اهم اخبار

سن زدگی گندم به ۱۷۰۰ تن رسید

بدون دیدگاه

مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات گفت: بنابر آمار از مجموع ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی گندم تنها ۱۷۰۰ تن مشمول سن زدگی بالای ۲ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید معین گفت: بنابر آمار امسال در سطح ۳ میلیون و ۱۲۴ هزارهکتار مبارزه علیه سن مادر صورت گرفت که اکنون بدلیل استمرار برداشت و خرید گندم نمی‌توان آمار قطعی از سن زدگی داشت.

به گفته او، اکنون برداشت گندم در مناطق گرمسیر و معتدل انجام شده و مناطق سردسیر تا اوایل شهریور ادامه دارد، تا این لحظه میزان سن زدگی از مجموع ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی گندم ۱۷۰۰ تن بالای ۲ درصد است، درحالیکه سال گذشته ۹۱ هزارتن بود.

معین ادامه داد: امسال بدلیل شرایط خاص آب و هوایی، دستورالعمل تغییر دادیم تا بتوانیم ضربه اصلی به جمعیت‌های سن مادر وارد کنیم تا کمتر تخم ریزی کنند و تقربا موفق بودیم، بنابراین الان اظهار نظر راجع به سن زدگی زود است.

مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات با بیان اینکه عملکرد مناسبی در خصوص مبارزه با آفت سن در مزارع داشتیم، افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که ۱.۵ تا ۲ میلیون تن دیگر گندم خریداری می‌شود که از الان نمی‌توان پیش بینی راجع به درضد سن زدگی آن داشت، اما  به طور کلی مبارزه با سن زدگی در تاریخ ۴۰ تا ۵۰ سال اخیر بی سابقه است که ناشی از تلاش سازمان استان ها، مدیریت و نظارت حفظ نباتات بخصوص در استان‌های حساس و شبکه‌های مراقبت بوده است.

او افزایش راندمان در واحد سطح را از دیگر عوامل کاهش سن زدگی اعلام کرد و گفت: وقتی راندمان در واحد سطح پایین می‌آید، درصد سن زدگی افزایش می‌یابد، اما با توسعه طرح جهش دیم زار‌ها و افزایش مصرف کود در کاهش استرس و ارتقای راندمان در واحد سطح و در نتیجه کاهش سن زدگی اثر گذار بوده است.   از الان نمی‌توان آمار نهایی سن زدگی را اعلام کرد، اما میزان سن زدگی حداکثر ۱۰ تا ۱۵ هزارتن بیشتر نخواهد بود که در تاریخ بعد از انقلاب بی سابقه است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *