ایران در تولید ارقام گلرنگ و کنجد از میانگین جهانی بالاتر است

بدون دیدگاه

رییس موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر سازمان تات گفت: ایران با معرفی ۳۹۵ رقام برای ۵ محصول به لحاظ عملکرد در تولید ارقام دانه های روغنی گلرنگ و کنجد از میانگین جهانی بالاتر است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر؛ بیست و دومین تور رسانه‌ای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) به مناسبت روز مزرعه برگزار شد. محمد زمانیان، رئیس مؤسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر سازمان تات با اشاره به فعالیت حدود ۴ دهه‌ای این مؤسسه گفت: مؤسسه اصلاح بذر روی ۳۵ محصول زراعی که به تأمین امنیت غذایی گره خورده است، در قالب ۵ بخش تحقیقات دارد.

وی افزود: سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ پروژه تحقیقاتی اجرا و ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تن بذر هسته اولیه تولید می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر با بیان اینکه سالانه ۲۰ رقم بذر از سوی مؤسسه به جامعه کشاورزی معرفی می‌شود، گفت: تا کنون ۳۹۵ رقم بذر در محصولات مختلف معرفی شده که جهش تولید از ۲۵ میلیون تن مواد غذایی به ۱۳۰ میلیون تن مرهون معرفی این ارقام است.

زمانیان با اشاره به پروژه‌های بخش تحقیقات ذرت عنوان کرد: سالانه ۵۵ تا ۶۰ پروژه که ۱۵ درصد طرح‌های مطالعاتی مؤسسه را شامل می‌شود مربوط به تحقیقات ذرت، یونجه، شبدر و سورگوم است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۹ تن هسته اولیه ارقام ذرت و ۵ تن گیاهان علوفه‌ای تولید شد. به این ترتیب در ارقام ذرت ۹۰ درصد و گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد خودکفایی محقق شد.

این مسؤول دولتی با اشاره به ۴۶ رقم معرفی شده بخش ذرت اعلام کرد: این آمار ۱۲ درصد از کل ارقام معرفی شده (۳۹۵ رقم) را شامل می‌شود که ۳۰ رقم آن به بخش خصوصی واگذار شد.

این محقق در ادامه سخنان خود گفت: سالانه ۱۸ میلیون تن ذرت علوفه‌ای در کشور تولید می‌شود که برآوردها نشان می‌دهد نیاز ما ۱۵ میلیون تن است.
هدف، تولید ارقام سازگار با کم آبی

زمانیان هدف مهم مؤسسه تحقیقات نهال و بذر را معرفی ارقام پرمصرف و سازگار با کم آبی در بخش ذرت عنوان کرد و گفت: امسال شاهد معرفی ارقام هیبرید ارزن علوفه‌ای و سورگوم و معرفی گیاهان علوفه‌ای کم آب بر هستیم که کمک شایانی به تأمین نهاده‌های دامی می‌کند.

وی با اشاره به تولید ارقام دانه‌های روغنی اظهار کرد: ارقام کلزا، آفتابگردان، گلرنگ، سویا و کنجد با ۵۶ پروژه در دست اجرا است. سال گذشته ۲۷ تن تولید هسته اولیه در ۵ محصول دانه‌های روغنی داشتیم.

این مسؤول وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تاکنون ۶۱ رقم معرفی و ۱۶ رقم به بخش خصوصی واگذار شده است.

عملکرد ایران در اصلاح ارقام نسبت به جهان

رئیس مؤسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر سازمان تات با اشاره به عملکرد کشور در این مطالعات، اظهار کرد: گلرنگ و کنجد به لحاظ عملکرد به طور میانگین از سطح جهانی بالاتر است. در کلزا در سطح جهانی بوده و در دو محصول سویا و آفتابگردان پایین‌تر از جهان هستیم‌.

زمانیان در پایان گفت: یکی از اهدافی که مؤسسه دنبال می‌کند تولید ارقام هیبرید کلزا و آفتابگردان، معرفی ارقام زودرس و پر روغن گلرنگ و معرفی ارقام کنجد متحمل به ریزش است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: مهر

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *