اهم اخبار

نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر: دوبرابر شدن صادرات ایران به قطر در فصل میوه‌های تابستانی/​ امکان ثبت شرکت برای ایرانی‌ها در دوحه

بدون دیدگاه

خورشید گزدرازی از دوبرابر شدن ارزش و وزن صادرات ایران به قطر در فصل جاری خبر داد و دلیل آن را تقاضای زیاد این کشور برای انواع میوه‌های تابستانی ایران اظهار کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ خورشید گزدرازی، نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر آخرین وضعیت تجارت دو کشور را تشریح کرد و گفت: در فصل گرم سال هستیم و با عرضه میوه‌های تابستانی به بازار تعداد کانتینرهای حامل محصولات صادراتی ایران به قطر نسبت به فصول دیگر سال حدود دوبرابر افزایش پیدا می‌کند و همچنین ارزش صادرات نیز نسبت به همین میزان رشد می‌یابد زیرا برای انواع میوه‌های تابستانی ایران مانند گیلاس، زردآلو، شلیل و اقلام دیگر در بازار قطر تقاضای زیادی وجود دارد و این میوه‌ها به صورت بسته‌بندی شده و در کانتینرهای یخچال‌بر به قطر صادر می‌شود.

وی همچنین از به وجود آمدن امکان ثبت شرکت برای ایرانی‌ها در قطر خبر داد و گفت: شرایط اقامت و ثبت شرکت برای ایرانی‌ها در قطر آسان شده و سرمایه‌داران ایرانی می‌توانند با برقراری مراودات تجاری با این کشور اقدام به ثبت شرکت کنند.

رییس اتاق بازرگانی بوشهر افزود: در پی مراودات سفیر ایران در قطر و رایزن قطر در ایران موافقت‌هایی در این باره صورت گرفته و امیدواری بسیار برای تحکیم این شرایط و اجرای آن در مقیاس کلان وجود دارد.  

گزدرازی توضیح داد: ایرانی‌ها با ثبت شرکت در قطر می‌توانند به عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی از حقوقی برخوردار شوند، کالاهای ایرانی را به واسطه قطر به بازارهای جهان صادر کنند و از قطر به عنوان واسطه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها و حضور در تجارت جهانی بهره برند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که ایران شرط دریافت روادید را برای قطری‌ها حذف کرده اما داشتن روادید برای ایرانی‌ها در سفر به قطر همچنان الزامی است.

نائب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش تمایل کارگران ایرانی به کار در کشورهای همسایه جنوبی اظهار کرد: به باور من تا وقتی که هندی‌ها و بنگلادشی‌ها هستند ایرانی‌ها نمی‌توانند در کشورهای حاشیه خلیج فارس کارگری کنند چون این کارگران حاضر به انجام کارهایی هستند که ایرانی‌ها این کارها را انجام نمی‌دهند.

وی افزود: بیشتر ایرانی‌ها در این کشورها به عنوان سرمایه‌گذار و صاحبان املاک و دارایی‌ها حضور دارند به طوری که در سال ۲۰۲۲، تعداد ایرانی‌هایی که در امارات شرکت ثبت کردند به ۴۰هزار نفر رسید.  

گزدرازی اضافه کرد: قطر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و از این تعداد تنها ۵۰۰ هزار نفر قطری‌ هستند، یک میلیون نفر هندی هستند و در میان این هندی‌ها حدود پنج درصد می‌توانند نیروی کاری اداری باشند و بقیه کارگر هستند و یک میلیون دیگر را هم کارگران بنگلادشی، مصری، فیلیپینی و پاکستانی تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: ایرانی‌ها در صادرات خدمات فنی و مهندسی به همسایگان جنوبی به ویژه قطر و عمان و عراق در غرب عملکرد خوبی داشته‌اند و اگر هم نیروی کاری از ایران به این کشورها می‌رود و سرمایه‌گذاری نمی‌کند در قالب نیروی متخصص ارائه‌دهنده خدمات فنی و مهندسی حضور پیدا می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی بوشهر بیان کرد: دستمزد کارگر ساده در قطر ماهانه ۲۰۰۰ ریال قطری است که برابر با ۳۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان ایرانی می‌شود اما موضوع اینست که رابطه کارگر ساده و کارفرما در این کشور شکل ارباب رعیتی دارد و ایرانی‌ها تمایلی به کار در این چهارچوب ندارند و عرب‌ها هم از استخدام کارگر ایرانی استقبال نمی‌کنند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *