اهم اخبار

مسوولان اجازه دهند کشت برنج در خوزستان انجام شود

بدون دیدگاه

نماینده مردم اهواز و کارون در مجلس با اشاره به وضعیت مطلوب آب ذخیره سدهای خوزستان گفت: مسوولان اجازه دهند کشت برنج به صورت مدیریت شده در خوزستان انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر؛ سید محسن موسوی زاده در خصوص کشت‌های تابستانه در خوزستان، اظهار کرد: کشت شلتوک، کشت غالبی است که این روزها مردم به دنبال آن هستند، هر ساله به دلیل محدودیت‌های بارندگی و کمبود آب پشت سدها، در استان‌های جنوبی به خصوص خوزستان محدودیت‌هایی را برای کشت قائل می‌شوند.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس بیان کرد: دولت نیز مصوبه‌ای دارد که براساس آن در تابستان، تنها استان‌های شمالی کشت اجازه کشت شلتوک دارند و در تابستان برای استان‌های جنوبی از جمله خوزستان محدودیتی را برای کشت شلتوک ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال به گفته مسؤولان کشوری و وزارت نیرو اغلب سدهای کشور به خصوص سدهای خوزستان پس از بارندگی‌های اخیر پُر و یا سرریز شده‌اند، تصریح کرد: به گفته مسؤولان استانی، اغلب سدهای خوزستان پر هستند و ظرفیت آنها به حد طبیعی و نرمال رسیده است؛ لذا امکان اینکه اجازه کشت شلتوک به خوزستان داده شود، وجود دارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: ممکن است در حال حاضر یک عده بخواهند کشت تجاری داشته باشند، در سطح وسیع کار انجام دهند و عده‌ای دیگر کشت معیشتی دارند که باید برای آنها تفاوت قائل شویم. اگر بنا است محدودیتی ایجاد شود تا آب به همه برسد، نباید همه را به یک رویه و با یک دستور پیش برد، باید به افرادی که کشت معیشتی انجام می‌دهند، اجازه کشت داده شود و برایشان محدودیتی ایجاد نکرد.

موسوی زاده ادامه داد: همچنین باید برای آنهایی که قصد کشت تجاری دارند تا حدودی محدودیت ایجاد کرده، نه اینکه کامل آب را به روی آنها بست. بنابراین ما از مسؤولان سازمان آب و برق درخواست داریم که مدیریت آب را در دستور کار داشته باشند اما محدودیت کلی برای مردم ایجاد نکنند.

وی با بیان اینکه برنج خوزستان پرمصرف است، اظهار کرد: برنج خوزستان را علاوه بر اینکه مردم خوزستان استفاده می‌کنند، مردم استان‌های فارس و حتی استان‌های شمالی برای غنای برنج خود استفاده می‌کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس با اعلام اینکه در چند روز اخیر مسؤولان استانی با فرماندارهای حوضه‌های دز، کرخه و کارون جلساتی داشته‌اند، عنوان کرد: بیشترین محدودیت در حوضه کرخه است و به گفته مسؤولان حوضه‌های دز و کارون وضعیت آبی بهتری دارند؛ لذا ممکن است در کرخه کمی نیاز به مدیریت وجود داشته باشد که بر همین اساس روز یکشنبه فرماندارهای حوضه کرخه به جلسه‌ای در استان دعوت شده و در خصوص مدیریت آب با آنها صحبت شده است.

موسوی زاده بیان کرد: بنده نیز هفته گذشته با معاون وزیر کشاورزی نشستی داشته‌ام و در رابطه با این موضوع صحبتی کردم، وی به مصوبه دولت در باب ممنوعیت کشت برنج در استان‌های جنوبی اشاره داشت و گفت به دلیل اینکه از وضعیت پشت آب سدها خبر داریم، ما به عنوان وزارت کشاورزی چشممان را بر مصوبه مذکور دولت می‌بندیم و محدودیتی برای کشت قائل نیستیم، حتی به مسؤولان استانی هم می‌گوئیم که محدودیتی ایجاد نکنند بلکه آب را مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: خواسته ما به عنوان نماینده‌های مردم از مسؤولان مربوطه اعم از مسؤولان سازمان آب و برق خوزستان و جهاد کشاورزی استان این است که آب را مدیریت کنند، برای مردم محدودیتی ایجاد نکنند و اجازه دهند کشت برنج صورت گیرد چرا که همانطور که همه شاهد هستند، در خوزستان مشکل بیکاری و اقتصاد فراوان وجود دارد و اگر آب مدیریت شود قطعاً با کشت‌های برنج که صورت می‌گیرد درآمدی برای مردم ایجاد می‌شود، همچنین سبد غذایی مردم خوزستان و حتی کشور هم با برنج خوزستان تأمین می‌شود.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس با بیان اینکه محدودیت را به صورت کلی نمی‌پذیریم، تصریح کرد: خواسته ما از مسؤولان این است که آب را به درستی مدیریت کنند و مردم را از کشت محروم نکنند، ضمن اینکه توقع داریم اگر بنا است کشت‌های جایگزین را در نظر بگیرند باید آموزش‌های لازمه را نیز مد نظر قرار دهند. مثل کنجد و یا کشت‌های دیگر که هم سودآور هستند و هم شاید آب کمتری نیاز داشته باشند؛ لذا لازم است مسؤولان مربوطه این محدودیت‌ها را برطرف و آموزش‌های لازم را ایجاد کنند تا اگر زمانی با چالش و مشکل آب مواجه شدیم بتوانیم با استفاده از کشت‌های جایگزین کار را انجام دهیم و برای مردم سودآوری داشته باشیم.

موسوی زاده گفت: بنده نه بی تدبیری را قبول دارم و نه محدودیت کامل را بلکه تنها صحبت ما این است که آب پشت سدها مدیریت شود، تولید برق مدیریت شود و کشت نیز صورت گیرد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: مهر

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *