اهم اخبار

آرمان خالقی”عضوهیئت مدیره خانه صنعت ومعدن و تجارت” در گفتگو با اگروفودنیوز: اقتصاد دستوری سمی مهلک برای اقتصاد کشور + ویدئو

بدون دیدگاه

عضو هیئت نمایدگان اتاق بازرگانی ایران می گوید: چاره اقتصاد کشور، رشد بخش خصوصی در یک فضای رقابتی عادلانه غیر رانتی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی” اگروفودنیوز”، دکتر آرمان خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن ایران در حاشیه دومین اجلاس تجارت غذا در خصوص بحث انتخابات ریاست جمهوری و انتظار فعالان اقتصادی از رئیس جمهور چهاردهم در تحقق شعارهای سال از جمله جهش تولید با مشارکت مردم به خبرنگار ما گفت: امیدواریم رئیس جمهور آینده با رای بالا و مشارکت بالای مردم انتخاب شود. قاعدتا شعار سال تنها یکی از اهداف ایشان خواهد بود و مسئولیت یک دوره چهار ساله را به عهده خواهد گرفت. اصول ما باید بر مدار برنامه بلندمدت باشد و دولت جدید تدوین برنامه بلند مدت استراتژی توسعه صنعتی کشور و راهبرد توسعه صنعتی کشور که دستور مقام معظم رهبری دو سال و نیم پیش ابلاغ کردند را زودتر سرانجام برساند که بر مدار یک برنامه بلند مدت حرکت کند بدون برنامه بلند مدت کاری از پیش نخواهد نمی رود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: ابتدای کار باید این برنامه که کارهایش تقریبا تا بخشی از آن انجام شده هرچه زودتر نهایی شود که ما بدانیم در حوزه های مختلف صنعت در صنعت غذا بچه برنامه ای داریم؟ چگونه می خواهیم زنجیره ارزش را شکل دهیم که تولیدمان رقابت پذیر باشد.

خالقی ادامه داد: در حوزه مختلف دیگر صنعت هم به همین صورت باید به هم پیوستگی صنایع را داشته باشیم که وزارتخانه‌های متولی، هر کدام وظیفه و تکلیف خود را بدانند و جزیره ای عمل نکنند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن کشور تصریح کرد: باید شاهد یک دولت متحد باشیم تا یک توسعه متوازن را در کشور شکل دهد. دولت آینده با این برنامه اولیه باید بر این مدار حرکت و ریل گذاری کند.

این فعال اقتصادی کشور بیان کرد: سخت کوشی و برنامه ریزی و اقدام و عمل به برنامه ها باید گام‌های بعدی دولت چهاردهم باشد ولی در نهایت چیزی که دارای اهمیت است چالش های حوزه صنعت است که بر کسی پوشیده نیست، مسئولین کشور باید افرادی مطلع از وضعیت اقتصادی باشند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: چالش ها روشن است. تنها یک اراده می خواهد که دولت آینده اراده اش بر حل این مشکلات باشد و دولت از مداخله در اقتصاد باید برحذر باشد. اقتصاد دستوری سم مهلک اقتصاد ما بوده، دولت بزرگی داریم که هم فربه، ناکارآمد و کم بهره ور شده دولت آینده باید به سمت کوچک و کارآمد شدن و چابک شدن حرکت کند سپس با نظارت و برنامه ریزی مسائل را پایش کند، در این حالت بخش خصوصی رشد خواهد کرد.

خالقی اظهار کرد: چاره اقتصاد ما رشد بخش خصوصی در یک فضای رقابتی عادلانه غیر رانتی است، آنگاه به چنین فکر کنیم برنامه هایمان به هدف خواهد رسید.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نمایشگاه ایران اگروفود را نمایشگاه خوب و بسیار معتبری دانست که از سال ۱۳۷۴ آغاز به کار کرد و دارای اعتبار و مزیت است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه ها دو کارکرد در بازار داخل و بازار خارجی دارند، افزود : در دو نگاه در نمایشگاه هایمان در بحث بازار داخل شرکت های نوپا و شرکت هایی که دنبال شرکای تجاری و مشتری می گردند و به دنبال توسعه بازار داخل هستند به دنبال بازدید کننده داخلی می باشند که توانمندی های خود را به نمایش بگذارند و بتوانند رابطه اقتصادی را برقرار کنند. در بخش بین المللی نیز شرکت های داخلی که انتظار بازدید کننده های خارجی را دارند می خواهند توانمندی صادراتی را به نمایش بگذارند . از طرفی شرکت خارجی که در این رویداد حضور دارد به دنبال شرکای ایرانی هست. این بی تو بی ها در مراجعه های فی مابین اتفاق می افتد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن ایران گفت: دومین اجلاس تجارت غذا یک قدم درست است که پیش از این نمایشگاه های ما فقط به برگزاری نمایشگاه و غرفه داری ختم می شد ولی در کنار آن فرصت تجاری که می‌تواند به وجود بیاید که دارای اهمیت بالایی است . در نمایشگاه باید ترتیبات برگزاری جلسات تجاری فی مابین فعالان را مهیا کنیم که در کنارش بی تو بی شکل بگیرد.

خالقی در خصوص چشم انداز صادراتی صنایع غذایی کشور گفت: سیاست ها و برنامه هایی که اتخاذ می شود به نظر می رسد خیلی در سمت و سوی صادارت صنعت غذا نیست. چون ما محدودیت هایی که در حوزه ارزی داریم یا موضوعات تحریمی و تصمیماتی که گرفته می شود که ما امروز فردا گاهی واقعا نمی دانیم که در حوزه اقتصاد کلان چه تصمیمی گرفته می شود. به نحوی که در صنعت غذا یک روز واردات برای یک کالا منع می شود و یک روز آزاد می شود.

وی افزود: در بحث های مختص صادراتی، مشکل صادراتی داریم. در موضوعاتی ثبات نیاز داریم. برای اینکه یک تولید کننده صنعت غذا در یک بازار ثالث و خارج از کشور دنبال موضوع صادراتش می گردد باید بتواند آن تعهدی را که نسبت به مشتری و طرف تجاریش درخارج از کشور دارد به موقع ایفا کند. اینکه تصمیم و قوانین را تغییر دهیم باعث ایجاد خلل در آن تعهد می شود که به موقع صورت نپذیرد. و در این صورت تولید کننده و تاجر صنعت غذای کشورمان تبدیل به طرف تجاری بدقول می شود که در نهایت اعتبار فعال اقتصادی ما را زیر سوال می برد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: از نگاه طرف تجاری ثبات تصمیم گیری دارای اهمیت است که باید حتما به این نقطه برسیم، در این چنین حالتی خوشبختانه صنعت غذای ما در بین مجموعه صنایع کشور توانمندی تولید محصولات با کیفیت صادراتی . رقابتی را دارد و یک مزیت برای صنعت غذای کشور در بازارهای خارجی محسوب می شود.

برای مشاهده ویدئو فیلترشکن را خاموش و بر روی مربع کلیک کنید.

این فعال صنایع غذایی اظهار داشت: اگر محدودیت ها برداشته شود و برای تامین مواد اولیه با قیمت و کیفیت مناسب کمک شود صنعت غذا می تواند حضور پایداری در بازارهای جهانی داشته باشد و اکنون نیز خیلی از برندهای ما خوشبختانه خوش نامی برای صنعت غذای کشور به بار آوردند.

خالقی در پایان گفت: امیدوارم حضور تولیدات کشورمان در بازار با اعتبار و کیفیتی که از خودش نشان می دهد، باعث باز شدن بازار سایر شرکت های ایرانی شود. ساخت ایران وقتی دارای اعتبار باشد، سایرین هم قادر به حضور در بازار جهانی خواهند بود. صنعت غذای ایران به قدری بازار بزرگی است که ما به جای تخریب همدیگر باید دست همدیگر را بگیریم و بتوانیم تنوع سبد محصولاتمان را در بازار بین الملل باز کنیم. شاید این یک آرزو باشد ولی یک وقت سبد محصولات غذایی از مجموع چند تا شرکت که حتی بتوانند برند مشترک داشته باشند و کنسرسیوم صادراتی ایجاد کنند و آن توان صادراتی را در واحد صنایع غذایی ما قطعا افزایش می دهد که از این فرصت مغفول بودیم. خیلی دنبال تکروی نباید باشیم و به سوی فتح بازارها با یه استراتژی مشخص باشیم.

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *