اهم اخبار

پیش بینی خرید ۱۱.۵ میلیون تن گندم برای سال جاری

بدون دیدگاه

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۸.۲ تن تا به امروز خرید تضمینی گندم انجام شده است گفت: برای سال جاری پیش بینی می شود با خرید تضمینی ۱۱ و نیم میلیون تن گندم خودکفا شویم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ محمد علی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی در افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته اظهارداشت: ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ذرت، ۲ میلیون تن کنجاله سویا و به همین اندازه جو داریم که در مجموع بدون واردات نیاز ۴٫۵ ماه کشور را تامین می کند.

وی افزود: این وضعیت پایدار تامین نهاده های دامی درحالی روی داده است که در ۸ ماه قبل وضعیت بحرانی داشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای نیمه دوم سال نیز برنامه ریزی تامین دام صورت گرفته است تا تولیدکنندگان دغدغه برای تامین نهاده ها نداشته باشند.

وی تصریح کرد: وضعیت تولید تخم مرغ و مرغ به شکلی شده است که تولید مازاد بر نیاز بازار صادر می‌شود.

نیکبخت گفت: سال قبل ۱۴۰ هزار تن مرغ صادر شده است که این رقم در سال جاری ۵۰ هزار تن است.

وی گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته شاهد کشتار دام مولد بودیم در حال بازسازی تولید داخل هستیم و دام های مولد به کشور وارد میشود.

وی افزود: نرخ رشد بخش کشاورزی از منفی چهار درصد امسال مثبت شده است.

نیکبخت گفت: دو سال پی در پی نیاز کشور به گندم از محل تولید داخل تامین شده است و برای سال جاری نیز پیش بینی می شود ۱۱ و نیم میلیون تن خرید تصمینی گندم داشته باشیم.

وی گفت: از ابتدای فصل برداشت تا به امروز هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد افزایش دارد.

وی افزود: نرخ تورم ماهانه محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی نیز از ۲٫۸ درصد به ۱٫۸ درصد کاهش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تصدی گری در بخش کشاورزی باید به تشکل ها و تعاونی ها واگذار شود که وزارتخانه اکنون این آمادگی ا دارد تا با این کار خود کار نظارت را انجام دهد.

وی با بیان اینکه برای تامین معیشت مردم ۵ اولویت تدوین شده است گفت: اولویت اول افزایش تولیدات کشاورزی با حفظ ذخایر و منابع است، در اولویت دوم تلاش می‌کنیم که تنوع در تولید ایجاد شود و ضرر و زیان کشاورزان به حداقل کاهش یابد.

وی افزود: اولویت سوم تعادل‌بخشی به بخش تولید است یعنی مشخص شود که کدام بخش به چه میزان منابع نیاز دارد و بهره‌وری در بخش‌ها چگونه است.

وی افزود:تولید صادرات محور از دیگر اولویت‌های بخش کشاورزی است، معتقد هستیم اگر تولید صرفاً برای تامین داخل باشد به بن‌بست خواهد رسید و باید برنامه‌ریزی صادرات انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اولویت پنجم دانش بنیان کردن کشاورزی است؛ آموزش و تحقیقات و ترویج کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: این ۵ اولویت با توجه به وضعیت موجود است اما در ادامه می‌تواند اولویت‌های جدیدی اضافه شود. وی تاکید کرد که در حوزه سرمایه‌گذاری هم بخش‌های دام طیور و شیلات از اولویت‌های جدی وزارتخانه است. مخصوصاً در حوزه آبزی‌پروری تنها از ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت‌های موجود استفاده شده است.

نیکبخت گفت: موضوع پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان گرمابی و سردابی از اولویت‌های ما است و ۵۰۰ هزار حلقه چاه مجوزدار در اختیار این بخش قرار دارد که یک مزیت محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: صنایع غذایی هم در اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش قرار دارد که می‌تواند از خام فروشی جلوگیری کند.

وی توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی را از اولویت‌های دیگر سرمایه‌گذاری در این بخش دانست و گفت: ۸ محصول اساسی برای افزایش تولید انتخاب شده که یکی از آنها افزایش تولید نهاده‌های دامی است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: تسنیم

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *