اهم اخبار

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی: جای خالی شیر در برنامه هفتم توسعه

بدون دیدگاه

رضا باکری می‌گوید در برنامه هفتم توسعه که هم اکنون در دهلیز تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، خبری از توجه سیاست گذاران به فرهنگ سازی مصرف شیر نیست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به بهانه روز جهانی شیر دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی به خبرنگار ما گفت: اول ژوئن، همزمان با ۱۱ خرداد به پیشنهاد فائو به عنوان روز جهانی شیر شناخته می شود. جالب است بدانید که شیر تنها ماده غذایی است که دو روز جهانی در تقویم سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی به نام خود دارد. یکی روز جهانی شیر و دیگری روز جهانی شیر مدرسه.

باکری بیان کرد: همان طور که زندگی با شیر آغاز می شود، نوع بشر هم از همان زمان که رو به ایجاد تمدن های مختلف در طول هزاران سال گذشته تا به امروز آورده، در تلاش بوده است تا شیر را به عنوان یک غذای سالم و کامل همواره در دسترس خود داشته باشد.

وی عنوان کرد: در حالی روز جهانی شیر را در خرداد ماه ۱۴۰۲ گرامی می‌داریم که سرانه مصرف لبنیات در خانوارهای ایرانی در خوشبینانه ترین حالت به حدود ۷۰ کیلوگرم برای هر فرد در سال رسیده است. این در حالی است که در سند چشم انداز قرار بود سرانه مصرف لبنیات در ایران به استاندارد جهانی یعنی قریب به ۱۶۰ کیلوگرم در سال برسد. هدفی که در میانه دهه ۸۰ تا حدود ۹۵ کیلوگرم در سال رسیده بود.

این فعال صنعت لبنیات کشور در ادامه گفت: فراموش نکنیم که در کشورهای توسعه یافته و یا در کشورهای شمال اروپا سرانه مصرف لبنیات بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در سال است. نکته ظریف ماجرا اینجاست که در هر کشوری که توسعه یافته شناخته می شود و یا در مسیر توسعه قرار دارد، سرانه مصرف محصولات لبنی بالا و یا در مسیر افزایش است. این بدان معنی است که می‌توان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها را در میزان و اندازه سرانه مصرف لبنیات آنها دید.

باکری همچنین گفت: بحران سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی در خانوارهای ایرانی هشداری جدی برای نظام درمان و سلامت کشور است. نظام درمانی که علی رغم شعارهای بسیار درباره لزوم اتخاذ سیاست های پیشگیرانه، متکی بر درمان محوری است. افزایش هزینه های درمان خانوارهای ایرانی در بیماری هایی چون پوکی استخوان و یا حتی پوسیدگی دندان، بسیار بسیار بیشتر از بودجه هایی است که می‌تواند در راستای فرهنگ سازی سرانه مصرف شیر و لبنیات هزینه شود.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی خاطر نشان کرد: با وجود تاکید متواتر در برنامه های ۵ ساله توسعه بر لزوم فرهنگ سازی برای افزایش سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی، نه تنها گزارشی از عملکرد دستگاه های متولی در این خصوص وجود نداد، بلکه در برنامه هفتم توسعه که هم اکنون در دهلیز تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، خبری از توجه سیاست گذاران به این مهم نیست. نه شیر مدارس اجرایی شده و نه در برنامه توسعه خبری از توجه به آن است.

باکری در خصوص شیر مدارس گفت: بی توجهی سیاست گذاران به شیر مدرسه در حالی است که ایران پیش و پس از انقلاب همواره در اجرای برنامه شیرمدرسه به عنوان یک الگوی جهانی معرفی می‌شد و اصولا صنعت ۷۵ ساله لبنیات ایران با هدف تامین شیر مدارس شگل گرفت.

وی بیان کرد: همه آنچه رفت نشان می‌دهد مسئولان امر ما بیش از مردم، نیازمند به آگاهی درباره لزوم مصرف شیر و محصولات لبنی هستند چه اینکه خانواده های ایرانی علی رغم وجود شرایط تورمی و کاهش قدرت خرید، کماکان بر مصرف شیر برای حراست از سلامت خانواده های خود اصرار دارند اما گویا سیاست گذاران کشور جایی برای اتخاذ سیاست های پیشگیرانه در نظام درمان و همچنین فرهنگ سازی برای افزایش سرانه مصرف محصولات لبنی قایل نیستند.

باکری عنوان کرد: به نظر میرسد مهمترین اقدامی که باید برای آگاه سازی و نیز حراست از سلامت نسل های آتی ایران انجام پذیرد، احیای شیر مدارس از یکسو و از سوی دیگر اصلاح سیاست های حمایتی در حراست از قدرت خرید مردم است. اصلاح سیاست های حمایتی به این معنی است که دولت نباید یارانه ای که دریافت آن برای تنها ۳ دهک محروم جامعه واجب و لازم است را به به دهک های توانا تر هم اختصاص دهد. صنعت لبنیات ایران آمادگی کامل دارد با هر طرحی که برای کمک به افزایش سرانه مصرف محصولات لبنی گامی بردارد، همراهی و همکاری همه جانبه داشته باشد.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی افزود: فرهنگ سازی برای افزایش سرانه مصرف نیز از اقدامات مکمل در اصلاح سیاست های حمایتی است. به این معنی که امروز فضای رسانه ای بخصوص محتوای فضای مجازی پر است از اطلاعات غلطی که درباره شیر و محصولات لبنی منتشر می‌شود. از فلان سلبریتی که بی هیچ آگاهی از اصول تغذیه سالم توصیه به حذف شیر و جایگزینی کلم بروکلی برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن می‌کند تا فلان پزشک عمومی که شیر استریل را بدون آگاهی از اصول صنایع غذایی حاوی نگهدارنده معرفی می‌کند.

رضا باکری در پایان گفت: این نکته باقی است که صنایع لبنی هم در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود باید نسبت به فرهنگ سازی مصرف شیر تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

سرویس خبری: صنعت غذا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *