اهم اخبار

بیش از ۷۰ هزار تن خرما در آبادان برداشت می‌شود

بدون دیدگاه

مدیر جهاد کشاورزی آبادان با اشاره به وضعیت برداشت خرما در این شهرستان گفت: امسال از سطح حدود ۱۲ هزار هکتار نخیلات شهرستان بیش از ۷۰ هزار تن محصول خارک، رطب و خرما برداشت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ حسن دشتی نژاد اظهار کرد: امسال در شهرستان آبادان برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول خارک، رطب و خرما داریم که از این میزان، تقریبا ۱۶ هزار تن به صورت رطب و خارک برداشت می‌شود.

وی با اشاره به میزان نخلستان‌های این شهرستان تا به امروز بیان کرد: ما در شهرستان قبل از جنگ تحمیلی ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار نخیلات داشتیم اما در حال حاضر این میزان به ۱۲ هزار هکتار رسیده است.

دشتی نژاد در خصوص قیمت خرید توافقی خرمای درجه یک و دو ادامه داد: طبق مصوبه دولت هر کیلوگرم خرمای درجه یک استعمران که کارگاه‌داران خریداری می‌کنند، ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت درجه دو نیز ۱۵ درصد کمتر و با قیمت هر کیلوگرم ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌شود. همچنین تمام هزینه حمل و نقل و جعبه بر عهده کارگاه‌داران است.

وی در خصوص زمان و مدت برداشت محصول خرما افزود: عملیات برداشت این محصول از نیمه دوم شهریورماه آغاز می‌شود و این عملیات ۲ ماه طول می‌کشد.

دشتی نژاد با اشاره به تعداد کارگاه‌های بسته‌بندی خرما در این شهرستان ادامه داد: در آبادان ۴ کارگاه در شهرک صنعتی داریم که مکانیزه بوده و حدود ۱۳ کارگاه نیز سنتی هستند.

وی در خصوص افزایش کمی و کیفی محصول خرما در سال جاری گفت: امسال شاهد افزایش حدود ۷ درصدی میزان محصول خرما هستیم و کیفیت خرما نیز نسبت به سال گذشته مقداری بهتر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان با اشاره به رقم عمده تولید خرما در شهرستان اظهار کرد: عمده رقم تولیدی ما سایر یا استعمران است و ۶۵ درصد نخیلات ما به این رقم اختصاص دارد. همچنین ۱۵ درصد رقم برحی، ۱۰ درصد زاهدی و مابقی سایر ارقام هستند.

دشتی نژاد افزود: قبل از جنگ تحمیلی تعداد واریته‌های خرما ۳۶۰ واریته بوده است اما اکنون ۱۷ تا ۱۸ واریته داریم که اکثرا منقرض شدند یا در جاهای دیگر هستند و یا مقدار کمی از آن‌ها وجود دارد که قابل شمارش نیستند و در آمار گنجانده نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: در ۲ سال اخیر ۴۷۰ هکتار جایگزینی و توسعه نخیلات را داشتیم که اعتبار این طرح توسط وزارت جهاد کشاورزی و از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت پرداخت شده است و این طرح تا ۳سال ادامه دارد.

دشتی نژاد در خصوص میزان نخل‌های بارور و غیر بارور افزود: تقریبا یک میلیون و۴۰۰ هزار اصله نخل بارور و ۴۰۰ هکتار هم نخل غیر بارور داریم.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *