اهم اخبار

برآورد ارزش تولید پسته خراسان شمالی ۴۲ هزار میلیارد ریال است

بدون دیدگاه

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید هشت هزار و ۴۶۰ تن پسته در این استان پیش بینی شده است که ارزش اقتصادی این محصول ۴۲ هزار میلیارد ریال برآورد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، صفدر صفدری اظهار کرد: خراسان شمالی ۶ هزار و ۶۱۰ هکتار باغ پسته دارد که به طور متوسط از هر هکتار یک تن و ۲۸۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت می شود.

وی تصریح کرد: این خطه از نظر سطح زیر کشت و تولید پسته در کشور جایگاه ۱۳ را دارد و اولین محصول باغی ارز آور در خراسان شمالی محسوب می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر تکمیل زنجیره ارزش پسته تاکید کرد و گفت: ۲ نهالستان تولید نهال پسته گواهی شده در استان ایجاد شده است که ۴۰ هزار اصله نهال تولید می شود.

وی افزود: چهار واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی پسته با ظرفیت اسمی سه هزار و ۶۰۰ تن در استان وجود دارد که نقش مهمی در افزایش بهره وری ایجاد می کند.

صفدری ادامه داد: ۳.۵ درصد تولیدات استان مربوط به پسته است و سال زراعی گذشته ۳۵۰ تن پسته استان به سایر کشورها صادر شد.

نیاز آبی پسته استان کمتر از میانگین کشور

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: متوسط نیاز آبی پسته در هر یک هکتار هفت هزار و ۲۶۷ متر مکعب و میزان بهره وری در باغ های پسته استان به ازای هر مترمکعب آب ۱۹۰ گرم را شامل می شود در حالی که این شاخص در کشور ۹۰ گرم است.

وی بر شناسنانه دار کردن باغ های پسته استان تاکید کرد و گفت: این طرح از سوی وزارتخانه ابلاغ شد و اکنون از تمامی پسته کاران این استان می خواهیم که به اتاق اصناف مراجعه کنند.

صفدری گفت: مهم ترین آفت این محصول قارچ آفلاتوکسین است که در این خصوص نیز برای کشاورزان استان دوره های آموزشی برگزار شد.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت پسته در استان مربوط به شهرستان های بام و صفی آباد، اسفراین و جاجرم است تصریح کرد: ارقام اوحدی، احمد آقایی، اکبری و کله قوچی سازگار به شرایط آب و هوایی در این شهرستان برداشت می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بخش زیادی از محصولات کشاورزی استان به ویژه محصولات باغی از جمله پسته پاک و سالم است که این امر می‌تواند به عنوان نمونه مناسبی به بازارهای داخلی و خارجی معرفی شود.

وی بر تجاری سازی محصولات پاک و سالم استان تاکید کرد و افزود: بهره برداران می توانند با برند سازی باعث افزایش درآمد شوند و باید در این زمنیه تشکل ها و انجمن هایی ایجاد شوند تا این تولیدات سالم را به بازار عرضه کنند.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است و ۲۹ محصول باغی در استان خراسان شمالی وجود دارد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نویسنده

رحیمه علیزاده

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *