اهم اخبار

گفتگوی اگروفودنیوز با مهندس حمید فهندژ سعدی ، رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی یک و یک

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وقتی پای صحبت آقای مهندس حمید فهندژ سعدی نشستیم ، بازهم حس وطن پرستی و تمایل فراوان به توسعه و آبادانی کشور را از زبان یک کارآفرین برجسته و خیر کشور متوجه شدم . این حس را در بیشتر افراد موفق و کارآفرین و پر تلاش مشترک می بینم و همین تلاش برای توسعه کشور باعث تقویت بخش تولید و موفقیت در شرکتهای مختلف با این نگاه شده است . این مسئله را به وضوح در گروه یک و یک مشاهده کردم، غول بزرگ صنایع غذایی کشور که نزدیک به شصت سال در صنعت غذای کشور شناخته شده است و کمتر کسی در دنیاست که نام یک و یک و محصولات آن را نشنیده باشد. همین باعث شده که یک و یک یک برند جهانی باشد و اکنون به بیش از ۴۰ کشور جهان صادرات داشته باشد .

حاج حمید فهندژ به قدری عاشق تولید و صادرات است که خودش کتاب نفیسی  را در خصوص محصولات یک و یک به زبان های مختلف چاپ کرده و با عشق و علاقه آن را به ما هدیه کرد .

توجه خوانندگان عزیز را به صحبتهای رئیس گروه صنعتی یک و یک در گفتگوی کوتاهی که با ایشان داشتم جلب می کنم.

اگر انسان در خوشبینانه ترین حالت خود ۱۰۰ سال عمر کند ،  36500 روز معادل ۸۷۶۰۰۰ ساعت ومعادل ۵۲۵۶۰۰۰۰ دقیقه زنده است.۳۰ میلیون دقیقه آن در خواب و خوراک و ترافیک و روزهای تعطیل است، ۲۱ میلیون دقیقه در دوران تحصیل و کودکی می گذرد. حالا شما ببینید، چطور باید برنامه ریزی کنید تا  یک دولتی مثل دولت یازدهم  وقتی ،حدود  پانزده هزار  بخشنامه برای سازمان ها  و وزارتخانه هایشان تنظیم و صادر می کنند  مردم را گرفتار می کنند. بخاطر عدم مدیریت خودشان و بعد هم می آیند از یک مفسد اقتصادی رونمایی می کنند ، دزدها همان کسانی هستند که از همین سیستم بوجود می آیند و هر کسی نمی تواند دزدی بکند.چرا که به چیزی دسترسی ندارند. این رویه که دولت می رود به قهقرا  و ناکجا آباد است .

مهندس حمید فهندژ افزود :همین الان به همسایگانمان نگاه کنید. می توان از کشورهای ضعیف همسایه الگوبرداری کنند تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان  با اینکه از نظر علمی از ما عقب تر است  از نظر کارآیی از ما بهتر عمل کرده است. کارش روانتر انجام می گیرد ولی  ما که در کشورمان تولید کننده و تاجر هستیم دستمان به جایی بسته نیست ، بالای ده تا کارخانه داریم ولی گرفتاری داریم و فقط افتخارمان این است که در اتاق هیچ وزیر و معاون وزیر و رئیس بانکی نرفتیم و یک ریال هم بدهی بانکی به هیچ عنوان در هیچ جا الحمدالله نداریم . حقوقمان و وضعیتمان به روز است و شاکر خداییم. سرباز نظام بودیم و هستیم و خواهیم بود، ۴ لیتر خون داریم و همه  با یک اشاره رهبری آماده ایم  آن را هدیه کنیم ، وقتی می گویم “همه ” یعنی خودم، خانواده ام و همکارانم در گروه  یک و یک.

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی یک و یک ادامه داد: ما به بسیج و سپاهمان، اطلاعات سپاهمان و وزارت اطلاعاتمان افتخار می کنیم . به همه بچه های  گمنامی که زحمت می کشند و مجانی می جنگند و جانشان برای دفاع از مرز و بوم به خطر می اندازند مدیون هستیم و افتخار می کنیم.

این کارآفرین برجسته کشور در ادامه گفت :  خوشبختانه در کشت و صنعت حرکت خوبی انجام دادیم  در سیستم کشت و صنعت گلخانه ای ، سه  کشت و صنعت فارس چکش در کازرون ، کشت و صنعت پارسیان شفت در شصت کیلومتری شیراز و کشت و صنعت پیمان ماکو در ماکو در مرز بازرگان  را راه اندازی کنیم . ان شالله خدا کمک کند حدود ۲۶۰۰ اشتغال جدید ایجاد می کنیم .

حمید فهندژ سعدی افزود :  اولویت و همه دغدغه من صادرات است که به نظرم یک خدمت و قدمت و رسالت است و خوشبختانه جنس و کالای  ما نسبت به مواد غذایی خارجی با کیفیت بهتر و قیمت مناسبتری قرار دارد. امیدواریم خدا کمک کند فرصت بیشتری دهد، بتوانیم خدمت بیشتری به کشورم انجام دهیم.

مهندس حمید فهندژ در خصوص بحث یارانه و افزایش قیمت های حامل ها و … گفت :  تا زمانیکه همسان سازی در کشورمان  نشود متاسفانه ویژه خواری، رانت و دزدی خواهد بود تا وقتی گپ بزرگی باشد یک عده سوء  استفاده می کنند. به نظرم هر چیز در باید قیمت واقعی خود را داشته باشد ، قیمت برق، بنزین وآب و.. تا مثل دنیا باشد . اگر اینکار انجام نشود یک عده همیشه دنبال دست درازی هستند .

این فعال صنعت غذای کشورمان افزود : ما باید سود بانکیمان پایین باشد بقیه موارد بالا باشد تا کسی نتواند دست درازی کند . الان سود بانکی ۲۰ درصد است که بالاست باز هم خدا را شکر که قوه قضاییه که سود را پایین تر کرد قبلا که ۳۰ در صد به بالا بود . در بانک با یک چای و قهوه مشتری را پذیرایی می کنند و سپس جریمه دو و سه برابری  به شخص وام گیرنده می دهند، مردم را نزول خوار بار آورده اند.

فهندژ سعدی ادامه داد: در امارات در بانک دبی اسلامی وام با سود ۲۵/۱ درصد گرفتم ،این برای جمهوری اسلامی  خوب نیست که بگوییم اینجا ۲۰درصد بهره می گیرند ، با این اوضاع همه هم در خانه نشستند و سود می گیرند و کارایی به صفر رسیده است. بعد توقع داریم که ۸۵ میلیون خوب کار کنیم و روزگار به وفق مراد بگذرد.

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی یک و یک افزود : در این میان یک عده هم زمین متری ۲۵۰ میلیون تومان در خیایان ولیعصر شمالی و شریعتی شمالی می فروشند که از عدالت اجتماعی به دور است.

وی در خاتمه این مبحث  گفت : امیدوارم از سمت خود حضرت آقا یک تفکری بشود و خداوند به ایشان سلامتی دهد. حالا امیدوراریم فرجی شود با کمک خودمان بتوانیم مملکت را بسازیم.

در ادامه  رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی یک و یک کارخانه های وابسته به این گروه را بر شمرد و افزود:

کارخانه مادر ما دشت مرغاب با برند یک و یک است که  در۱۳۰ کیلومتری شیراز در قادر آباد، منطقه مرغاب  با ۵۶ سال سابقه تولید و کار ، ۵۰۰ هزار متر زمین و ۷۳۰۰۰ متر زیربنا و با ۱۷۳ ماشین تولیدی که انواع مواد غذایی از جمله آبلیمو ، رب، انواع سس، و سایر مواد غذایی و کنسروجات تولید میکند

کارخانه دشت نشاط : در ۲۰ کیلومتری شیراز، در رابطه با همه نوع کنسانتره و رب گوجه فرنگی اسپتیک که حرف اول را درخاورمیانه می زند که همین امسال ۱۵۰بالغ  هزار تن گوجه کار کردیم و سال گذشته هم ۱۵۷ هزار تن کارکردیم که رقم قابل توجهی است که از کارهای بزرگی است که  در کشور انجام می شود.

کارخانه صنایع غذایی و بسته بندی مائده : که در تهران است که ۶۰۰۰۰ متر زمین دارد و ۲۳۰۰۰ متر زیر بنا و غذاهای آماده در ظروف  استرال و در قوطی فلزی  تولید می کند

کارخانه شاداب خراسان که در استان خراسان رضوی است که در آنجا رب گوجه فرنگی ، انواع کمپوت ، وغذاهای مثل لوبیا با سس ، خاویار بادمجان و انواع مرباها و… تولید می شود

کارخانه سالم خراسان: در جاده سنتو ، در دوازده کیلومتری شرکت شاداب قرار دارد،  تولید رب و سایر محصولات کنسروی است

کارخانه نیکان شهد بارز: در خرمدره زنجان قرار دارد که کنسانتره زیتون، روغن زیتون، رب انار ، سرکه و آبغوره تولید می کنند

کارخانه نیوسان روغن : که در شهرک صنعتی خرمدره قرار دارد که روغن خوراکی تولید می کند  و تصفیه روغن هم انجام می شود.

کارخانه صنایع بسته بندی پارسان : که در آبیک قزوین قرار گرفته که قوطی های فلزی ، حلب و نیم حلب تولید می کند

کشت و صنعت قطران گل کاشان : این کارخانه در قمصر کاشان قرار گرفته که عرقیات طبیعی ،سس های گرم، سس های سرد و سرکه طبیعی در آنجا تولید می کنیم

سردخانه بزرگ قم :  در شهر قم قرار گرفته که بیست هزار تنی نگهداری حفاظ میوه جات است

شرکت پخش سراسری یک و یک: که در سی و یک استان فعال است  که بصورت فیزیکیئ  سخت افزار و نرم افزار و  حمل و نقل فقط محصولات تولیدی محصولات گروه را می فروشد

شرکت بازرگانی یک و یک کیش :  این شرکت صادرات محصولات گروه  یک و یک را بعهده دارد که ۲۸ کشور اروپایی ، کشورهای حوزه خلیج فارس و کانادا و استرالیا در مجموع به ۴۰ کشور دنیا صادرات می کند

شرکت بازرگانی یک و یک : که خرید داخلی  محصولات شرکت یک و یک را انجام می دهد

شرکت توسعه محصولات یک و یک: که ات سورتینگ کمبود اجناس را انجام می دهد که ۲۱۱ کالا تولید می کند

یک  کارخانه روغن  در جلفا با ۲۰۰۰ تن  در حال خریداری است که بیشتر هدفش صادرات و واردات است.

یک کارخانه شوینده هم  در تهران ، جاده ی قم تا آخر سال ۹۹ راه اندازی می شود.

وی افزود : شرکت یک و یک شرکت بورسی است و در تابلو اول هستیم ، فهندژ در خصوص تامین مواد اولیه کارخانجات گفت :

مواد اولیه را تا حدود زیادی خودمان تولید می کنیم ولی اینکه اگر بخواهیم کل مواد اولیه را تولید کنیم سرمایه در گردش بالایی نیاز دارد، ناهماهنگی زیاد است و دل نگرانی دارد، گرانی و نابسامانی قیمت ها و مسایل تحریمی سختی های خود را دارد. که البته کار بدون سختی و تلاش صورت نمی گیرد.

وی در پایان  از تاسیس پالایشگاه گوجه فرنگی  در کشور توسط این گروه خبر داد و گفت این پالایشگاه را  توسط دانشگاه تهران به ثبت رساندیم  و از  ژاپن و فرانسه  نیز تائیدیه گرفتیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *