اهم اخبار

مذاکره با وزارت دفاع برای ایجاد ارزش افزوده در زعفران پس از گلایه مقام معظم رهبری از خام فروشی

بدون دیدگاه

معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وزارت دفاع مذاکره کرده ایم که برای ایجاد ارزش افزوده در زعفران از طریق استحصال مواد معطر از این محصول کمک کند.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، امروز امید گیلانپور معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت  در پاسخ به اینکه چرا صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی دچار عقب ماندگی شده و ریشه بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی در اینجا نهفته است، گفت: سرمایه گذاری در ایران به ویژه در بخش کشاورزی بسیار مشکل ساز است و به دلیل پر ریسک بودن بخش کشاورزی سرمایه گذاری کمتر ا ست، تحریم های ظالمانه هم به این مشکلات اضافه کرده است.

وی افزود: مشوق های دولتی و معافیت های گمرکی تسهیلات ارزان قیمت برای صنایع تبدیلی وجود دارد اما تولید کنندگان بخش کشاورزی در کشور به راحتی نمی توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حلقه های زنجیره در کشور پیوسته نیست گفت: به رغم اینکه در برخی زنجیره ها سرمایه گذاری های خوبی شده اما این سرمایه گذاری درهمه زنجیره ها کامل نیست.

وی در پاسخ به سوالی، که مقام معظم رهبری از خام فروشی زعفران و خرما گلایه کردند چرا در این زمینه کاری انجام ندادید؟ گفت: جلسه ای دیروز با وزارت دفاع داشتیم و قرار شد این وزراتخانه در زمینه ایجاد ارزش افزوده برای زعفران به ما کمک کنند.

گیلانپور در پاسخ به اینکه چگونه آنها به افزایش ارزش افزوده کمک خواهند کرد، گفت: آنها در زمینه استحصال مواد معطره از زعفران به ما کمک می کنند.

معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه خرما هم گفت: بسته بندی خرما انجام می شود و صنایع تبدیلی محدودی هم وجود دارداما کافی نیست و باید در این زمینه سرمایه گذاری شود.

گیلانپور در پاسخ به سوالی دیگر در زمینه اینکه صنایع تبدیلی در خدمت تولید کننده کشاورزی نیست و زمانی که گوجه فرنگی کیلویی ۵۰۰ تومان است در همان زمان  رب کیلویی ۲۰ هزار تومان عرضه می شود، گفت: مجموعه سیاست ها و برنامه ها بایدهماهنگ و همسو باشد مثلا زمانی که نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کمتر در نظر گرفته می شود سیگنالی به محصولاتی مانند سبزی و صیفی می د هیم که بیشتر کشت شود و مشخص است که صنایع تبدیلی نمی تواند همه اینها را پوشش بدهد.

وی افزود: الگوی کشت هم توسط کشاورزان رعایت نمی شود و به دلیل درآمد بیشتر در برخی محصولات آنها را بیشتر کشت می کنند

صحبت های این مسوول در حالی است که طرح الگوی کشت ۱۰ سالی است روی میز دولت مانده و هنوز اجرایی نشده است و وزارت   جهاد قول داده که از مهر امسال این طرح را اجرایی کند اما بسیاری کارشناسان بر این باورند که هنوز زیرساخت های اجرایی آن آماده نیست.

سرویس خبری: صنعت غذا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *