هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی دولت برای اجرای هوشمندسازی نان

بدون دیدگاه

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد کرمی گفت: هوشمندسازی آرد و نان از سال ۱۴۰۱ در کشور آغاز شد، درحالیکه سودی برای بخش آرد و نان نداشته است و این موضوع را با ثبات در میزان مصرف آرد و گندم در کشور می توان اثبات کرد.

به گفته او، با توجه به آنکه در میزان مصرف گندم واحدهای صنف و صنعت و خبازی تغییری ایجاد نشده است، از این رو آزادسازی نرخ و پرداخت یارانه مستقیم به خانوارها راهکار اساسی محسوب می شود.

کرمی ادامه داد: با اجرای هوشمندسازی آرد و نان، آرد یارانه ای نان صنعتی حذف شد که این موضوع موجب شد تا تقاضا برای نان سنتی افزایش یابد.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه جهانی نان با بیان اینکه اجرای هوشمندسازی نان ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه به منظور تجهیز واحدها به کارتخوان برای دولت در برداشته است، افزود: با تجهیز واحدهای خبازی به کارتخوان های هوشمند، صرفه جویی در حوزه آرد و گندم اتفاق نیفتاده است و تنها با تجهیز واحدها به کارتخوان، نان مردم شمرده می شود.

او با بیان اینکه آزادسازی آرد و نان تنها نسخه شفا بخش این حوزه است، گفت: با توجه به توزیع آرد ۶۶۵ و ۹۰۰ تومانی به نانوایان سنتی و توزیع آرد با قیمت ۱۲ هزارتومان به نانوایان صنعتی و کارخانجات ماکارانی و خرید گندم با نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان چطور می توان انتظار داشت که فساد در این حوزه رخ ندهد؟ براین اساس آزادسازی نرخ و پرداخت یارانه مستقیم تنها راهکار جلوگیری از رانت و فساد در این حوزه است. گفتنی است با آزادسازی نرخ آرد و نان، واحدهای خبازی به میزان نیاز آرد تهیه می کنند که این امر در ارتقای کیفیت نان موثر است.

کرمی مصرف سالانه گندم واحدهای خبازی و صنف و صنعت را ۹ میلیون تن اعلام کرد و گفت: با آزادسازی نرخ آرد و نان پیش بینی می شود که مصرف ۳ میلیون تن کاهش یابد و از طرفی با کاهش ضایعات در حوزه آرد و نان دیگر امکان جایگزینی با خوراک دام وجود ندارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

نویسنده

منا غزازانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *