اهم اخبار

یادداشت/ ایران و آلمان؛ فرصت ۱۴۰ سال سابقه دوستی دراختیاردولت چهاردهم به قلم رامین امینی زارع

بدون دیدگاه

رامین امینی زارع
دانش آموخته دانشگاه تهران

بی شک دانستن مهارت ارتباط هوشمندانه و با برنامه، معجزه سده حاضراست. در جغرافیای گیتی، ایران کشوری مهم و مؤثر در سپهر اقتصادی جهان است که درموقعیت منحصر­به­فرد و پل ارتباطی تاریخی بین ۳ قاره در غرب آسیا واقع شده و نزدیک تمدن میان رودان و پیونددهنده تمدن های اثرگذار و نقطه تلاقی آنهاست، با پهنه ای وسیع و مزا یای نسبی اقتصادی از جمله رتبه چهارم منابع انرژی نفت خام و رتبه دوم جهانی منابع طبیعی گاز، ظرفیت چهارفصل اقلیمی با تولید بیش از ۱۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و از سوی دیگر کشور آلمان با تولید ناخالص داخلی ۴،۴۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ که به عنوان قدرت اول اقتصادی اتحادیه اروپا (دارنده بالاترین تولید ناخالص داخلی یا GDP  در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا) دارای ظرفیت های اقتصادی، کشاورزی، تجاری و تکنولوژیکی چشمگیری است. روابط دیپلماتیک دو کشور در سال ۱۲۶۲ خورشیدی باگشایش سفارت پادشاهی ایران دربرلین ،به طور رسمی آغاز شد که البته فراز و فرودهای بسیاری هم داشته است. منظور اصلی این نوشتار موضوعات اقتصادی وبه طور خاص، کشاورزی فی­ما­بین است که به نقطه اخیر مناسبات کشاورزی دو کشور در دی ماه سال ۱۳۹۴(یعنی ۱۳۲ سال پس از آغاز رسمی روابط دیپلماتیک دو کشور) اشاره می نماید هنگامی که وزیر وقت کشاورزی ایران در اجلاس وزیران کشاورزی جهان با اشمیت وزیر کشاورزی آلمان دیدار و گفتگو کرد و منجر به امضا و تبادل تفاهم نامه ای در زمینه همکاری های مشترک گردید.

آنچه روشن است، جذابیت مزایای کشاورزی ایران برای آلمان بسیار است که از آن جمله می توان به توان قابل توجه صادراتی محصولاتی همچون زعفران، پسته، خرما، خاویار و … اشاره کرد. از سوی دیگر آلمان نیز می تواند در زمینه های سرمایه گذاری خارجی،تعاملات و تامین مالی بانکی و همکاری وتبادل آموخته ها با بانک کشاورزی، فن آوری های نوین،فین تک ها واینشورتک ها، کشاورزی ارگانیک، تجارت بین الملل، تجارب و دانش فنی خود را به ایران منتقل نماید.

براین اساس به طور مشخص آلمان می تواند سهم بالایی از صادرات ۲۲میلیون تنی محصولات کشاورزی ایران باارزش یک میلیارد ودویست میلیون دلاری ایران در ۴ماهه نخست سال خورشیدی جاری داشته باشد.

سخن آخر این که با سالیان دراز سابقه دوستی دوملت باورمند به زیست خردمندانه در جامعه جهانی وهمچنین پیشینه مراودات رسمی دیپلماتیک دو کشور،انتظار می رود روابط اقتصادی وبه ویژه درزمینه کشاورزی تقویت گردد.

بی شک نقش سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین که تاکنون ودرادوارگوناگون اززمان موید السلطنه نخستین سفیر قبله عالم تاکنون،باور و اهتمام به توسعه روابط ئوکشوررا داشته اند ستودنی است و با حمایت ستاد وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی وتشکل های توانمند هردوکشور دوست نیز زمینه های ارتقای بیشتر روابط کشاوزی نیز فراهم خواهد آمد. مسلماً توسعه بیش از پیش مناسبات اقتصادی، سیاسی و کشاورزی ایران و آلمان منجر به ارتقای منافع ملی دو کشور خواهد شد. پایان سخن به لطافت روایت طنزسفیر دوم از سفیر نخست پادشاه قاجار درآلمان به این شرح می آید:

محمود احتشام‌السلطنه می‌نویسد: «مؤیدالسلطنه (میرزا رضا خان گرانمایه) … از مأموریت‌های ممتد خود در خارج یک سلسله داستان حفظ کرده که بیشتر مصداق “جهاندیده بسیار گوید دروغ” دارد. از قبیل مشاجره با پرنس بیسمارک و مذاکرات با سلطان عبدالحمید و واقعه سرنگون شدن قطار راه‌آهن در روی پل در یکی از رودخانه‌های انگلیس در مأموریت اعلان سلطنت مظفرالدین شاه به دربار پادشاه انگلیس که مؤیدالسلطنه مدعی است تمام سرنشینان و مسافرین قطار در رودخانه غرق شدند، جز او که مدت‌ها در آب مانده و خفه نشد و قصه معاشقاتی که در ایام جوانی داشته. این افسانه‌ها را آن قدر تکرار کرده که فی‌الحقیقه حفظ نموده است. لیکن هیچ یک از آن واقعات چنانکه او نقل می‌کند صحیح به نظر نمی‌رسد… در هر صورت مؤیدالسلطنه اگر احتمالاً کارهای داخلی داشته است که بعضی را قابل انتقاد می‌دانند، در امورات دولتی و مأموریت‌هایی که در داخل و خارج عهده‌دار بود کار بد و خلاف و خیانتی از او ندیده و نشنیده‌ام.”

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *