اهم اخبار

تضمین امنیت غذایی مردم با ترسیم نقشه راه جهاد کشاورزی‌

بدون دیدگاه

به گفته وزیر جهاد کشاورزی ‌با محور قرار دادن توسعه فعالیت کشاورزی همچنان می‌توانیم ضمن تضمین تامین غذای مورد نیاز مردم، ارزآوری فراوانی هم برای کشور داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی امروز به مناسبت ۲۷ خرداد سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی برای تاسیس نهاد انقلابی جهاد سازندگی، با حضور در حرم مطهر امام راحل و تجدید عهد و پیمان با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: امروز به همراه همکاران خود در حرم مطهر حضرت امام جمع شدیم تا با امام خمینی (ره) و آرمان‌های ارزشمند او و جهادگران شهید پیمان مجدد ببندیم و اعلام کنیم ما همچنان به تعهداتی که در آن دوران داده‌ایم، با همان روحیه انقلابی و جهادی، گوش به فرمان مقام معظم رهبری برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب و شهدا، عمران و آبادانی کشور و تضمین امنیت غذایی استوار و پایدار هستیم.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده، نیکبخت با اشاره به این که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مجموع تولیدات کشاورزی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن بود، افزود: این رقم اکنون با ایثار و از خود گذشتگی کشاورزان و مجموعه فعالان ستادی و اجرایی بالغ بر ۱۳۰ میلیون تن شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ما هیچ‌گاه خود را در همین حد محدود نخواهیم کرد، افزود: با توجه به وجود استعدادها و ظرفیت‌های فراوان در بخش کشاورزی، راهبردهای موثری برای جهش تولید در عرصه کشاورزی تدوین کرده‌ایم.

وی با تاکید بر ضرورت حداکثرسازی تولید در عین حفاظت از منابع پایه و محیط زیست به عنوان نخستین راهبرد وزارت جهاد کشاورزی گفت: در عرصه جهش تولید، همچنان با تلاش مستمر و یکنواخت به حرکت در مسیر تولید ادامه خواهیم داد، زیرا این راهبرد سبب به حداقل رساندن نوسانات فصلی برای تعادل بازار داخلی، صنعت و صادرات می‌شود.

نیکبخت، «توازن‌بخشی به تولید» را دومین راهبرد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: در این بخش سهم هر یک از حوزه‌ها از منابع مورد استفاده مشخص است و باید متناسب با میزان استفاده از منابع، تولید انجام گیرد.

وی سومین راهبرد وزارت جهاد کشاورزی را «تولید صادرات‌محور» معرفی کرد و افزود: صادرات راه حل بسیار مفید برای افزایش تولید و حمایت مستمر از تولیدکننده و جذب سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف کشاورزی است تا تولید کننده صرفاً نگاه محدود به بازار داخلی نداشته باشد بلکه با انگیزه صادرات و ارزآوری برای کشور، به تولید پایدار برسد.

وزیر جهاد کشاورزی چهارمین راهبرد کلان بخش را «دانش‌بنیان‌ شدن با افزایش بهره‌وری» معرفی کرد و گفت: این راهبرد خود در سه زیرمجموعه پژوهش، تحقیقات و آموزش و ترویج به منظور رسیدن به هدف حداکثری تولید شکل می‌گیرد، زیرا کشاورزی موفق راهی جز استفاده از نتایج تحقیقات و مدرن‌سازی ملزومات کار با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات علمی و مراکز دانشگاهی ندارد.

وی تعیین اولویت‌ها را هم به عنوان یکی از راهبردهای استراتژیک نام برد و افزود: هم در بخش زیرساخت‌ها و هم بخش سرمایه‌گذاری، اصلی‌ترین توجه به آبخیزداری انجام خواهد شد.

نیکبخت، توجه جدی به مشارکت دادن مردم در همه بخش‌ها را کلید موفقیت در این مسیر دانست و تصریح کرد: نه‌تنها در حوزه حفظ آب و خاک مشارکت مردم را، راه‌حل تکمیلی و نهایی می‌دانیم؛ بلکه به منظور رسیدن به هدف شعار سال نیز مشارکت مردم را به عنوان یک راهبرد اساسی در بدنه وزارت جهاد کشاورزی نهادینه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اولویت دیگر وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش جذب سرمایه‌گذاری بیان کرد: در این حوزه هم با آشنایی کامل از منابع موجود و شناسایی و حذف محدودیت‌ها و موانع، محور برنامه‌ها شیلات، آبخیزداری و صنایع تبدیلی و تکمیلی تعیین شده تا بتوانیم به اهداف راهبردی خود برای تولید صادرات‌محور دست یابیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در بخش «تولید صادرات‌محور»، صادرات محصولات خام کشاورزی دیگر هدف ما نیست، بلکه معتقدیم باید با تکمیل زنجیره تولید و با کمک صنایع تبدیلی و تکمیلی، این محصولات فراوری شده و با ارزش افزوده بالا را به کشورهای دیگر به ویژه با اولویت کشورهای همسایه صادر کنیم.

وی اولویت سوم را در بخش سرمایه‌گذاری، توسعه گلخانه‌ها و کشت گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: نعمت خدادادی چهار فصل ایران، این اجازه را به ما می‌دهد تا در هر اقلیمی کشت گیاهان دارویی و گلخانه‌های پرورش این گیاهان را توسعه دهیم، بخصوص این که در این بخش متقاضی سرمایه‌گذاری فراوان از میان فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بهبود ۲ میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی در سال گذشته گفت: امروز خرید تضمینی محصول گندم به عنوان یک محصول مهم استراتژیک، به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: خرید از مناطق گرمسیر به پایان رسیده و در مناطق معتدل و سردسیر ادامه دارد که نسبت به سال گذشته در همین مدت حدود ۳ درصد افزایش خرید داریم و ان‌شاءالله برای دومین سال پیاپی نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت که این وضعیت صرفه‌جویی بسیار بزرگ ارزی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

گفتنی است؛ وزیر جهادکشاورزی و جهادگران سپس با حضور بر مزار شهدای شاخص سنگرسازان بی‌سنگر جهاد سازندگی در بهشت زهرای تهران، با آرمان های شهدا نیز تجدید عهد کردند.

سرویس خبری: کشاورزی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *