اهم اخبار

انتقاد از مصرف سرانه پایین روغن زیتون

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس شورای ملی زیتون با بیان اینکه برداشت زیتون کنسروی از مهر و روغنی از آذرماه آغاز می‌شود، گفت: مصرف سرانه روغن زیتون در ایران بسیار پایین و خجالت‌آور است.

سید احمد بلندنظر در گفتگو با مهر با بیان اینکه برداشت زیتون کنسروی در کشور از مهر و زیتون روغنی از آذرماه آغاز می‌شود، اظهارداشت: برداشت این میوه در مناطق گرم کشور حدود ۱۵ روز زودتر آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: الان برای اینکه برآورد شود میزان تولید چقدر خواهد بود، زود است و اگر این پیش بینی زودتر از مردادماه انجام شود، ما را به خطا می‌اندازد.

بلندنظر درباره آخرین وضعیت شیوع آفت مگس میوه زیتون نیز اظهارداشت: الان زمان شیوع این آفت در باغات زیتون نیست و اگر این مگس بخواهد حمله کند در شهریور و مهرماه این کار را انجام می‌دهد.

رئیس شورای ملی زیتون کشور با بیان اینکه در دو سال گذشته با شیوع آفت مگس میوه در باغات مواجه نبوده‌ایم، اظهارامیدواری کرد: امسال نیز با این مساله درگیر نباشیم.

بلندنظر با اشاره به اینکه در دنیا زیتون‌هایی که وزن‌شان زیر ۳ گرم است برای روغن کشی و میوه‌هایی که وزن‌شان بالای ۵ گرم است برای تولید کنسرو مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: زیتون‌های دو منظوره (بین ۳ تا ۵ گرم) نیز گاهی برای روغن کشی و گاهی برای تولید کنسرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در ایران زیتون با وزن بالای ۵ گرم خیلی کم وجود دارد، افزود: به همین دلیل مصرف کنندگان ایرانی همیشه به دنبال زیتون درشت هستند اما این فکر درستی نیست که زیتون هر چه درشت‌تر باشد بهتر و باکیفیت‌تر است.

رئیس شورای ملی زیتون، میانگین وزن میوه‌های زیتون در کشور را بین ۲.۵ تا ۳ گرم عنوان کرد و درباره مصرف سرانه روغن زیتون گفت: متاسفانه مصرف سرانه روغن زیتون در ایران بسیار پایین و خجالت‌آور است.

بلندنظر با بیان اینکه برخی کشورهای جهان مصرف سرانه ۲۰ و ۱۴ کیلوگرم در این زمینه دارند، گفت: مصرف سرانه روغن زیتون در ایران ۲۵۰ گرم است که همین مساله باعث افزایش شیوع بیماری‌های قلبی و سرطان در کشور شده است.

وی، میزان تولید روغن زیتون در کشور را بین ۳ تا ۴ هزارتن اعلام و اضافه کرد: ما باید سالانه ۱۰ تا ۱۲ هزارتن روغن زیتون برای جبران این کمبود وارد کنیم.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *