اهم اخبار

معضل جدید مصر با افزایش قیمت نان

بدون دیدگاه

مصری‌ها با اولین کاهش یارانه نان در دهه‌های اخیر مقابله می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، چهار برابر شدن قیمت نان یارانه‌ای کار را برای میلیون‌ها مصری دیگر سخت‌تر از همیشه کرده است. افزایش قیمت نان در دهه‌های گذشته باعث سخت‌شدن روند زندگی برای بسیاری از افراد خواهد شد.

این نان‌ها برای بیش از ۷۰ میلیون نفر در دسترس و برای فقیرترین افراد حیاتی است. حتی با وجود اینکه آنها هنوز تخفیف زیادی دارند، افزایش به ۰.۰۰۴۲ دلار به ازای هر نان، یکی از مواردی است که بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند از پس آن برآیند.

جمال فردی مصری در این گزارش با توجه به نگرانی کاهش یارانه‌های آب وبرق عنوان کرد که دیگر این افزایش قیمت را نمی‌توانیم تحمل کنیم. او گفت: هنوز قبوض گاز، برق و آب وجود دارد و همه قیمت‌ها در حال افزایش است.

دولت مصر اکنون با تورم سالانه ۳۲.۵ درصدی در ماه آوریل پس از رسیدن به ۳۸ درصد در سپتامبر گذشته عمل کرد. مصر اغلب بزرگترین واردکننده گندم در جهان است و تاجران می‌گویند که انتظار نمی‌رود تغییر قیمت در کوتاه مدت مقدار خرید دولتی را تغییر دهد. سقوط ارز و تورم افسارگسیخته باعث شده است که هزینه‌های دولت برای تهیه گندم از خارج افزایش یابد.

کارشناسان اظهار کردند که قیمت جدید تنها ۱۶ درصد از هزینه تولید نان را نشان می‌دهد که به دلیل تضعیف پول مصر و افزایش قیمت جهانی گندم افزایش یافته است. افزایش قیمت یارانه‌ای نان، ضربه قابل توجهی برای خانوارهای فقیر خواهد بود.

محمد عبدالعزیز، بازنشسته، در حالی که در حال خرید نان یارانه‌ای در مرکز قاهره بود و گفت افزایش قیمت بر من تأثیر می‌گذارد و ما به سختی در حال عبور هستیم.  افزایش قیمت نان یارانه‌ای یک تصمیم حساس سیاسی بود که سال‌ها به تعویق افتاد. در کشوری که نان ارزان برای بسیاری اهمیت دارد زیرا فقر گسترده است.

دولت پیش از این به جای افزایش قیمت تلاش کرده بود شرایط را محدود کند و وزن نان‌ها را کاهش دهد. حدود دو سوم جمعیت از یارانه نان بهره مند می‌شوند که بر اساس درآمد و شامل کمک هزینه پنج قرص در روز است.

صورتحساب ماهانه برای یک خانواده چهار نفره اکنون می‌تواند از ۳۰ پوند در کشوری که حداقل دستمزد ماهانه آن ۶۰۰۰ پوند است، پس از افزایش ۵۰ درصدی در ماه مارس به ۱۲۰ پوند افزایش یابد.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: ایسنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *