احیا و اصلاح مراتع به ۵۰۰ تن بذر در سال نیاز دارد

بدون دیدگاه

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای احیا و اصلاح مراتع کشور سالانه به طور میانگین به بیش از ۵۰۰ تن بذر نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از وزارت جهاد کشاورزی؛ ترحم بهزاد، مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با پیگیری‌ها و تأمین تجهیزات لازم در ایستگاه‌های تولید بذر، اکنون بیش از ۱۰۰ تن بذر مرتعی تهیه و باقی بذر مورد نیاز توسط مجریان و بهره برداران مراتع از این عرصه‌ها جمع‌آوری می‌شود.

وی اظهار کرد: ۲۴ ایستگاه تولید بذر مرتعی به مساحت ۷۰۳۸ هکتار داریم و هدف ما این است که میزان تولید بذر در این ایستگاه‌ها افزایش یابد.

بهزاد گفت: از ۲۴ ایستگاه تولید بذر مرتعی، ۷ ایستگاه احاله مدیریت شده و طرح ۵ ایستگاه دیگر در کمیته فنی استان و دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای احاله مدیریت مصوب و برای مابقی ایستگاه‌ها نیز قرار است طرح تهیه شود.

وی تاکید کرد: یکی از ضرورت‌های احیا و اصلاح مراتع کشور، تأمین نهاده بذر است.

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که برای تولید و تأمین بذر مرتعی تمهیدات لازم دیده شده است، اذعان کرد: در این راستا از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی و سازمان حفاظت محیط زیست استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه احیا و اصلاح مراتع به مهار کانون ریزگردها کمک می‌کند، گفت: نزدیک به ۱۴ میلیون هکتار کانون ریزگرد در کشور داریم که نزدیک به ۵.۷ میلیون هکتار آن در عرصه‌های مرتعی و ۸.۳ میلیون هکتار در عرصه‌های بیابانی است.

بهزاد افزود: سال گذشته تفاهم نامه‌ای میان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست در راستای پیشگیری و احیا و اصلاح کانون‌های ریزگرد در عرصه‌های مرتعی ۱۳ استان امضا شد.

وی شناسایی ذخیره گاه‌های مرتعی برای حفاظت از گونه‌های مرتعی نادر و در معرض خطر را از دیگر اقدامات برای حفاظت از این عرصه‌ها نام برد و تصریح کرد: شناسایی ذخیره گاه‌های مرتعی با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی انجام می‌شود.

بهزاد بودجه تخصیصی امسال به بخش مراتع کشور را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

سرویس خبری: کشاورزی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *