اهم اخبار

رئیس بنیاد ملی گندمکاران: حدود ۶۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است/ نیاز شدید کشاورزان به نقدینگی

بدون دیدگاه

عطاالله هاشمی با بیان اینکه خرید گندم از مرز ۱۱/۸ میلیون تن گذشته، عنوان کرد: متاسفانه از کل میزان گندم خریداری شده توسط دولت، تاکنون فقط ۹۵ همت آن پرداخت شده و تقریبا ۱۱۵ همت از پول گندمکاران هنوز توسط دولت پرداخت نشده است.

 به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران با گلایه از شرایط بوجود آمده در پرداخت های دولت گفت: این موضوع باعث رنجش و گلایه شدید گندمکاران شده است این در حالی است که گندمکاران به شدت نیازمند منابع مالی هستند اما دولت تاکنون توجهی به این موضوع نکرده است.

وی گفت: برخی گندمکاران از چهار ماه و نیم قبل گندم خود را به دولت تحویل داده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند پول آن را دریافت کنند؛ به عنوان مثال در استان‌های جنوبی که برداشت گندم زودتر انجام می‌شود نیز هنوز بسیاری از کشاورزان مطالباتشان را از دولت دریافت نکرده‌اند.

بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در ادامه افزود: سازمان برنامه و بودجه هم نسبت به این موضوع بی‌توجه است و اگر بی‌خیالی و بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه نبود، باید به هرشکلی این بدهی دولت به کشاورزان پرداخت می‌شد.

هاشمی ادامه داد: فصل کشت گندم در برخی استان‌ها تا چند روز آینده آغاز خواهد شد اما متاسفانه نقدینگی لازم در اختیار کشاورزان نیست.

وی در مورد برخی نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان نیز گفت: وضعیت تولیدکنندگان بذر هم چندان مناسب نیست و طبق اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، تولیدکنندگان بذر نیز از سال گذشته مقدار زیادی مطالبات پرداخت نشده دارند و برای امسال هم بذر تولید کرده‌اند.

افزایش ۲ برابری قیمت کود

هاشمی با گلایه شدید از افزایش قیمت کودهای شیمیایی نیز گفت: قیمت کود هم امسال به یکباره دو برابر شده است که هزینه‌های تولید را بسیار بالاتر می‌برد و مورد اعتراض شدید تمام کشاورزان قرار گرفته است که بر روی قیمت نهایی محصولات نیز تاثیری جدی خواهد گذاشت؛ این مسئله ناشی از این است که دولت نمی‌خواهد یارانه کود را خودش پرداخت کند ولی این موضوع باعث تورم شدید در محصولات کشاورزی خواهد شد.

هاشمی در مورد قیمت‌گذاری گندم برای فصل جدید نیز گفت: قیمت‌گذاریها هنوز انجام نگرفته است اما شورای قیمت‌گذاری آمادگی لازم را برای این کار دارد و در دولت جدید نیز قول‌هایی برای رفع مشکلات داده شده که امیدواریم عملی شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *