اهم اخبار

گفتگوی اگروفودنیوز با اسماعیل نصیری نژاد،مدیرعامل گروه صنایع غذایی سیمین پخت”پیمانه ۲۸۰” +ویدئو

بدون دیدگاه

پیمانه ۲۸۰ با هدف تهیه و توزیع بهترین و با کیفیت ترین محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ با تاسیس دو مجموعه تولیدی در تهران و استان مازندران با تکیه بر سالها تجربه گروه صنعتی سیمین پخت (سهامی خاص) آغاز به کار کرد،این مجموعه با دستچین و بسته بندی محصولات در دسته های حبوبات، غلات، ادویه جات و … و تامین آنها از بهترین مواد اولیه و از حاصلخیزترین مزارع کشاورزی ضمن حمایت از صنعت کشاورزی کشور تلاش نموده است تا بهترین و با کیفیت ترین محصول را در سبد غذایی هوطنان قرار دهد.

در این راه پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی “اگروفودنیوز” مصاحبه ای را با مهندس اسماعیل نصیری نژاد، مدیرعامل این شرکت انجام داده که توجه علاقمندان را به دیدن و خواندن آن جلب می کنیم.

سوال: ظرفیت‌های صادراتی صنایع غذایی در کشور راچگونه ارزیابی می فرمائید؟

نصیری‌نژاد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، صادرات بهترین گزینه است.

ارزش ریال رو به کاهش است و هر صادرکننده و تولیدکننده واجد شرایط باید برای بقای مجموعه خود اقدام به صادرات نماید. اگر شرایط اقتصادی بر اساس فروش تنظیم نگردد تضمینی به ادامه مسیر نیست،حتی اگر تغییر محصول وارداتی برای صادرات مجدد وجود داشته باشد نیز می‌تواند فعالیتی پرمنفعت باشد و صادرات برای مجموعه های تولیدی توجیه اقتصادی دارد.

محصولات پیمانه ۲۸۰ به چه کشورهایی صادر می شود و در این راه با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

نصیری‌نژاد: حدود دو ماه است که محصولات پیمانه۲۸۰ به کانادا و آمریکا صادر می‌شود و در سایت‌های فروش آنلاین و فروشگاه‌های ایرانی این محصولات به فروش می‌رسند البته موانع زیادی برای صادرات وجود دارد ولی در حال حاضر صادرات انجام می‌دهیم،معمولا در تمام کشورها نیز یک شعار برای صادرات وجود دارد و با وجود اینکه دولتمردان کشورمان بر این موضوع پافشاری دارند که باید از تولید و صادرات حمایت شود  ولی هیچ حمایتی از تولیدکننده و صادرکننده در کشورصورت نمی پذیرد.

برای مشاهده ویدیوی زیر فیلترشکن را خاموش و روی مربع زیر فیلم کلیک کنید.

با توجه به اینکه مبادلات بانکی قانونی برای ما امکان پذیر نیست صادرات یک چالش بزرگ است. صادرات به دیگر کشورها به صورت اعتباری و شانسی پیش می‌رود. مبادلات بر اساس اعتماد شخصی انجام می‌شود نه بر اساس قانون. در کل شرایط پایداری در این معاملات وجود ندارد.

سودجویانی که حتی فعالیت اقتصادی یا صنعتی ندارند با فاکتورسازی، به نام تولید، ارزهای نیمایی دریافت می‌کنند و این چالش‌ها فقط به دست ارگان‌ها حل شدنی است ولی تلاش درخوری برای  رفع این مشکلات انجام نمی شود و با این شرایط کاری از دست فعالین اقتصادی برنمی‌آید زیرا صنعتگران درگیر حل مسائل اقتصادی بنگاه‌های خود هستند. امکان تجارت بین الملل برای بنگاه‌های اقتصادی متوسط، متوسط رو به بزرگ و حتی کوچک محقق نشده است، دلار و یورو یک زبان مشترک ارزی برای صادرات بین کشورها است ولی نگاه دولتمردان کشور ما به دلار نگاه کالایی است. متاسفانه قیمت‌گذاری دلار و نوسان گیری از دلار آن را به کالایی برای مردم و مصرف‌کننده تبدیل کرده است که برای رفع این چالش باید این نگاه بین مسئولین امر تغییر کند.

سوال: به نظر جنابعالی حمایت از تولیدکننده و صادرکننده در کشور در مقایسه با کشورهای همسایه و رقبای منطقه ای چگونه است؟

نصیری‌نژاد: مادامی که مسئولین کشوری در گذشته و یا حال حاضر درگیر تولید و صادرات نبوده‌اند رفع چالش‌ها نیز محقق نخواهد شد زیرا فقط تولیدکنندگان و صادرکنندگان با مشکلات این عرصه آشنایی دارند،مشوق‌های صادراتی برای بنگاه‌های اقتصادی متوسط و متوسط رو به بزرگ وجود ندارد و ارزی که در قبال صادرات وارد می‌شود با نرخ خاصی به صادرکننده تعلق می‌گیرد یا پیشنهاد تهاتر با دولت یا دیگر تولیدکنندگان داده می‌شود. مشوق صادراتی نیز فقط در صورت صادرات به کشورهای همسایه، ترکیه هند، چین و روسیه داده می‌شود که با توجه به تامین منابع اقتصادی برای مواد اولیه با دلار آزاد، برای صادرکننده توجیه اقتصادی ندارد.

سوال: با توجه به شعار سال، به چه میزان خصوصی سازی در کشور رعایت می‌شود و چه پیشنهادی در این زمینه دارید؟

نصیری‌نژاد: تحقق شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” امکان پذیر است و در صورت تحقق، اتفاق‌های مثبتی در کشور رخ می‌دهد و کمتر از یک دهه پیش اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی تصویب شد تا دولت دخالتی در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی نداشته باشد که پرواضح است قانون خوبی بود.

برای مشاهده ویدیوی زیر فیلترشکن را خاموش و روی مربع زیر فیلم کلیک کنید.

هر بنگاه اقتصادی با مدیریت خصوصی پررونق تر و در بازار رقابتی موفق‌تر خواهد بود و پویایی در آن مجموعه به وجود خواهد آمد ولی در این اصل، اختصاصی سازی جای خصوصی سازی را گرفت و شرکت‌های دولتی با پوشش خصوصی سازی بدون تشریفات برنده مزایده شدند که این مسئله نیز به دست افراد غیردولتی حل می‌شود.

سوال: راه‌های افزایش بهره‌وری در تولید را در چه می‌بینید؟

نصیری‌نژاد: افزایش بهره‌وری منوط به ایجاد شرایط مناسب است و به دلیل تحریم‌ها بسیاری از کشورها تمایل به ورود به بازار ایران را دارند و زمانی که با کشورهای دارای فناوری و تکنولوژی در تعامل باشیم و این فناوری با ضوابط و قوانینی به کشور وارد شود و با ایجاد اشتغال از این طریق، بهره‌وری افزایش می‌یابد.

به دلیل نرخ ارز، قیمت نیروی انسانی نیز در کشور پایین است و با وجود چندین سال تحریم بازار ایران برای خارجی‌ها جذاب خواهد بود.

افزایش بهره‌وری زمانی اتفاق می‌افتد که تکنولوژی وارد کشور شود و با کمک نخبگان و با مهندسی معکوس به آن تکنولوژی دست پیدا کنیم.

البته در سال‌های اخیر خروج نخبگان از کشور به شدت افزایش یافته است که پیش از هر کاری باید انگیزه ای ایجاد شود تا نخبگان برای خدمت به کشورشان باقی بمانند.

وجود بازار رقابتی بین محصولات تولید داخل و محصولات وارداتی نیز با افزایش کیفیت بهره‌وری را بالا می‌برد.

سوال: تعامل فروشگاه‌های زنجیره ای با تولیدکنندگان چگونه است؟

برای مشاهده ویدیوی زیر فیلترشکن را خاموش و روی مربع زیر فیلم کلیک کنید.

نصیری‌نژاد: تولیدکنندگان برای عرضه محصولات خود در فروشگاه‌های زنجیره ای و اینترنتی شرایط خاصی را می‌پذیرند. به جز فروشگاه‌هایی که رو به ورشکستگی هستند یک سری از فروشگاه زنجیره‌ای نیز شرایط اقتصادی مناسبی دارند و به یک بنگاه اقتصادی موفق تبدیل شده‌اند ولی این روند موفقیت حاصل از فروش و سود قانونی نیست.

تولیدکننده هزینه این منافع اقتصادی را پرداخت می‌کند و عدم حضور محصولات تولیدی در این فروشگاه‌ها بر روی فروش کارخانه تاثیر منفی می‌گذارد.

تا رسیدن محصول تولیدی به مصرف‌کننده نهایی قیمت تمام شده با قیمت فروش تفاوت چشمگیری پیدا می‌کند که این سود نصیب دلالان می‌شود ولی در اصل این سود حق مصرف‌کننده و تولیدکننده است.

سوال: قیمت‌گذاری دستوری یا بازار آزاد؟

نصیری‌نژاد: اقتصاد دستوری عامل فساد است و تاوان قیمت‌گذاری دستوری را تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌دهند. ارزش اقتصادی محصول با بالا بردن سطح آگاهی مصرف کننده حاصل می‌شود.

برای مشاهده ویدیوی زیر فیلترشکن را خاموش و روی مربع زیر فیلم کلیک کنید.

سوال: نقش رسانه‌های تخصصی را در افزایش سطح آگاهی مصرف کننده چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نصیری‌نژاد: نقش رسانه‌های تخصصی در افزایش سطح آگاهی مصرف‌کننده و جلوگیری از ایجاد هجمه موثر هستند و از زمان ساسانیان فرهنگ غذا و خوراک در ایران شکل گرفت و تهیه غذا از مواد اولیه شیر، تخم مرغ، گوشت، گندم و … و تولید ترشیجات و خورشت و … رواج پیدا کرد که در واقع بنیانگذار و صاحب سبک صنعت غذا در دنیا هستیم.

حجم اطلاعات در فضای مجازی به وسعت دریا و عمق کیفیت آن یک بند انگشت است و پلیس فتا و هر بازدارنده‌ای نمی‌تواند جلوی انتشار مطالب اشتباه را بگیرد پس راه جلوگیری از ایجاد مطالب غیر واقعی افزایش سطح آگاهی مصرف کننده است.

در کشور افراد نابغه‌ای که دانش غذا دارند ولی امکان اطلاع رسانی و آگاهی مردم برای آنها فراهم نیست وجود دارند که رسالت رسانه‌ها رساندن صدای آنها به گوش مخاطبین است.

با افزایش سطح آگاهی و دانش مردم نیازی به تعزیرات، قیمت‌گذاری دستوری، کنترل کیفیت فضای مجازی و … نیست زیرا خود مصرف‌کنندگان نسبت به مواد غذایی مصرفی آگاهی دارند و محصول خوب را از بد تمیز می‌دهند.

چالش به وجود آمده در صنعت غذا در خصوص استفاده از پالم در تولید روغن خوراکی یکی از موارد خلا دانش مصرف کننده بود و پالم درجه سوخت روغن را بالا می‌برد و جلوگیری از فساد زودهنگام محصول دارد. حتی تولیدکننده هزینه زیادی برای تهیه پالم متقبل می‌شود ولی این هجمه در صنعت غذا به وجود آمد و تولیدکنندگان را متضرر نمود.

سوال: بسته بندی متفاوت و زیبای محصولات پیمانه۲۸۰ با چه الگویی شکل گرفته است؟

نصیری‌نژاد: عشق و علاقه به کار دلیل تولید محصولات با کیفیت و تلاش همکاران و شرکای تجاری در پیشبرد اهداف حایز اهمیت است و تولید و بسته بندی محصولات بدون نگهدارنده نیاز به جسارت دارد. مدت زمان مناسب برای استفاده از محصولات پیمانه ۲۸۰ شش ماه است و بازگشت محصول به مجموعه ضرر وارد می‌کند ولی تولید غذای سلامت محور برای مصرف‌کننده هدف این مجموعه است.

برای مشاهده ویدیوی زیر فیلترشکن را خاموش و روی مربع زیر فیلم کلیک کنید.

تولیدکنندگان به دلیل علاقه به تولید پای کار ایستاده‌اند و مسئولین آگاه و دلسوز در راس امور قرار بگیرند و برای کار و سرمایه تولیدکنندگان ارزش قائل باشند.

اخبار مرتبط:

اسماعیل نصیری نژاد خبرداد: رونمایی از ۴۳ محصول جدید شرکت پیمانه ۲۸۰+ ویدئو

گفتگوی اگروفودنیوز با مهندس اسماعیل نصیری نژاد، مدیرعامل شرکت پیمانه ۲۸۰ + ویدیو

ویدیو/مدیرعامل شرکت صنایع غذایی پیمانه ۲۸۰: محصولات این شرکت بدون هیچگونه مواد نگهدارنده و افزودنی در فضای خلا بسته بندی می شود

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *