اهم اخبار

سطح زیرکشت گیاهان دارویی ۳۷ درصد افزایش یافت

بدون دیدگاه

مجری طرح گیاهان دارویی از رشد ۳۷ درصدی سطح زیر کشت گیاهان دارویی خبر داد و گفت: امسال برآورد می شود که تولید گیاهان دارویی به ۵۰۰ هزارتن برسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین زینلی گفت: بنابر آمار امسال سطح زیرکشت گیاهان دارویی نسبت به سال قبل ۳۷ درصد رشد داشته است و همواره بدلیل شرایط مساعد بارش در فصل بهار و افزایش عملکرد در واحد سطح، ۵۰۰ هزارتن تولید انواع گیاهان دارویی را خواهیم داشت.

به گفته او، با توجه به شرایط تحریم کشور و عدم ثبت بسیارس از آمار و اطلاعات، آمار و اطلاعات گمرک با آمار جهانی متفاوت است که در برخی مواقع گاها بیش از چندصد برابر اختلاف دارد.

زینلی ادامه داد: در حوزه گیاهان دارویی، گیاهان مختلفی وجود دارد، از این رو نمی توان آمار دقیقی راجع به ارزآوری هریک از گیاهان دارویی اعلام کرد. اما طبق آمار ارزش گیاهان دارویی کشور به  ۸۰۰ میلیون دلار می رسد.

مجری طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه در بسیاری از محصولات همچون زعفران، گل محمدی، زیره و زرشک رتبه اول تا سوم جهان را داراهستیم، افزود: با توجه به نیاز آبی کم گیاهان دارویی بدنبال ارتقای جایگاه این گیاهان هستیم که  با حمایت های دولت امکان توسعه و بهره مندی از گیاهان وجود دارد.

او با بیان اینکه توسعه گیاهان دارویی سازگار با اقلیم کشور است، گفت: درحوزه تحقیقات و خلق دانش طی سنوات گذشته عملکرد ضعیفی داشتیم، درحالیکه با حمایت از تحقیقات می‌توان ارزآوری خوبی را نصیب کشور کرد که متاسفانه در بازاریابی با ساماندهی بتوانیم تحویل ایجاد کنیم.

مصرف گیاهان دارویی کشور ۲ برابر افزایش یافت

زینلی از رشد ۲ برابری  مصرف گیاهان دارویی طی سال های اخیر در کشور خبر داد و گفت: در برنامه هفتم تولید گیاهان دارویی باید یه ۷۰۰ هزارتن برسد که دستیابی به این امر دست یافتنی است و تمها تحقق آن نیازمند حمایت از کشاورزان است.

براساس برنامه ریزی های صورت گرفته بدنبال آن هستیم تا در ۲ سال آینده سطح زیرکشت گیاهان دارویی را به ۳۵۰ هزارهکتار افزایش دهیم.  براین اساس مهم‌ترین دغدغه در حوزه گیاهان دارویی آن است که پتانسیل تولید را به مسئولان بشناسند تا آنها با درایت  وارد این حوزه شوند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به آنکه گیاهان دارویی نیاز آبی کمی دارند، از این رو براساس نیاز بازار داخل و صادراتی سطح زیرکشت را افزایش خواهیم داد و از طرفی با  سرمایه گذاری در خصوص  تولید بذر‌های اصلاح شده می توان شاهد جهش ارزی خوبی به کشور باشیم.

توسعه سطح زیرکشت دیم زارها در سطح ۶۰ هزارهکتار

مشاور وزیر جهادکشاورزی از توسعه سطح زیرکشت در دیم‌زار‌ها خبرداد و گفت: با همکاری معاونت زراعت، ۶۰ هزار هکتار از دیم‌زار‌ها را به گیاهان دارویی تخصیص خواهیم داد. سال گذشته سطح زیرکشت دیم‌زار‌ها ۵۲ هزار هکتار بود، درحالیکه در سطح ۵۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اقدام به کشت کردیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد ادامه داد: ما به دنبال افزایش بهره‌وری هستیم، از این رو بهره‌وری در ۳ جنبه پیش می‌رود؛ یعنی به جای بذر، نشا را انجام دهیم تا زمان تولید کاهش یابد، همچنین امسال استفاده از ارقام و واریته‌های داخلی اعم از چند واریته آویشن، گل محمدی و رازیانه وارد بحث گیاهان دارویی شدند که امیدواریم با تکثیر آنها تحول ایجاد کنیم.

بیان اینکه مبارزه با آفات در افزایش عملکرد و بهره‌وری نقش بسزایی دارد، افزود: در حوزه گیاهان دارویی به دنبال افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده و به دنبال فرآوری گیاهان دارویی هستیم که براین اساس امکان فرآوری ۹۰ درصد محصول وجود دارد چراکه در شرایط بسته بندی ناشی از نبود صنایع تبدیلی پیشرفته و بازار، مشکل اساسی وجود دارد که بنابر طرح‌های برنامه ریزی شده در حوزه بازار امیدواریم دولت در مدل‌های مشارکتی بیشتر نقش آفرینی کند و با بخش خصوصی کار را به انجام برسانیم.

زینلی گفت: امسال مقرر شده شرکت‌های تعاونی زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید گیاهان دارویی با نرخ توافقی کند تا به کشاورز لطمه‌ای وارد نشود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *