اهم اخبار

رییس انجمن خرما: تولید خرما امسال بیش از ۱.۳ میلیون تن است/ ایران دومین تولیدکننده

بدون دیدگاه

محسن رشیدفرخی گفت: هر سال به طور متوسط یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که پیش بینی امسال هم تولید همین میزان است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر؛ محسن رشید فرخی، رئیس انجمن خرما ایران درباره میزان برداشت امسال خرما گفت: فصل برداشت این محصول مغذی از ۱۵ مرداد آغاز و تا ۱۵ مهر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف خرما در ایران ۷.۵ کیلو گرم است، افزود: برخی تصمیم گیری‌ها و صدور بخش نامه‌های خلق الساعه باعث چالش در بخش تولید و بازار این محصول شده در حالی که انتظار است نهادهای متولی سیاست گذاری باشند نه بازاریاب.

وی بیان کرد: ممنوعیت و محدودیت صادرات در پیک مصرف جهانی سبب بی اعتمادی مشتریان بین‌المللی شده و ارزآوری را با اشکال مواجه می‌کند.

رئیس انجمن خرما ایران با بیان اینکه به طور متوسط هر سال یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال هم این عدد محقق شود. ۷۰ درصد از این میزان تولید مصرف داخل داشته و ۳۰ تا ۳۵ درصد صادر می‌شود.

رشید فرخی توضیح داد: حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن از خرما کشور در صنایع تبدیلی و بخشی هم به شکل تازه‌خوری مصرف می‌شود. همچنین ارزآوری فعلی این محصول مغذی حدود ۳۵۰ میلیون دلار بوده که در صورت مدیریت درست به تدریج می‌توان به ۵۰۰ میلیون دلار رساند.

گفتنی است؛ ایران پس از مصر دومین کشور تولیدکننده خرما در جهان بوده و به لحاظ تنوع در رتبه نخست ایستاده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: مهر

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *