اهم اخبار

رئیس انجمن ارگانیک ایران خبر داد: برگزاری سیزدهمین جشنواره ارگانیک در برج میلاد + ویدئو

بدون دیدگاه

سید رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران از برگزاری سیزدهمین جشنواره ارگانیک در تاریخ ۲۲ الی ۳۰ آذر در برج میلاد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، سید رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران در نشست خبری درخصوص کشاورزی پایدار گفت: امروز بحث تغییرات اقلیمی در دنیا مطرح است و ما هم بخشی از این دنیا هستیم. بسیاری از این مسائل مطرح شده در تغییرات اقلیمی نظیر گسترش شهرنشینی، سوخت های فسیلی، صنعتی شدن سریع جوامع بشری، نوسازی کشاورزی و متاسفانه ناپایداری در کشاورزی جهان، همه اینها نشان دهنده این است که متاسفانه مسیر منابع آبی ما و دنیا و آلودگی آن به علت استفاده بیش از اندازه از آفت کشها سلامت جوامع بشری را به مخاطره انداخته است. امروز بعد از سال ها در دنیا به این فکر افتاده اند که به کشاورزی پایدار برسند. بعد از چند دهه استفاده از سوختهای فسیلی امروز اگه بخواهیم واقعا به سلامت جوامع بشری فکر کنیم راه خیلی سنگین و پرهزینه ای را داریم.

نورانی ادامه داد: انجمن ارگانیک ایران از سال ۱۳۸۵ که در اتاق بازرگانی تاسیس شد با سه محوریت سلامت غذا، حفظ محیط زیست و استفاده از نهاده های مجاز در کشاورزی ارگانیک گام برداشته و در طول پانزده سال اخیر ما بیشتر در بحث فرهنگ سازی ارگانیک و آشنایی تولید کنندگان با استانداردهای جهانی بوده‌ایم و امروز خوشبختانه به نسل سوم ارگانیک رسیدیم. در یکی دو سال گذشته بحث تجارت و بازار ارگانیک در جهان و ایران شروع شده است و ما توانستیم به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم. هر روز مصرف کنندگان بیشتری متقاضی محصولات ارگانیک هستند.

رئیس انجمن ارگانیک با گلایه از عدم حمایت دولت گفت: طبق آخرین آمار جهانی در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار گردش مالی فروش مواد غذایی، نوشابه و کالاهای دیگر است و سهم ما بسیار اندک است. پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ این رقم به بالای ۲۰۰ میلیارد دلار برسد. ولی امروز می‌بینیم تولید کنندگان ما واقعا زحمت کشیدند ولی متاسفانه حمایت نمی‌شوند. همیشه شعار ما این بوده که هزینه پیشگیری کمتر از درمان است. ما با این شعار میخواهیم گام برداریم. به جای اینکه ما روز به روز افزایش تخت‌های بیمارستانی داشته باشیم، افزایش واردات دارو داشته باشیم، هدف گذاری این است که به سمت و سوی تولید محصولات ارگانیک، سلامت محور، محصولاتی که بتواند واقعا در پیشگیری امراضی که امروز گلوی جوامع بشری را می‌فشارد برویم. در سال‌های گذشته با بحث سموم و کودهای شیمیایی یارانه های زیادی را دولت به تولیدکنندگان محصولات سنتی یا تجاری پرداخت کرده است ولی متاسفانه در طول هفده سالی که از عمر انجمن ارگانیک می‌گذرد هنوز یک ریال یارانه یا تشویقی برای تولیدکنندگان ارگانیک مهیا نکرده است. با توجه به اینکه هزینه‌های نهاده‌های مجاز در کشاورزی ارگانیک بالا است، انتظار می‌رفت که دولت‌ها کمک می‌کردند. حتی بحث هزینه‌های بازرسی که در جهان خیلی بالا هست و امروز بیشتر تولیدکنندگان ما گواهینامه‌های اتحادیه اروپا را دارند و هزینه سنگینی می‌پردازند ولی کمکی دریافت نکردند.

دکتر سیدرضا نورانی از برگزاری جشنواره ارگانیک خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته دوازده دوره نمایشگاه ارگانیک را در بوستان گفتگو برگزار کردیم و امسال به همت دوستان انجمن ارگانیک سیزدهمین نمایشگاه را در برج میلاد از تاریخ ۲۲ آذر تا ۳۰ آذر برگزار می‌کنیم. بیش از ۱۲۰ غرفه به محصولات ارگانیک، محصولات سلامت محور، مثل طبیعی و وگن اختصاص پیدا کرده است. امسال حدود چهار هزار متر مربع فضای نمایشگاهی داریم. تولید کنندگان بزرگ و تولیدکنندگان خرد حضور دارند که ما از هر دو قشر دعوت کردیم که حتما حضور داشته باشند. حمایت بسیار بی نظیر از ارگان‌های دولتی و اتاق‌های بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران و اتاق‌های مشترک داشتیم و فکر می‌کنم که برای افتتاحیه هم آقای وزیر جهادکشاورزی در برج میلاد حضور پیدا کنند.

نورانی ادامه داد: در این نمایشگاه علاوه بر تولیدکنندگان بزرگ، شرکت‌های تولید کننده نهاده‌های مجاز کشاورزی ارگانیک، شرکت‌های بازرسی بین المللی و ایرانی، عرضه کنندگان محصولات ارگانیک و وگن و طبیعی حضور دارند. تبلیغات گسترده ای در یکی دو روز آینده در سطح شهر پخش خواهد شد. همزمان با افتتاحیه سیزدهمین دوره ی جشنواره از کتاب جامع تجارت و بازار ارگانیک رونمایی می‌کنیم. علاقه مندیم در بحث کشاورزی پایدار کار کنیم بنابراین بحث بسته بندی سازگار با محیط زیست را داریم. در این دوره طیف وسیع از محصولات ارگانیک و طبیعی و وگان از قبیل عسل، چای، روغن، برنج، حبوبات، خرما، زعفران، انواع میوه ارگانیک، گیاهان دارویی و عرقیجات داریم و یک غرفه به ظروف یک بار مصرف ارگانیک اختصاص دادیم تا برای حفظ محیط زیستمان تبلیغ باشد و کمک شود.

رئیس انجمن ارگانیک ایران در انتها یادآور شد: جشنواره ارگانیک انعکاس بین المللی هم داشته است. در سال جاری کاندیداتوری آیفوم آسیا را از انجمن ارگانیک داریم که امیدوار هستیم بتوانیم در هیات مدیره آن حضور داشته باشیم.

جهت مشاهده ویدئو فیلتر شکن را خاموش و بر روی مربع پایین فیلم کلیک کنید.

گفتنی است سیزدهمین جشنواره ارگانیک ۲۲ الی ۳۰ آذر در برج میلاد از ساعت ۱۰ الی ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان و علاقمندان می‌باشد. در این نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات ارگانیک با تخفیف تا ۲۰ درصد صورت می‌گیرد.

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *