اهم اخبار

رشیدفرخی”رئیس انجمن ملی خرما” در دومین اجلاس تجارت غذا: ایران رتبه دومین تولیدکننده خرما در جهان را دارد/ صادرات ۳۰ در صد خرما از تولید کشور+ویدئو

بدون دیدگاه

رئیس انجمن ملی خرما می گوید: ایران رتبه دوم تولید خرما رادر اختیار دارد و تمام تلاش انجمن ملی خرما حفظ این جایگاه در آینده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی”اگروفودنیوز”،رشید فرخی ، رئیس انجمن ملی خرما در دومین اجلاس بین المللی تجارت غذا گفت: در ایران حدود یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تا یک میلیون و چهارصد هزار تن خرما تولید می کنیم که متوسط مصرف سرانه خرما در ایران چیزی نزدیک به ۷/۲۰۰ تا ۷/۶۰۰ کیلوگرم متغیر است که در بعضی از استان های جنوبی این مقدار تا ۲۵ الی ۳۰ کیلو می رسد و در بعضی از استان ما حتی ممک است به به یک کیلو برسیم . که این نشان از تغییر ذائقه ای هست که در استان های مختلف کشور وجود دارد.

فرخی افزود: ما از این مقدار یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تن نزدیک ۷۰درصد آن رامصرف داخلی و حدود ۳۰ درصد را صادرات می کنیم چیزی ارزش نزدیک به پانصد میلیون دلار به شرطی که این مبلغ محقق شود چرا که اگر محقق شود به دلیل اینکه یک سری قوانین دست و پاگیر داریم و قوانین خلق الساعه داریم که به هیچ عنوان مشوق صادرات ما نیست.

رئیس انجمن ملی خرما بیان کرد: ما چندین سال است که در پیک مصرف با ممنوعیت های صادراتی مواجه می شویم که ضربه مهلکی به این صنعت می زند.

برای مشاهده ویدئو فیلترشکن را خاموش و بر روی مربع کلیک کنید.

وی افزود: این قوانین هستند که ویترین های صادراتی ما نزد کشورهای دیگر هست اگر تجارکشورمان دچار مشکل میشوند مطمئنا دیگر در آینده نمی توانند فعالیت موثری داشته باشند چون در سایر کشورها جز بلک لیست فروشگاه های زنجیره ای قرار می گیرند، این ها مسائلی است که تشکل های مربوط باید به آن توجه کنند البته یکی دو سال است به جدیت با این مسئله مقابله کردیم حتی به طور مدنی از مقاماتی که در بحث ممنوعیت ورود کردند شکایت کردیم و این کار را حتما ادامه می دهیم.

فرجی اظهار کرد: ما حدود پانصد میلیون دلار صادرات داریم که این را می توانیم تا دو برابر ظرف پنج سال آینده محقق کنیم اگر همراهی بخش های دولتی را داشته باشیم و در بحث های بخش خصوصی ورود های غیر تخصصی نداشته باشند.

رئیس انجمن ملی خرما در ادامه گفت: بحث کم آبی ما یک تجربه پسته داریم و نمی خواهیم این اتفاق برای صنعت خرما و برای سایر محصولات کشاورزی بیافتد. ایران کشور بی آبی است و حتی کم آب نیستیم ما دچار ورشکستگی آب هستیم منابع آبی برای هر مترمکعب قیمت حدود سه دلار و بیست سنت است. ما نمی توانیم این را برای هندوانه که هر کیلوی آن یک مترمکعب برابر سه دلار است مصرف کنیم، آبی که فقدان آن امنیت را در آینده به خطر بیاندازد.

فرجی بیان کرد: انجمن ملی خرمای ایران نزدیک به بیست و پنج هزار عضو دائم دارد سعی می کنیم چه کشاورز چه کمیته های تخصصی ما در بحث صادرات صنایع تبدیلی مون کمک کنیم.

وی در پایان گفت دومین تولید کننده در دنیا هستیم و سعی داریم این جایگاه را نگه داریم و سعی کنیم که این صنعت برای آیندگان پابرجا بماند.

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *