اهم اخبار

در کشت متناوب، کلزا جایگزین گندم می شود

بدون دیدگاه

با جایگزینی و اختصاص حدود ۵۰۰ هزار هکتار از زراعت گندم به زراعت کلزا، یک میلیون تن دانه روغنی تولید می‌شود که حدودا ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن روغن استحصالی آن، یک سوم نیاز کشور را تامین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از صدا و سیما، کلزا محصولی با باردهی خوب است که برای زمین کشت هم خاصیت‌های فراوانی دارد از جمله باعث حاصلخیزی بیشتر خاک می‌شود و به خاطر ریشه عمیقی که دارد در واقع شخم بیولوژیک انجام می‌دهد داخل خاک.

کلزا، گلرنگ و کامیلنا محصولات در کشت پاییزه و سویا، کنجد و آفتابگردان محصولات در کشت بهاره، مهمترین نیاز‌های تامین روغن مصرفی کشور است.

منصوری، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی: تولید کلزا و گندم هر دو زراعت پاییزه هستند، اگر تولید کلزا در تناوب گندم قرار بگیرد، پایداری زراعت گندم را خواهیم داشت.

ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران: کلزا علاوه بر اینکه تناوبی خوبی برای گندم می‌تواند باشد، میزان روغن بیشتری هم می‌شود از آن استحصال کرد.

براساس اسناد بالادستی، خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی یک تکلیف قانونی است و تناوب زراعی یکی از راه‌های رسیدن به این خودکفایی است.

مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی: کلزا را ما به خاطر پایداری تولید گندم می‌خواهیم، چرا؟ چون اگر گندم جای گندم بکارید آفت و بیماری‌های و علف هرز این گندم را از بین می‌برد اجبارا باید اگر روغن و کنجاله هم نیاز نداشته باشیم باید کلزا را بکاریم تا گندمان پایدار بشود.

ما می‌توانیم ۵۰۰ هزار هکتار از زراعت گندم را به زراعت کلزا اختصاص بدهیم ۵۰۰ هزار هکتار کشت کلزا به معنی حدودا تولید یک میلیون تن دانه است، یک میلیون تن دانه حدودا ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن روغن همراه دارد که یک سوم نیاز کشور را می‌توانیم از کلزا تامین کنیم، کلزا، محصول راهبردی که حاوی بیش از ۴۰ درصد روغن و کنجاله آن دارای ۳۵ درصد پروتئین است.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار ارز برای تامین دانه‌های روغنی از کشور خارج می‌شود در حالی که با اجرای طرح کشت متناوب دریک دوره ۵ ساله می‌توان تا ۵۰ درصد ارزبری این محصول استراتژیک صرفه جویی کرد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: صداوسیما

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *