اهم اخبار

دکترفرحناز قلاسی”کارشناس صنایع غذایی در گفتگو با اگروفودنیوزخبر داد:طبقه بندی افزودنی ها در سازمان های بین المللی استانداردسازی در دنیا+ویدئو

بدون دیدگاه

خانم قلاسی می گوید:استفاده از افزودنی در یک ماده غذایی در ابتدا باید مجاز باشد و استفاده از آن در حد قابل قبول و بر اساس استاندارد باشد و مهم ترین موضوع که از کیفیت مناسبی برخوردار باشد

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی” اگروفودنیوز”دکتر فرحناز قلاسی، از کارشناسان ارشد صنایع غذایی کشور در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه ایران اگروفود در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر نقش افزود نی ها بر کیفیت مواد غذایی گفت: با پیشرفت تکنولوژی به ویژه در صنعت غذا و سوی دیگر تنوع محصولات غذایی در بخش های مختلف اعم از صنعت لبنیات، صنعت فرآورده های گوشتی و… موضوع افزودنی های غذایی اهمیت و کاربرد بسیار زیادی در صنعت غذا پیدا کرده است.

دکتر فرحناز قلاسی افزود: امروزه با طیف گسترده ای از افزودنی های غذایی مواجه هستیم که هر کدام نقش و هدف خاصی را در صنعت غذا برای ما ایجاد می کنند.

وی اظهار داشت: در واقع افزودنی های غذایی آن چیزی است برای رسیدن به یک هدف خاص که ما به صورت عمدی به ماده غذایی اضافه می کنیم، حالا این هدف می تواند جلوگیری از کپک زدگی باشد و به عنوان یک ماده نگهدارنده جلوگیری از کلوخه شدن ،جلوگیری از کف کردن ماده غذایی یا موارد کاربرد متعدد دیگر باشد که عموم مردم با مباحث افزودنی های غذایی در حوزه نگهدارنده ها آشنایی دارند.

این کارشناس صنایع غذایی کشوربا بیان اینکه امروزه کاربرد افزودنی های غذایی در کل صنعت غذا و حتی در حوزه خوراک دام جای خود را باز کرده است،گفت: تکنولوژی و اتفاقاتی که در توسعه تکنولوژی و فناوری در صنعت غذا رخ داده است اهمیت این موضوع را بیش از پیش بزرگ تر کرده است.

وی افزود: خیلی اهمیت دارد که بتوانیم Food additive را به ماده غذایی اضافه کنیم که هم بتواند ما را به هدفمان برساند و هم روی بحث سلامت و ایمنی مصرف کننده تاثیر سویی نداشته باشد به همین دلیل است که سازمان های بین المللی استانداردسازی در دنیا به دنبال این هستند که افزودنی ها غذایی را به نحو موثری طبقه بندی کنند و بر اساس این طبقه بندی بیان بحث Food safety را در مورد یک ماده افزودنی اثبات بکنند که بر روی سلامت و ایمنی مصرف کننده تاثیر سویی نداشته باشد.

خانم قلاسی در ادامه خاطر نشان کرد: در این رابطه استانداردهایی تدوین شده بنابراین تولیدکننده های مواد غذایی برای اینکه بتونند بازار خود را به درستی پیدا کنند و فروش یک محصول موثر و با کیفیت را در صنعت غذا داشته باشند باید از این استانداردها تبعیت کنند.

مدیرکل سابق دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: بسیاری از مواد افزودنی وجود دارند که استفاده از آنها در برخی از گروه های صنعت غذا مجاز نیست به عنوان مثال استفاده برخی از نگهدارنده ها در صنعت لبنیات مجاز نیست و گاهی اوقات متاسفانه استفاده از افزودنی غذایی به صورت غیرمجاز استفاده می شه و هدف این است که یک عیبی را در ماده غذایی بپوشانند که اون عیب باعث می شود مصرف کننده متوجه آن اشکال نشود.

وی گفت: به عنوان مثال دوغ به عنوان یک ماده غذایی پرمصرف و جایگزین نوشابه است و متاسفانه گاهی اوقات به دلیل این که ممکن است به دلیل آلودگی میکروبی یا نامناسب بودن شرایط نگهداری تولید، بیایند و افزودنی های غذایی مثل بنزوات سدیم یا سربات سدیم در آن استفاده کنند که این ماده در استاندرد کشورمان مجاز نیست.

این کارشناس صنایع غذایی تصریح کرد: منظور از ورود به این موضوع این است که استفاده از افزودنی در یک ماده غذایی در ابتدا باید مجاز باشد و استفاده از آن در حد قابل قبول و بر اساس استاندارد باشد و مهم ترین موضوع که از کیفیت مناسبی برخوردار باشد که در این راستا در سطح کشور شرکت هایی داریم که تولید کننده افزودنی های غذایی در داخل کشور هستند و نظارت هایی از سوی سازمان های نظارتی مثل وزارت بهداشت یا سازمان استاندارد بر روی آنها اعمال می شود. وی افزود: بخش عمده ای از مواد اولیه و افزودنی ها نیز وارداتی هستند و به هر حال تامین کننده های متعددی واردات آن را انجام می دهند ، در این جا بسیار مهم که سعی شود آن افزودنی از واردکننده ای تامین شود که روی کیفیت محصولش کار کرده است. گواهینامه های لازم و مجاز را داشته باشد .

دکتر فرحناز قلاسی با اشاره به اینکه شرکت هایی که در کشورمان به موضوع کیفیت اهمیت می دهند، وجود دارند که می توان در این خصوص به شرکت کیمیا گستر تکتا اشاره کرد که از یکی از بزرگترین کمپانی های تولید کننده افزودنی های مواد غذایی محصولاتش را وارد می کند.

این کارشناس صنایع غذایی کشورمان در پایان گفت: تقاضایی که از صنعت غذا دارم با توجه به اینکه سی سال در بخش های نظارتی سازمان استاندارد کار کردم و همیشه با این چالش مواجه بودیم که food additive ها را به صورت موثر و در جای خود استفاده نمی کنند و مهم تر از اون کیفیت و خلوص لازم برخوردار نیست لذا لازم است در صنعت غذا به آن جایی برسیم که افزودنی ها را با کیفیت و از تامین کننده شناخته شده و تامین کننده هایی که درارزیابی از گرید خوبی برخوردار هستند تهیه کنیم و این مواد را در جای خود مصرف کنیم.

جهت مشاهده ویدئو فیلترشکن را خاموش و بر روی مربع پایین فیلم کلیک نمایید.

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *