شود. این در حالی است که به گفته سلیمانی: در سال ۱۴۰۰ مبلغ قبض آبی که برای نانوای صادر می شد حدود ۳۰۰الی ۴۰۰ تومان بوده است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، توضیح می دهد: اگر هم مراجعه می کنیم، می گویند که مصرفتان بالاست؛ خب ما آب را با نان مخلوط کرده و خمیر می سازیم و هیچ اضافه و بقایایی هم ندارد؛ و از طرف دیگر بازرسین بیمه درب مغازه می ایند چون سیستمی شده کارگری که امکان دارد یک روز درب مغازه باشد بازرسی این شخص را بنویسد و کارفرما متوجه نشود ودر روزی که لیست رد می شود جریمه ان کارگر که یک  گاهن بعد چند ماه برایش جریمه می آید که باید پرداخت کند     این باعث جریمه شدن واحد صنفی و کارفرما می شود.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران، اظهار امیدواری می کند که دولت پزشکیان نگاهی ویژه به صنف نانوا داشته باشد که لااقل مثل سالهای قبل نباشد؛ یا سال به سال و از روی تورم به نانوا هم نرخ مثل صنف های دیگر بدهند یا اینکه به این درخواست ما اهمیت دهند که گفته ایم یارانه آرد را نمی خواهیم؛ پول و یارانه آن را به زنجیره آخر بدهند که مصرف کننده هست چرا به نانوا بدهند تا بعد شائبه های قاچاق و غیره مطرح شود؟

سلیمانی معتقد است که اگر این اتفاق بیافتد هم به سود دولت می شود و هم به سود مردم خواهد بود؛ در این زنجیره آرد و نان فعلی نه مردم راضی اند نه نانوا و نه دولت. به گفته او اگر آرد، آزاد باشد رقابت ایجاد می شود و تا حدود ۳۰درصد کاهش مصرف آرد خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران، می گوید: معمولا نرخ دستوری هیچ موقع جواب نداده؛ نرخی باید باشد که طبق آنالیزی که ما داده ایم، محاسبه کرده و به نانوا ابلاغ کنند چراکه تاثیر آرد در نرخ گذاری نان چیزی حدود ۸ درصد است و باقی هزینه ها از بازار آزاد تهیه شده و نانوا باید پرداخت کند./اتاق اصناف تهران

سرویس خبری: صنعت غذا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *