اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه دام سبک: واردات گوشت به بیش از ۳۳ هزار تن رسید

بدون دیدگاه

افشین صدر دادرس گفت: امسال ۳۳ هزار و ۲۵۰ تن گوشت گرم و منجمد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴ برابر رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه تاکنون سابقه صادرات گوشت قرمز به بازار‌های هدف نداشته ایم، گفت: بنابر آمار در سنوات گذشته صادرات دام زنده سبک و سنگین به بازار‌های هدف انجام شده است، حال بنابر اذعان رئیس سازمان دامپزشکی مبنی بر احتمال صادرات گوشت قرمز در نیمه دوم سال باید سازوکار لازم فراهم شود. هرچند تاکنون ابلاغیه‌ای در این خصوص دریافت نکردیم.

به گفته او، بنابر آمار گمرک سال ۱۴۰۱ بالاترین حجم صادرات دام زنده به بازار‌های هدف را داشتیم به طوریکه بنابر آمار گمرک ۱۵ هزار و ۵۸۰ تن وزن دام‌های صادرشده در این سال به بازار‌های هدف بوده است.

صدردادرس ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد تولید، از لحاظ جمعیت دامی در کشور مشکلی نداریم، حال باید دید که مسئولان وضعیت مساعد تولید را چگونه مدیریت می‌کنند. در حال حاضر به رغم گذشت سه ماه از سال، مسئولان سیاست مناسب و نمره قبولی در مدیریت تولید و چگونگی عرضه بازار نداشتند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، افزود: مشکل فعلی در حوزه بازگانی است که با اتخاذ سیاست مناسب باید راهکاری اتخاذ شود که تولید چگونه بدست مصرف کننده برسد تا نوسانی در بحث بازار نداشته باشیم، اما مسئولان حوزه بازرگانی تنها با واردات بدنبال تنظیم بازار هستند که این امر به تولید داخل ضربه می‌زند و کار را به جایی می‌رساند که دامداران ناگریز به عرضه دام با وزن پایین هستند که این امر عملا ظرفیت تولید را از بین می‌برد.

او با بیان اینکه صادرات دام راهکار مناسبی برای تنظیم بازار نیست، گفت: براساس تجارب سنوات اخیر، صادرات دام به بازار‌های هدف به سبب ایجاد تقاضا، انباشتگی دام در داخل را کاهش می‌دهد، اما به سبب جو روانی بازار منجر به نوسانات قیمت گوشت می‌شود که این امر مجددا بهانه‌ای برای افزایش واردات گوشت قرمز می‌شود، از این رو صادرات دام راهکار قطعی برای انباشتگی دام در داخل نیست.

صدردادرس با بیان اینکه تاکنون صادرات گوشت به بازار‌های هدف عملیاتی نشده است، افزود: هم اکنون مطمئن‌ترین راه برای تنظیم بازار گوشت، چگونگی روش عرضه دام و گوشت به بازار نهایی است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک درباره آخرین وضعیت واردات گوشت و دام زنده گفت: براساس آمار ۲ ماهه گمرک، ۳ هزار و ۳۸۰ تن دام زنده و ۳۳ هزار و ۲۵۰ تن لاشه گوشت گرم و منجمد وارد کشور شده است، در حالیکه مدت مشابه سال قبل مجموع واردات گوشت ۸ هزار و ۲۰۰ تن بود که این امر افزایش بیش از ۴ برابری واردات گوشت را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: سیاست وزارت جهاد برای کاهش قیمت، ایجاد انباشتگی در داخل و افزایش حجم واردات دام زنده و گوشت قرمز است، درحالیکه این امر به تولید داخل فشار وارد می‌کند. کمااینکه قیمت گوساله زنده از ۲۲۰ هزارتومان به ۱۸۰ هزارتومان کاهش یافت، اما تغییری در قیمت گوشت ایجاد نشد که این امر نشان می‌دهد دامداران تنها تحت فشار هستند که در نتیجه این امر منجر به خروج دامداران از چرخه تولید و افزایش حجم واردات می‌شود.

صدردادرس متوسط قیمت کنونی هرکیلو دام سبک را ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: براساس برآورد‌های صورت گرفته دام سبک مرتع به طور کامل به بازار عرضه نشده است، از این رو با افزایش حجم عرضه از ابتدای تیر تا شهریور ماه با مشکل انباشتگی توزیع دام و کاهش قیمت‌ها به کمتر از نرخ تمام شده تولید روبرو خواهیم شد که این امر منجر به تشدید زیان دامداران می‌شود؛ لذا مسئولان وزارت جهاد طبق ماده ۲۰ قانون نظام جامع دامپروری موظف به حمایت از تولیدکنندگان شیر، گوشت و دام هستند، در غیر این صورت خلاف قانون عمل کردند.

خرید حمایتی دام و تامین ذخایر از محل تولید داخل راهکاری برای حمایت از تولید

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با تاکید بر خرید حمایتی دام زنده گفت: اگر درصدی از دام هر استان در راستای کاهش انباشتگی و ضرر و زیان تولیدکنندگان به منظور تامین ذخایر استراتژیک از محل تولید داخل جمع آوری شود، این امر به کاهش زیان تولیدکننده و پایداری تولید کمک می‌کند. از این رو امیدواریم سیاست امنیت غذایی از محل تولید داخل در دستور کار قرار بگیرد چرا که امنیت غذایی بر مبنای واردات پایدار نیست و همواره بخش کشاورزی به سبب تامین کننده غذای مردم از حساسیت خاصی برخوردار است.

واکنش دامداران به صفر شدن سود و عوارض واردات گوشت

صدردادرس گفت: بنابر ماده ۱۱ قانون نظام جامع دامپروری، سود و تعرفه بازرگانی واردات گوشت قرمز، شیر و مرغ باید به گونه‌ای تعریف شود که به نفع تولیدکننده باشد که مصوبه اخیر دولت با این قانون مغایرت دارد. گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که صفر شدن تعرفه سود و عوارض گمرکی در عمل تاثیری بر تولید نگذاشته است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *