اهم اخبار

الگوی کشت محصولات کشاورزی در کشور ۳۰ درصد از شرایط مطلوب انحراف دارد

بدون دیدگاه

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بر ضرورت رفع انحراف از الگوی کشت برای حل چالش‌های استان تاکید کرد و گفت: الگوی کشت محصولات کشاورزی تا سطح دهستان‌ها مشخص شده ولی اجرای آن در کشور ۳۰ درصد از شرایط مطلوب انحراف دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ سید بهرام اندرزیان بر ضرورت اجرای الگوی کشت تاکید و بیان کرد: اجرای درست الگوی کشت علاوه بر تأمین نیازهای کشور، چالش‌های موجود را نیز رفع می‌کند؛ این در حالی است که اگر الگوی کشت هر سال پنج درصد اصلاح شود پس از دوره ۶ ساله الگوی کشت متناسب با منابع و محدودیت‌ها خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان اظهارکرد: باتوجه‌به محدودیت منابع (آب‌وخاک) و وجود تنش‌های محیطی زنده و غیرزنده در بخش کشاورزی، افزایش تولید منحصراً از طریق افزایش بهره‌وری در سیستم‌های تولیدی مبتنی بر دانش و فناوری نوین امکان‌پذیر است که در این راستا مراکز تحقیقات و آموزش متولی اصلی تولید دانش و فناوری و انتقال آن به عرصه‌های تولید هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به کشاورز گفته شود به علت محدودیت‌های آبی به جای برنج کنجد بکارد و پس از کشت کنجد بازاری برای محصول نباشد کشاورز دچار خسارت می‌شود بنابراین نمی‌توان الزام ایجاد کرد بلکه باید برای بهره‌وری بهتر منابع مشوق‌هایی از طرف دولت برای اجرای الگوی کشت ارایه شود.

اندرزیان ضمن تبیین جایگاه و نقش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در حل چالش‌ها و توسعه کشاورزی استان گفت: نظام بهره‌برداری کشاورزی باید به صورت تشکل باشدو کشاورزان با تشکیل اتحادیه به صورت منسجم کشت کنند و براساس سهام و میزان زمین کشاورزی برنامه ریزی داشته باشند.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید با برنامه‌ریزی گروهی نسبت به کشت محصولاتی چون برنج اقدام کنند تا به صورت بهینه از آب و دیگر منابع استفاده شود و کشاورزان دچار ضرر و زیان نشوند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: اگر چه در شرایط فعلی استان خوزستان با تولید ۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده اما با داشتن تنوع اقلیمی، دشت‌های مستعد و وسیع، پنج رودخانه جاری و غنای گونه‌های گیاهی زراعی و دارویی می‌تواند بیش‌ازپیش نقش مهمی در امنیت و اقتدار غذایی کشور داشته باشد.

اندرزیان موقعیت استراتژیک استان و هم مرز بودن با کشورهای حوزه خلیج‌فارس را یک مزیت دانست و گفت: این کشورها می‌توانند مقاصدی برای صادرات محصولات کشاورزی باشند.

وی با اشاره به چالش‌های حوزه کشاورزی خوزستان گفت: تغییرات اقلیمی و پیامدهای ناشی از آن مانند تنش‌های گرمایی، خشکسالی، سیل، آفات، بیماری‌ها و همچنین کاهش منابع آب موجود در استان، کاهش کربن (مواد آلی) و حاصلخیزی خاک‌ها از چالش‌های مهم بخش کشاورزی است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تاکید کرد: علاوه بر تغییرات اقلیمی، دخالت‌های غیرمنطقی و بدون دانش انسان‌ها در تعارض به اکوسیستم طبیعی و زیست‌محیطی از جمله برداشت نامناسب از گیاهان دارویی، چالش دیگری برای غنای گونه‌ای استان خوزستان است.

بر اساس این گزارش، سالانه حدود ۱۷.۸ میلیون تن محصول زراعی و باغی در خوزستان تولید می‌شود که این میزان ۲۰ درصد مواد غذایی کشور را تامین می‌کند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *