اهم اخبار

مدیرعامل گروه مدلل: ثبت رکورد جدید در زمینه کشت قراردادی+ویدئو

بدون دیدگاه

ابوالحسن خلیلی گفت: با عقد قرارداد با کشاورزان در خصوص تولید دانه های روغنی در سطح بیش از پانزده هزار هکتار رکورد جدیدی در زمینه کشت قراردادی و نوع تعامل با کشاورز ثبت کردیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی اگروفودنیوز” مهندس ابوالحسن خلیلی در حاشیه سی امین نمایشگاه بین المللی ایران اگروفود گفت: قاعدتا برای اینکه شعارهای سال در محیط کار و عمل به سرانجام مناسبی برسد، همراهی دولت با این شعار ها الزام کار است.

مدیرعامل گروه مدلل افزود: آن چیزی که در سه ماهه اول سال مشاهده شده، تاخیر دولت در ابلاغ دستورالعمل ها ،قوانین و یا تغییر آنها بوده است، موضوع ارزش افزوده کالاهای اساسی که ۹درصد در قانون ارزش افزوده بوده به محل چالش بزرگی در این مدت بدل شده بود تا دولت چه از طریق سران سه قوه و چه از طریق اصلاح قانون از راه مجلس اقدام کرده بود سه ماه از سال را ازدست داد.

این فعال اقتصادی افزود: سود بازرگانی،حقوق ورودی به صورت شفاف و در جهت کاهش با توجه به افزایش نرخ ارز به کندی صورت گرفت و زمان سه ماهه ای را از واردکنندگان کالاهای اساسی و همچنین تولیدکنندگانی را که با بحث واردات مرتبط هستند،گرفت، این مسائل نشان می دهد که اگر عزم جدی برای افزایش تولید در کشور وجود دارد، می طلبد که دولت نگاه هوشمندانه تری را به موضوعات توجه کند.

رئیس هیئت مدیره گروه مدلل با اشاره به بحث قیمت گذاری دستوری گفت: به رغم افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه که بخش زیادی از آن منتج از دستورالعمل ها و ضوابط دولت است ، مثل افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش دستمزد کارگران،افزایش خوراک پتروشیمی ها و افزایش قیمت محصول خروجی پتروشیمی ها که در صنای غذایی کاربرد دارد، همگی قیمت تمام شده را افزایش می دهد که یک سر آن نقش دولت است، اما از آن طرف دولت عزم جدی دارد که نبایدکالاهای تولیدی صنایع غذایی افزایش قیمت داشته باشد که این پارادوکس محل مناقشه تولیدکنندگان با دولت است.

خلیلی بیان کرد: سومین عاملی که نیاز به توجه است تامین نقدینگی واحدهای کوچک است ، با توجه به افزایش قیمت دلار و پایه پولی کشور خیلی از بنگاهها در تامین نقدینگی دچار مشکل شدند که می طلبد این موضوع هم مورد توجه دولت قرار بگیرد تا شاهد آن باشیم میزان تولید صنعت غذا به صورت مستمر در طول سال بتواند از یک حد قابل مشخصی برخوردار باشد و کمبود کالایی صورت نپذیرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به سطح در آمد مردم گفت: با توجه به افزایش لجام گسیخته تورم که حدود ۵۵ درصد براساس شاخص های بانک مرکزی ، سفره مردم کوچک تر شده و بخش قابل ملاحظه ای از مردم امکان خرید مایحتاج ضروری خود را از دست داده اند.

وی افزود: اگرچه برنامه هایی در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر در بودجه ها و لوایح و قوانین بالادستی لحاظ شده ، اما اثربخشی آن را در بودجه خانوارها به ندرت می بینیم و همین امر باعث می شود که فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان صنایع غذایی بیاید که با همه مشقت هایی که تولید می کنند اما کاهش تقاضا فشار سنگینی را در بازار موادغذایی ایجاد می کند.

خلیلی با ابراز امیدواری از تدبیر دولت در ماه های پیش رو گفت: ان شالله با کارهایی که در حوزه سیاست خارجی و برجام و همچنین سیاست های اقتصادی کمی از تورم موجود کاهش یابد.

مدیرعامل گروه صنایع غذایی مدلل بیان کرد: سه سالی است که مجموعه ما بخش کشاورزی و زراعت را مورد توجه ویژه قرار داده است. در دو سال گذشته با عقد قراردادهایی با کشاورزان در خصوص تولید دانه های روغنی در سطح بیش از پانزده هزار هکتار رکورد جدیدی در زمینه کشت قراردادی و نوع تعامل با کشاورز ثبت کردیم.

وی افزود: موضوع کشت قراردادی آخرین مرحله توسعه کشت در کشور است، بخش اول حضور مناسب، مکانیزاسیون کشاورزی و استفاده از توان و دانش متخصصان کشاورزی است، سعی ما این بوده است که در سه سال گذشته اقدامات وتحقیقات خاصی را برای تولید دانه های روغنی و واردات متناسب آن در کشور داشته باشیم.

خلیلی بیان کرد: در بخشی از اراضی در استان کرمانشاه توسعه کشت ارگانیک را داشتیم، در خصوص نخود و گلرنگ ، محصولاتی هستند که در دوسال گذشته فعالیت سنگینی را در بخش تولید ارگانیک این محصولات مدنظر قرار دادیم و همچنین ترویج موضوعات کشاورزی بین کشاورزان در پنج استان کشور و استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مدرن برای بحث مکانیزاسیون کشاورزی در اقدامات دیگر گروه مدلل بوده است. انشالله در سال های آتی شاهد به بار نشستن اقدامات زیربنایی که در حوزه بذر و کشاورزی در گروه مدلل به انجام رسید، باشیم.

عضوهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در خصوص پیش بینی عملکرد اتاق دهم گفت: آنچه که مسلم است فضای اقتصادی کشور ب توجه به چالش های متعددی که دارد، می طلبد که اتاق های بازرگانی ، فعالیت های خود را متمرکزتر و هوشمندانه تر انجام دهند تا قدری از مشکلاتی که در فضای کسب و کار است، را هموارترکنند و سهولت کاری را با همکاری دولت بتوانند برای بخش خصوصی داشته باشند.

خلیلی افزود: امیدواریم هیئت رئیسه یکدستی با نگاههای توسعه ای در اتاق بازرگانی ایران شکل بگیرد ومشاوره های خوب در کنار راه حل مناسب با همکاری تشکل ها و سایر اعضای هیئت نمایندگان به دولت ارائه دهد

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *