اهم اخبار

یادداشت/ به نام نمایشگاه، به راهِ پیشرفت به مناسبت روز جهانی نمایشگاه‌ها به قلم علی زنداکبری

بدون دیدگاه

علی زند اکبری مدیر و مدرس تشریفات و فعال صنعت نمایشگاهی

اولین چهارشنبه ماه ژوئن هر سال همزمان با شروع فصل نمایشگاه‌های مطرح و جهانی مصادف با روز جهانی، نمایشگاه‌ها در دنیاست. مبدع و پیشنهاد دهنده این روز جناب آقای “شاهرخ مدرس” پیشکسوت صنعت نمایشگاهی کشور است که در سال ۲۰۱۵ و طی چاپ کتاب “در تکاپوی دیدگاه های مدرن نمایشگاهی ” و به دو زبان فارسی و انگلیسی آنرا به “اتحادیه جهانی نمایشگاه های بین المللی” و “اتحادیه نمایشگاه و سازمانهای نمایشگاهی” پیشنهاد نمودند، که مورد تصویب و موافقت این دو نمایشگاه قرار گرفت. از اینرو “روز جهانی نمایشگاه” به ابتکار یکی از تلاشگران کشور عزیزمان به صورت رسمی نامگذاری و بنیان گذارده شد.
اما چرا باید به صنعت نمایشگاهی اهمیت داد؟ و نقش صنعت نمایشگاهی چیست؟

فرصتی برای تعامل درون صنفی

برگزاری رویدادهای تخصصی همچون نمایشگاه در فضائی حرفه ای علاوه بر آنکه فرصتی است برای آشنائی افراد یک صنف با یکدیگر، محلی است برای ارائه تازه ترین پیشرفت ها و نوآوری های انجام شده در یک صنعت. علاوه بر آن چهره های جدید شرایط لازم برای معرفی خود را دارند و امکان آشنائی با پیشکسوتان و برندهای قدیمی نیز برای همه اهالی صنف مهیا خواهد بود. تجلیل از برترین ها و ایجاد فضای رقابتی بین فعالان صنف و هماهنگی در مشترکات صنفی همچنین راه اندازی و تشکیل اتحادیه ها و یا انجمن های صنفی از دیگر مزایای برگزاری نمایشگاه های تخصصی صنایع مختلف است.

گردش مالی مناسب

نمایشگاه ها فرصتی است برای خرید اجناس با بهترین قیمت و در بالاترین تعداد، بسیاری از تولید کنندگان و یا شرکت های خدماتی می توانند دستگاه های مورد نیاز خود را با قیمت اصلی و بدون نیاز به واسطه خریداری نمایند و در عین حال شرکت های ارائه کننده اجناس نیز با پائین آوردن قیمت ها به خرید با تعداد بالای اجناس از سوی مشتریان نگاه ویژه داشته باشند. حضور شرکت ها، سرمایه گذاران و بازدیدکنندگان خارجی نیز علاوه بر ارزآوری باعث رونق مبادلات ارزی بسیار در نمایشگاه ها می گردد.
برگزاری یک نمایشگاه شامل انجام امور دبیرخانه ای، فروش زمین غرفه، ساخت و ساز غرفه، جذب حامیان مالی، ایجاد بخش مالی برای ثبت و خرید اجناس، خدمات گمرک، حمل و نقل وسائل غرفه ها و سایر هزینه های لازم دیگر می باشد که به فراخور موضوعیت هر نمایشگاه متفاوت است و بالطبع موجب تبادلات مالی بسیاری می گردد.

سرمایه گذاری

ارائه پروژه های قابل سرمایه گذاری شرکت های دولتی و خصوصی فرصتی است تا سرمایه گذاران ضمن بررسی، سرمایه های خود را در پروژه های ارائه شده در هر نمایشگاه سرمایه گذاری نمایند از طرفی سالهاست که بخش های استارتاپی نمایشگاه ها حضوری پر شور داشته و کسب و کارهای کوچک نیز برای تبدیل شدن به صنایع قابل و قدرتمند چشم به سرمایه گذاری فعالان این عرصه دارند.
صنایع مختلف با دیدگاه و وسائل کهنه و صنایع جدید برای توسعه خط های جدید تولیدات خود نیز با ارائه طرحهای اصلاحی و توسعه ای در نمایشگاه ها به دنبال جذب سرمایه لازم هستند.

نمایش توانمندی‌ها

نمایشگاه بهترین محل برای نشان دادن پیشرفت ها و توانمندیهای هر صنعت است. نمایش قدرت خلاقیت در تولید داخلی علاوه بر منافع مادی، امید و اعتماد به نفس جمعی را نیز در عموم مردم به همراه خواهد داشت چراکه ارائه پتانسیل های بالفعل و بالقوه در خلق اندیشه های نو و در باور به نیروی داخلی نقش بسزائی دارد. نوآوری های انجام گرفته و کیفیت محصولات تولید شده در داخل نشان از قدرت مدیریتی کشور دارد. ارائه برنامه های توسعه بخشهای مختلف در هر صنعت نیز دیدگاه بالا و اندیشه بلند مدت کاری و تولیدی در تمام سطوح تخصصی کشور را در معرض دید همگان قرار می دهد. به راستی در چه رویدادی به غیر از نمایشگاه ها امکان ارائه مجموعه ای از توانمندیهای یک کشور در همه زمینه ها اعم از فرهنگی، عقیدتی، علمی، تولیدی، فنی، اقتصادی و… وجود دارد؟

نمایشگاه و ارتباط فراگیر

مجموعه برگزاری یک نمایشگاه باعث حضور مقامات، مسئولین دولتی و خصوصی در کنار یکدیگر می شود حضور ایشان باعث آشنائی آنها با یکدیگر و ایجاد شبکه های کاری موثر می گردد، در عین حال حضور مطبوعات و رسانه های جمعی دیگر نیز به ایجاد آشنائی و معرفی محصولات کمک نموده و به برقراری روابط گسترده کاری می انجامد این در حالی است که حضور جمعیت زیادی از مردم برای بازدید از نمایشگاه نیز باعث ایجاد فرصتی برای معرفی شرکت ها و محصولاتشان و ارتباط گیری آنها با مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیم می شود.

اشتغال زائی

مجموعه ای از مشاغل مختلف در هر نمایشگاه موجب ایجاد اشتغال در حوزه های متفاوت کاری می گردد از زحمتکشان مجموعه های حمل و نقل مکانیزه و انسانی تا تلاشگران عرصه خدمات گوناگون نمایشگاهی همچون نجاران، برقکاران، نقاشان، آهنگران، امور پذیرائی و خدمات، نگهبانان، پاکبانان و…
مجموعه غرفه سازی برای ساخت غرفه مورد نظر مشارکت کنندگان نیز شامل تیم هائی از مشاغل مختلف است، مجموعه ای مجرب از مدیران پروژه محور، طراحان، کارگاههای چندگانه و… جهت اجرای کامل طرحهای نهائی شده همراه با متخصصین هر بخش و کارمندان واحدهای مرتبط در جهت تزریق روح کاری و هنری به کلیت هر نمایشگاه و به عنوان ویترین زنده صنعت نمایشگاهی بخش کثیری از مشاغل مرتبط با صنعت نمایشگاهی را تشکیل می دهند.

از طرفی مجموعه برگزار کنندگان طی یک سال کاری برای هر نمایشگاه با مجموعه ای از کارشناسان مختص به هر نمایشگاه در حوزه های تخصصی همچون جذب مشارکت کنندگان، جذب حامیان مالی، انجام امور تبلیغاتی و فرهنگی، مدیریت امور هماهنگی، برگزاری افتتاحیه، اختتامیه، کارگاهها و نشست های تخصصی و … فضای کاری زیادی را برای جامعه نمایشگاهی و کشور ایجاد می نمایند.

در این میان از صنایع مرتبطی همچون صنعت خبر و تبلیغات نیز نباید غافل ماند گروه زیادی از خبرنگاران، عکاسان، فیلمبرداران، روزنامه ها، سایت های خبری، مسئولان امور چاپ فیزیکی نشریات و کارمندان نشر خبر سایت ها نیز جامعه بزرگی از مشاغل صنعت نمایشگاهی را تشکیل می دهند.

در بخش حمل و نقل شهری، بین شهری و خارجی نیز گروه کثیری از مشاغل فعال هستند از کارمندان رزرو بلیط ها و آژانس های مسافرتی گرفته تا ناوگان حمل و نقل شهری جهت انتقال میهمانان هر نمایشگاه از ایستگاه های مختلف زمینی، هوائی و دریائی به سمت مبادی اسکان میهمانان و یا مشارکت کنندگان و از آنجا به محل برگزاری و بالعکس.
در بخش اسکان نیز علاوه بر فعالیت پرسنل مختلف آژانس های مسافرتی جهت رزرو محل اسکان، پرسنل هتلها و مراکز اقامتی نیز در جهت خدمت رسانی فعال هستند ضمن آنکه مترجمیمن همراه و همزمان و راهنماها نیز در زمینه کمک به میهمانان و بازدیدکنندگان حضوری ویژه دارند. پرسنل بخش های مختلف اماکن فرهنگی، مراکز گردشگری، موزه ها، میراث فرهنگی چه در زمان های عادی کاری و چه در زمانهای ویژه، پذیرای مهمانان نمایشگاه هستند. در بخش پذیرائی نیز رستوران های مختلف در نمایشگاه و خارج از نمایشگاه چه برای پرسنل غرفه دار چه برای میهمانان با نفرات گوناگون اعم از آشپزها، افراد خدماتی، حمل و نقل غذائی و… مشاغل مختلفی را در راستای برگزاری یک نمایشگاه پوشش می دهند.

فرهنگ سازی

بازدید میهمانان هر نمایشگاه از میراث فرهنگی شهر محل برگزاری تا موزه ها و اماکن مذهبی و مراکز طبیعی شهرها به آشنائی بیشتر میهمانان داخلی با فرهنگ ملی و آشنائی میهمانان خارجی با اصالت و فرهنگ تاریخی کشورمان منجر می شود. در حالیکه چهره مخدوشی از ایران در ذهن بسیاری از میهمانان خارجی ایجاد گردیده با بازدید آنها از کشور و درک مهمان نوازی، خونگرمی، ادب و احترام و کرامات اخلاقی ایرانیان فضای جدیدی از فرهنگ غنی کشورمان در ذهن ایشان متبادر می گردد.

بازدید از بازارهای سنتی، صنایع دستی و استفاده از رستورانهای سنتی و آشنائی ایشان با کالاها و طعم غذا و خوراکیهای ایرانی جلوه زیبا و خاطره انگیزی از میهن عزیزمان را برای اتنشار جهانی در ذهن میهمانان خارجی بر جای خواهد گذاشت.

علاوه بر این با ارائه محصولات و توانمندیهای داخلی در هر نمایشگاه می توان به آینده سازان خصوصا نوجوانان و جوانان و اقشار مختلف دانشجوئی فرهنگ خودکفائی و پیشرفت داخلی را به عینه نشان داد و فرهنگ نگاه به محصولات داخلی را نیز در عموم مردم به خوبی جا انداخت.

مطالب یاد شده تنها بخشی از فواید برگزاری نمایشگاه ها می باشد وگرنه در خصوص ویژگیهای برگزاری نمایشگاه ها می توان کتابی قطور به نگارش درآورد. همین بس که تنها در خصوص زمینه های مناسب جهت رشد بخش خصوصی در صنعت نمایشگاهی به سرفصلی بلند بالا نیاز است. لذا حال که پتانسیل کشورمان در همه زمینه ها حتی در گستره جغرافیائی و اقتصادی و توانمندیهای صنایع داخلی مشهود است باید به فکر جهش در این صنعت مهم بوده و با حمایت از نمایشگاهها با سرمایه گذاری و ایجاد زمینه های مناسب در جهت رشد آن، صنعت نمایشگاهی را در جهت پیشرفت در تمامی زمینه ها حمایت عملی نمود.

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *