اهم اخبار

کشاورزان ریسک پرورش گیاهان دارویی را قبول نمی‌کنند

بدون دیدگاه

معاون پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان گفت: باریجه یکی از گیاهان مهم دارویی و صنعتی است که فقط در چند استان از جمله خراسان، فارس، تهران، سمنان و زنجان رشد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ علی عمارلو با بیان اینکه در ایران ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ گونه گیاه وجود دارد که ۲۰۰ گونه از این تعداد جزو گیاهان دارویی شناخته شده است، اظهار کرد: زنجان جزو خاستگاه‌ گیاه باریجه به‌ شمار می‌آید و در این حوزه با مطالعه بر بخش‌های مختلف این گیاه موفق به کشت گلدانی آن نیز شده‌ایم.

وی با اشاره به ایجاد و توسعه باغ ملی باریجه در استان زنجان، ادامه داد: باریجه خواص درمانی بسیار بالایی دارد و کشت آن بدون نیاز به آب فراوان بسیار آسان است.

این محقق با اشاره به مطالعات وسیع طی ۱۵ سال گذشته در استان زنجان، اضافه کرد: رویشگاه عمده این گیاه در استان زنجان و روستاهای شیلاندار، گمان و چلگان از بخش تهم، روستای ماری از بخش قره‌پشتلو و علم‌کندی از منطقه ماه‌نشان است.

عمارلو با بیان اینکه طول دوره رشد باریجه ۷ تا ۱۲ سال است، ابراز کرد: باریجه گیاهی مونوکارپیک است یعنی تنها یک بار گل می‌دهد اما بازدهی اسانس این گیاه آنقدر بالا است که امروز اسانس این گیاه با قیمت بالا خرید و فروش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با کشت باریجه، اقتصاد محلی یک بخش را تامین کرد، اذعان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته، کشت گیاهانی مانند باریجه در مناطقی که با مشکل خشکسالی روبه‌رو و دامداری و کشاورزی در آن‌ها با مشکلاتی مواجه است، می‌تواند اقتصاد را متحول کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ارزش افزوده گیاهان دارویی، تصریح کرد: باریجه در زمره گیاهانی است که نیاز به آب چندانی ندارد و خواص دارویی آن همیشه بازار فروش دارد. امروز یکی از دغدغه‌های کشاورزان این است که ریسک گیاهان دارویی را نمی‌پذیرند.

این محقق کشاورزی با اشاره به ثبت نخسین گیاه دارویی اهلی شده در دانشگاه زنجان، خاطرنشان کرد: سال گذشته رقم جدید اسفناج با نام اسپینو (Spino) در پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان، معرفی و ثبت شد. این واریته جدید با محتوی آهن بالا و عملکرد بیشتر نسبت به اسفناج زراعی، مقاوم به بولتینگ، با ارزش غذایی و دارویی منحصر به فرد اولین گیاه اهلی شده و بهبود یافته در حوزه گیاهان دارویی کشور است.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایسنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *