اهم اخبار

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان در گفت‌وگو با اگروفودنیوز: دامپروری‌های صنعتی کشور نیاز به حمایت بیشتری دارند+ویدئو

بدون دیدگاه

قاسم محمدی می‌گوید: خشکسالی و کم آبی و افزایش نرخ تامین نهاده دامپروری از مشکلات تولیدکنندگان دامپروری صنعتی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، قاسم محمدی مدیرعامل شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان در حاشیه دومین همایش صنعت لبنیات صنایع وابسته در خصوص چالش‌های صنعت لبنیات به خبرنگار ما گفت: برای رسیدن به محصول نهایی فرآیندهای ساده و در عین حال پیچیده‌ای صورت می‌گیرد ساده به این لحاظ که صاحب تکنولوژی، برند و تجارب ارزشمند هستیم زیرا اشخاص صاحب نامی در میان تولیدکنندگان صنعت لبنیات وجود دارند که در تامین پروتئین کشور زحمات زیادی کشیده‌اند و پیچیده از این لحاظ که دچار اثرپذیری شدیدی در مخاصمه و جنگ اوکراین و روسیه شده ایم زیرا تهیه و تدارک مواد اولیه و نهاده دامی کشور را تحت تاثیر خود قرار داد.

محمدی عنوان کرد: قیمت نهاده کشاورزی ده برابر شده است، پیش تر برای ۲۱هزار گله که در کشت و صنعت مغان وجود دارد ۸۰میلیارد ریال ولی اکنون ۸۰۰میلیارد ریال منابع برای تامین نهاده دامپروری نیاز است تا سلامت گله حفظ شود. برای دامپروری هایی که محصول آنها گوشت است در یک برهه تاریخی و حساسی هستیم.

وی بیان کرد: دولت باید به داد مجموعه های دامپروری کشور برسد، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی. کشت و صنعت مغان از سرمایه در گردش بانک‌ها در بخش خصوصی و مشارکت‌های دولتی استفاده نمی‌کند ولی با تدوین برنامه پکیج آبیاری نوین، مانند آبیاری سیکلی، بارانی و کلاسیک و آبیاری زیر سطح تلاش بر مدیریت آب داشته که در قیمت محصول نهایی مشهود است.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان گفت: فاصله زیادی بین قیمت واقعی نهاده در کشور و خارج از کشور وجود دارد برای دامپروری هایی که لبنیات کشور را تامین می‌کنند که با قیمت منصفانه به بازار عرضه کنند. سازمان حمایت فقط از مصرف‌کنندگان حمایت می‌کند و حمایتی از تولیدکنندگان ندارد .

محمدی افزود: دامپروری ها در کشور دچار آچمز هستند و بنده به عنوان مدیر دولتی که از منابع دولت و بانکی استفاده نمی‌کنم و از مشارکت‌های خصوصی و خصولتی بهره‌مند نیستم و پیشتر نماینده مجلس و مدیرعامل بودم از آقای رئیس جمهور و معاون اول که دلسوزانه مسائل را پیگیری می‌کنند تقاضا دارم به داد تولیدکنندگان دامپروری صنعتی کشور به خاطر کمبود آب و خشکسالی، افزایش نرخ تامین نهاده دامپروری و درجا زدن قیمت تمام شده برسند.

این فعال صنعت کشور در ادامه صحبت‌هایش در تقدیر از تولیدکنندگان گفت: به عنوان شخصی که در ۴دهه عمرم در حوزه دامپروری، طیور، آبزیان و کشاورزی ایران فعالیت داشته ام دست تک تک تولیدکنندگان را می‌بوسم زیرا آنها افسران و ژنرال‌های بزرگ حوزه اقتصاد به‌ویژه امنیت غذایی کشور هستند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین دولتی در تئوری صحبت می‌کنند ولی تولیدکنندگان با طبیعت و خشکسالی، آثار و تکانه‌های اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین ، تکانه‌های تحریم برجام می‌جنگند و در داخل کشور نیز حمایت لازم از آنها صورت نمی‌گیرید.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان بیان کرد: از وزارت جهاد کشاورزی و رئیس جمهور بابت تنظیم و اعمال برنامه های حمایتی تشکر می‌کنیم اما متاسفانه آثارش ملموس نیست و باید بیش از این از لحاظ رقم و ارزش به داد صنایع لبنی کشور برسیم و به صحبت‌های بزرگان صنعت لبنیات گوش دهیم و در برنامه ریزی‌های مجلس و دستورالعمل های دولت حمایتی عملی اتفاق بیفتد تا مردم به کالاهای لبنی با کیفیت بالا و با قیمت منصفانه برای مصرف‌کننده و تولیدکنندگان دسترسی داشته باشند.

قاسم محمدی در پایان گفت: صنعت لبنیات سابقه ۱۰۰ ساله تکنولوژی در کشور دارد و در ۴۰سال کارهای خوبی انجام شده است.

سرویس خبری: صنعت غذا

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *