مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران:۷۰ هزار کشاورز در صف دریافت تراکتور هستند

بدون دیدگاه

علیقلی ایمانی گفت: ۷۰ هزار کشاورز در صف دریافت تراکتور هستند، در حالی‌که کارخانه تراکتورسازی ۳۵ هزار دستگاه در سال تولید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیقلی ایمانی گفت: حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن با شعار و دستورالعمل و بخشنامه اجرا نمی شود و در این راستا باید تلاش های متعدد و اقداماتی صورت گیرد که نیاز به قانون و منابع دارد.

به گفته او، در اجرای کشاورزی دقیق و اقتصادی خرد بودن اراضی کشاورزی اولین موضوع است که متاسفانه بدلیل قانون ارث روز به روز  اراضی خرد تر می شوند که این امر خسرانی برای آینده کشاورزی کشور است. حال اگر بدنبال کشاورز ی توجیه پذیر، علمی و صنعتی هستیم با یک بسته کامل که دارای ضمانت اجرایی است، باید کار را پیش ببریم.

ایمانی ادامه داد:  با تزریق یک تراکتور به بخش، کشاورزی دقیق و صنعتی اجرا نخواهد شد، از این رو یکپارچه سازی اراضی باید در دستور کار قرار بگیرد. البته این امر نیازمند قانون و حل مسائل شرعی در بحث قانون ارث است.

تولید سالانه  ۳۵ هزار دستگاه تراکتور در بخش کشاورزی

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران  با اشاره به اختلاف چشمگیر مکانیزاسیون کشور ما با دنیا افزود: در کشور ما تراکتور‌های از رده خارج ۴۰ سال پیش عرضه می‌شود و به اصطلاح  ناوگان ماشین آلات کشاورزی همانند تراکتور کهنه و فرسوده است و برای تعویض ماشین آلات ۷۰ هزار کشاورز در صف دریافت تراکتور هستند، درحالیکه تراکتورسازی سالانه  ۳۰ تا ۳۵ هزار دستگاه بیشتر نمی‌تواند تحویل دهد و از طرفی سال به سال تراکتور‌های موجود در بخش هم مستهلک می‌شوند.

او با اشاره به لزوم ضرورت واردات ماشین آلات کشاورزی گفت:  دنیا امروز به جایی رفته است که تراکتور‌ها با برنامه کار می‌کند و نیروی انسانی چندان دخیل نیست. سپس در کشور ما هم باید به این موضوعات بپردازیم که در کشاورزی پیشرفته و دقیق چه عملیات زراعی باید انجام بدهیم. در  شرایط فعلی  تزریق تراکتور، ادوات و ماشین آلات کشاورزی کارآمدبه منظور کاهش هزینه‌های تولید و تسریع در سرعت عمل  نیازمند واردات است.

کارخانه تراکتورسازی نیمی از نیاز کشور را تامین می کند

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به آنکه ادوات و ماشین آلات موجود در بخش کشاورزی هزینه‌های تولید را کاهش نمی‌دهد، از این رو با برنامه ریزی بلندمدت مبتنی بر علم و دانش و تکنولوژی باید بدنبال اجرای کشاورزی صنعتی و دقیق باشیم.

او با بیان اینکه کارخانه تراکتورسازی قابلیت تامین نیمی از تراکتور مورد نیاز کشور را دارد، گفت: بنابر آمار سالانه میزان تقاضا برای خرید تراکتور و ادوات کشاورزی بدلیل مستهلک شدن افزایش می‌یابد و از طرفی بدلیل بالابودن قیمت تراکتور باید تسهیلات لازم در اختیار بهره برداران قرار بگیرد چراکه درآمد کشاورزان جوابگوی خرید نقدی ماشین آلات کشاورزی نیست. به عنوان مثال قیمت یک دستگاه تراکتور نقدی حداقل یک میلیارد تومان است که خرید آن از عهده اکثر کشاورز خارج است، لذا کشاورزی که می‌خواهد تسهیلات بانکی برای خرید دریافت کند، باید در صف دریافت تسهیلات قرار بگیرد، ضمن آنکه با چالش‌های دیگری همچون تخصیص منابع به بانک عامل یا تایید و عدم تایید معرفی از سوی وزارت جهاد به بانک روبروست. درحالیکه برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و برون رفت از کشاورزی سنتی باید حمایت همه جانبه از این بخش صورت بگیرد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *