اهم اخبار

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی: وزارت جهاد کشاورزی مخالف صادرات روغن خوراکی/​ قاچاق روغن محتمل است

بدون دیدگاه

به گفته علیرضا شریفی دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران برخورداری صنعت روغن از ارز ترجیحی مانع اجرا شدن صادرات آن است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ علیرضا شریفی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در واکنش به آزادسازی صادرات روغن خوراکی گفت: حکم آزادی صادرات روغن خوراکی را دیوان عدالت اداری داده است اما از آنجا که صنعت روغن از ارز ترجیحی برخوردار است هنوز صادرات آن عملیاتی نشده و وزارت جهاد کشاورزی به دلیل برخورداری صنعت از این ارز تمایل ندارد آزادی صادرات تداوم داشته باشد.  

وی افزود: به هر حال منافع ملی هم این را تایید نمی‌کند که صنعت برخوردار از ارز ۲۸۵۰۰ تومانی محصولاتش را صادر کند، هر چند صنعت خود از صادرات استقبال می‌کند.

شریفی خاطرنشان کرد: البته منافع تولیدکنندگان هم باید در درازمدت با منافع ملی همسو باشد. 

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در تشریح وضعیت بازار روغن نباتی کشور اظهار کرد: در سال گذشته دو میلیون تن روغن نباتی در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود تولید سال جاری از این رقم هم فراتر رود. 

وی اضافه کرد: این حجم از تولید در حالی حاصل شده که مصرف سالانه کشور برابر با یک‌ میلیون و ۹۰۰ هزار تن است و در نتیجه میان عرضه و تقاضا در بازار روغن تعادل مطلوبی برقرار است.  

شریفی گفت: بیان این نکته جالب توجه است که بخش کمی از روغن تولیدی ایران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و به طور کلی در کالاهایی مانند آرد، روغن، دارو و از این قبیل که به آنها ارز ترجیحی اختصاص می‌یابد قاچاق محتمل است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *