اهم اخبار

رونمایی از سامانه کشت قراردادی تا پایان سال

بدون دیدگاه

مدیرعامل سازمان روستایی از رونمایی سامانه کشت قراردادی تا پایان سال برای چندین محصول خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، ایوب فصاحت مدیر عامل سازمان روستایی در برنامه میز اقتصاد گفت: کشاورزی قراردادی یک نوع از الگوهای کشت است. امسال باتوجه به شعار سال جهاد کشاورزی مجری این طرح است.

او افزود: این سامانه توسط بخش خصوصی راه اندازی می شود. طرح کشت قراردادی که با هدف برنامه‌ریزی و حمایت از کشاورزان به اجرا درآمده می‌تواند ثمرات بسیار خوبی به همراه داشته باشد، اما ناقص اجرا شدن این طرح در برخی استان‌ها مشکلاتی برای کشاورزان به وجود آورده و آن‌ها را در ادامه راه با شک و شبهه مواجه کرده است. به عنوان مثال در مازندران کشاورزان می‌گویند مسئولان توجهی به خواسته‌های آن‌ها ندارند و وقتی قرار است بخشی از نیازهایشان را تأمین کنند این کار به درازا می‌کشد و فرصت‌ها را از بین می‌برد.

مدیرعامل سازمان روستایی بیان کرد: نوع ورود ما به محصولات در این سامانه کشت قراردادی برطرف می شود به طوری که ایرادات در طرح های قبلی برطرف شده است. بحث اجرای طرح کشت قراردادی مطرح شد، بیشتر فعالان این عرصه و به خصوص کشاورزان می‌خواستند بدانند چه اتفاقی در این مسیر رخ خواهد داد. «کشاورزی قراردادی، یک نوع سیستم تولید در کشاورزی است که مطابق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر می‌شود». این تعریفی است که سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO) ارائه داده است. 

او تصریح کرد: کشت قراردادی برنج در دو سال گذشته نتوانسته مشکلی  از کشاورزان و شالیکاران دوا کند و بخش قابل توجهی از محصولات آنان در شالیکوبی‌ها ماند و اجرای این طرح در گندمزار‌ها نیز یار نبوده است. وقتی از کشت قراردادی صحبت به میان می‌آید باید مجموعه‌های مختلف پای کار باشند تا این زنجیره کامل باشد. 

فصاحت بیان کرد: اجرای الگوی کشت و کمک به معیشت یکی از ارکان های اصلی سامانه کشت قراردادی است و در این طرح تمامی پروتکل های کشاورزی برای کشاورزان انجام شده است به طوری که تولید در این بستر با توجه به توان و نیاز کشاورز انجام می شود.

او گفت: کشت قراردادی نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که بیشتر شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.

فصاحت افزود: بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان روستایی گفت: طرح امسال به صورت آزمایشی در چندین شهر کشور انجام می شود و بذر مورد نیاز کشاورزان از طریق سامانه انجام می شود. تا پایان این ماه این سامانه رونمایی می شود و تا پایان سال برای چندین محصول انجام خواهد شد.کشت قراردادی روشی برای خدمت‌رسانی به قشر کشاورزان خرده‌ مالک و حرکت به سوی یکپارچه‌سازی اراضی برای داشتن کشاورزی بهره‌ور و اقتصادی است.

ایوب فصاحت در پایان گفت: در این کشت قراردادی کشاورز می تواند نهاده خود را در زمان نداشتن موجودی کافی تهیه کند همچنین این طرح برای نوسانات بازار هم مناسب است. اجرای کشت قراردادی به افزایش خوداتکایی در تولید گندم، کاهش واردات جو و تامین قسمتی از کنجاله و روغن مورد نیاز کشور که جزو برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، کمک می کند.

سرویس خبری: کشاورزی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *