اهم اخبار

نیازسنجی صنایع کشاورزی متناسب با الگوی بهره‌برداری انجام می‌شود

بدون دیدگاه

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مکلف شده تا نیازسنجی صنایع کشاورزی متناسب با الگوی بهره‌برداری، همکاری برای اشتراک‌گذاری اطلاعات آماری ماشین‌ها را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، تفاهم‌نامه همکاری چندجانبه ماشین‌ها و صنایع تبدیلی غذایی کشاورزی در حوزه نظام‌های بهره‌برداری به صورت ۶ جانبه بین مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، اتاق اصناف کشاورزی ایران، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران و مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی منعقد شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این مراسم با اشاره به اهمیت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در بازدهی و سودآوری، گفت: اجرای تفاهم‌نامه در این زمینه دارای اهمیت بسیاری است و کارگروه اجرایی در این تفاهم‌نامه دیده شده است.

ایوب فصاحت ادامه داد: دبیری اجرای این تفاهم‌نامه شش‌جانبه بر عهده سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار دارد و برگزاری جلسات منظم در طول سال به روند اجرای تفاهم‌نامه کمک می‌کند.

وی با تأکید بر حضور پررنگ اتحادیه‌ها در کنار سازمان مرکزی تعاون روستایی، خاطرنشان کرد: باید به راهکاری برای حل مسائل و مشکلات حوزه، از طریق اتحادیه‌ها و تشکل‌ها دست پیدا کنیم.

فصاحت با بیان این که اتحادیه‌ها ابزار و ساختار مدیریتی برای توسعه کشاورزی کشور هستند، افزود: در حال حاضر مدیریت بخش خرده‌مالکی و دهقانی مجموعه بهره‌بردار کشاورزی، به دلیل عدم وجود ساختار، چالش‌برانگیز است.

به گفته وی، اتحادیه‌ها به دلیل داشتن ساختار شبکه‌ای می‌توانند به مدیریت حوزه کشاورزی کمک کنند.

بر اساس این گزارش، اهم تعهدات تفاهم‌نامه چندجانبه در ۶ بخش تقسیم شده است؛ در این تفاهم‌نامه، برنامه‌ریزی برای توان‌افزایی فنی تخصصی و توسعه واحدهای مکانیزاسیون در الگوهای نظام بهره‌برداری به علاوه برنامه‌ریزی و حمایت از تحقیقات و توسعه الگویی استفاده از ماشین‌ها و صنایع تبدیلی غذایی کشاورزی متناسب با اندازه نظام‌های بهره‌برداری و همکاری برای تجمیع اطلاعات آماری ماشین‌ها و صنایع تبدیلی غذایی کشاورزی کشور بر عهده مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گذاشته شده است.

همچنین سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مکلف شده تا نیازسنجی ماشین‌ها و صنایع کشاورزی متناسب با الگوی بهره‌برداری، همکاری برای اشتراک‌گذاری اطلاعات آماری ماشین‌ها و صنایع تبدیلی غذایی کشاورزی شبکه تحت پوشش و تعیین اولویت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در راستای موضوع تفاهم‌نامه را انجام دهد.

بر اساس این گزارش ارائه آمار کارشناسان فنی ماشین‌ها و صنایع کشاورزی، طراحی دوره‌های آموزشی مورد نیاز و آموزش کارشناسان ماشین‌ها و صنایع کشاورزی و صدور پروانه فعالیت واحد فنی تخصصی مکانیزاسیون کشاورزی در الگوهای نظام بهره‌برداری بر عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی گذاشته شده است.

مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی نیز انجام طرح‌های پژوهشی و تحقیقات کاربردی در راستای موضوع تفاهم‌نامه، همکاری برای جمع‌آوری آمار ماشین‌ها و صنایع کشاورزی و برنامه‌ریزی و همکاری در اجرای پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقات راهبردی در راستای توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی کشاورزی را بر عهده دارد.

همچنین دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران مکلف شده تحقیقات کاربردی در راستای موضوع تفاهم‌نامه انجام داده و برای جمع‌آوری آمار ماشین‌ها و صنایع کشاورزی و برای برگزاری کنفرانس‌ها و رویدادهای استارت‌آپی برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی در راستای موضوع تفاهم‌نامه همکاری داشته باشد.

اتاق اصناف کشاورزی پذیرش عضویت و صدور پروانه کسب اعضا و واحدهای مکانیزاسیون در نظام‌های بهره‌برداری، معافیت از بیمه تأمین اجتماعی سهم کارفرما در کارگاه‌های دارای کمتر از ۵ نفر نیروی کار در نظام‌های بهره‌برداری و حمایت از منافع صنفی ذی‌نفعان حوزه ماشین‌ها و صنایع تبدیلی غذایی کشاورزی در نظام‌های بهره‌برداری را عهده‌دار است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: مهر

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *