اهم اخبار

خاموشی‌ها، ۷۰۰۰ میلیارد تومان به پسته‌کاران یزدی خسارت زد

بدون دیدگاه

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان این که مجموع سهم برق مصرفی بخش کشاورزی استان تنها ۳ درصد مصرف کل بخش‌هاست، از تشدید اثر گرمای شدید ماه‎های اخیر با خاموشی چاه‌های کشاورزی در راستای جبران ناترازی انرژی و در نتیجه خسارت هفت هزار میلیارد تومانی به پسته‌کاران یزدی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمدمهدی شطرنجی اظهار کرد: سطح باغی استان حدود ۷۰ درصد مجموع سطح زیرکشت یعنی معادل ۹۲ هزار هکتار است که دو سوم این سطح به دلیل محدودیت‌های کمی و کیفی منابع آبی به الگوی کشت محصول پسته، اختصاص‌ یافته است.

وی از کاهش درصد تولید سهم ناخالص پسته‌کاران استان در سال جاری خبر داد و گفت: تغییرات جوی و گرمای شدید ماه‌های خرداد و تیر در سال جاری موجب خسارات زیادی به محصولات پسته کشاورزان شده است.

وی افزود: خاموشی چاه‌های کشاورزی برای جبران ناترازی انرژی باعث آبیاری نامنظم و عدم تأمین رطوبت کافی در اطراف ریشه این درختان هنگام پر کردن مغز و تشدید خشکی در این باغات و در نتیجه خسارت بیش از هفت هزار میلیارد تومانی به این محصول در استان یزد شده است.

این مسئول با اشاره به رشد تولید برق در استان نسبت به میانگین کشور به رغم کاهش چهار درصدی رشد مصرف برق استان نسبت به متوسط کشوری، بیان کرد: مجموع سهم برق مصرفی بخش کشاورزی استان که عمدتاً توسط دو هزار و ۲۰۰ حلقه چاه مصرف می‌شود، تنها سه درصد مصرف کل بخش‌ها را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: خاموشی پنج‌ساعته چاه‌ها در روز به‌ ویژه در اراضی کشاورزی خرده‌مالکی که شامل ۲۰ هزار باغ‌دار پسته در استان می‌شود، باعث طولانی‌ شدن زمان آبیاری در شرایط نیاز آبی این گیاهان شد.

شطرنجی با بیان این که مدیریت مصرف در اراضی زراعی به‌مراتب آسان‌تر از اراضی باغی است چرا که خسارت‌های محصول را محدود به همان سال می‌کند، بر لزوم بازنگری در نحوه اجرای طرح جبران ناترازی انرژی تاکید کرد.

وی عنوان کرد: با تغییر در تناسب کشت باغی و همچنین تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با تجهیز چاه‌ها به نیروگاه‌های خورشیدی می‌توان شاهد رشد اقتصادی محصولات کشاورزی را شاهد بود که این مهم نیازمند حمایت‌های دولت است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان در پایان یادآور شد: سیاست‌گذاری نادرست و نبود مدیریت صحیح در گذر زمان می‌تواند آثار مخربی در حفظ محیط‌ زیست و کاهش سطح فضای سبز بر جای بگذارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *