اهم اخبار

طرح فراز در ۴۱۴ هکتار از باغ‌های انگور خراسان شمالی اجرا شد

بدون دیدگاه

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) طرح فراز (داربستی کردن) را از آغاز اجرا (۱۳۹۲) تاکنون در ۴۱۴ هکتار از باغ‌های انگور استان اجرایی کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، صفدر صفدری اظهار کرد: روش تربیت انگور در استان به صورت خزنده و پاچراغی است که سبب افزایش هزینه های کارگری، کاهش عمر اقتصادی نهال، کاهش کمیت و کیفیت محصول به دلیل عدم نفوذ نور کافی در تاج و کاهش کیفیت محصول در صورت وقوع بارندگی های آخر فصل در زمان برداشت می‌شود.

وی افزود: تولید کمی و کیفی محصول به علت افزایش نورگیری، گل انگیزی در جوانه های ابتدایی، کاهش شیوع آفات و بیماری ها، تسهیل در عملیات مکانیزاسیون و ایجاد تهویه از مزایای روش داربستی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه طرح فراز انگور از راهکارهای اصلاح و احیای تاکستان‌های استان و بهینه‌سازی تولید انگور است گفت: طرح فراز بدلیل تغییرات اقلیمی، بروز خشکسالی‌های و لزوم ارتقای بهره‌وری و افزایش کارایی مصرف آب در اولویت‌ وزارت جهاد قرار دارد.

وی؛ جلوگیری از آلودگی و تماس میوه با خاک، کاهش هزینه‌های تولید، امکان مکانیزه کردن باغات، بهبود گل‌انگیزی و تعداد جوانه‌های قابل نگهداری و در نتیجه افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش عمر اقتصادی باغات و فراهم شدن امکان اجرای سیستم‌های نوین از دیگر مزایای اجرای طرح فراز انگور دانست.

تاکید بر ایجاد طرح سایبان

وی بر ایجاد طرح سایبان در باغ های این استان به ویژه تاکستان ها تاکید کرد و افزود: از تاکداران تقاضا می شود طرح سایبان را اجرایی کنند و از حمایت ها و تسهیلات لازم در این خصوص بهره مند شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی مزایای طرح سایه بان را نیاز آبی کمتر تاک ها، مقاومت در برابر گرما و سرما عنوان کرد و افزود: بخش هایی از محصولات باغی استان هرساله در اثر سرمای زودرس بهاره دچار سرمازدگی می شوند که با اجرای طرح سایه بان ایمن خواهند شد.

احداث سه هکتار گلخانه تولید انگور

صفدری تصریح کرد: ایجاد باغ گلخانه‌ به عنوان رویکردی پیشرفته در تامین و تولید فرآورده‌های باغی در خراسان شمالی برای مقابله با خشکسالی محسوب می شود که با تولید میوه های نوبرانه و سود اقتصادی مناسب جایگاه خود را در بین کشاورزان این خطه باز کرده است و اکنون حدود سه هکتار گلخانه انگور دراستان ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: قابلیت تولید خارج از فصل محصول از مزایای باغ گلخانه است و می‌توان تمامی عوامل محیطی را در آن کنترل کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید خارج از فصل درختان میوه از جذاب‌ترین و سودآورترین ایده‌های اجرایی در گلخانه است.

صفدری گفت: تولید ۱۴۰ هزار تن انگور برای سال زراعی جاری از سطح تاکستان های این استان پیش بینی شده که ارزش اقتصادی آن ۳۰ هزار میلیارد ریال برآود شده است.

وی اظهار کرد: خراسان شمالی دارای ۱۳ هزار و ۶۱۵ هکتار تاکستان است که هشت هزار و ۷۸۱ هکتار معادل ۶۰ درصد آن آبی و چهار هزار و ۸۳۴ هکتار معادل ۴۰ درصد دیم تشکیل می دهد.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۲۹ محصول باغی در استان خراسان شمالی وجود دارد که مهمترین آن انگور است و این محصول از نظر تولید و سطح زیر کشت رتبه ۱۰ کشوری را دارد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نویسنده

رحیمه علیزاده

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *