اهم اخبار

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر: نیازمند فرهنگ‌سازی استفاده از مرغ سایز هستیم

بدون دیدگاه

ابراهیم غلامی گفت: هلدینگ کشاورزی کوثر، بزرگ‌ترین هلدینگ وابسته به سازمان اقتصادی کوثر است و به نوعی بزرگ‌ترین هلدینگ کشاورزی کشور محسوب می‌شود که ماموریت‌های این هلدینگ به چند بخش اصلی مانند: طیور؛ دام سبک؛ دام سنگین؛ آبزیان و حوزه کشاورزی تقسیم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ ابراهیم غلامی، نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر اظهار داشت: در حوزه طیور، هلدینگ کشاورزی کوثر دارای سبقه طولانی است و ۷۰ درصد تولید و تامین گوشت مرغ کشور را بر عهده این مجموعه است که ضمن تولید، نقش تنظیم‌گری بازار را نیز دارد؛ زنجیره تولید مرغ، از اجداد تا گوشت مرغ را در اختیار دارد و چهار شرکت فعال این حوزه عبارتند از: «زربال»، «ماهان»، «ایزباد» و «مرغک» که در زمینه مرغ تخم گذار فعالیت دارد.

دام سنگین

غلامی ادامه داد: همچنین دو شرکت این هلدینگ در حوزه دام سنگین به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. شرکت «شریف‌آباد» به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد دامداری کشور که به‌صورت خلوص ۱۰۰ درصدی در پرورش دام هلشتاین فعالیت دارد، با ظرفیت ۱۰ هزار راس و شرکت «اشراق» با ظرفیت کمتر که با حدود ۶ هزار راس فعالیت دارد.

دام سبک

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های هلدینگ کشاورزی کوثر در بخش کشاورزی فعالیت در حوزه دام سبک است که شرکت «اشراق» در این زمینه فعالیت می‌کند و گوسفند و بز نژادهای رومن، بلانژ، بز مهابادی را پرورش می‌دهد.

آبزیان

غلامی اضافه کرد: شرکت «پیشگامان کشاورزی کوثر» نیز  مسئولیت فعالیت در حوزه آبزیان را دارد که در پرورش و تولید ماهیان خاویاری، ماهی قزل‌آلا و پرورش ماهی در قفس ‌(در دو استان لرستان و گیلان) فعالیت دارد.

شرکت‌های جانبی

وی گفت: همچنین چند شرکت دیگر از جمله کارخانه آرد و نشاسته «دنا» و برخی شرکت‌های فعال دیگر در زمینه کشاورزی و دام، در این هلدینگ فعالیت دارند.

شرکت‌های پشتیبان

مدیرعامل و نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر همچنین عنوان کرد: چند شرکت دیگر زیرمجموعه این هلدینگ نیز فعالند که برای تامین نهاده‌ها و مکانیزاسیون کشاورزی نقش پشتیبانی از شرکت‌های تولیدی دام، طیور و آبزیان عمل می‌کنند.

غلامی گفت: در حوزه دام، طیور و آبزیان گاهی تا حدود ۸۰ درصد بهای تمام شده مربوط به نهاده‌های خوراکی است؛ به همین دلیل یکی از فعالیت‌های این هلدینگ که به عنوان زنجیره‌ای عمل می‌کند، تولید نهاده‌های علوفه‌ای و غذایی است که در کشور مزیت دارد و امکان تولید آن وجود دارد و ما سعی در تولید آن داریم تا بهای تمام‌شده تولید را بتوانیم از این طریق پائین بیاوریم.

مرغ آرین

غلامی در مورد مرغ «آرین» نیز توضیح داد: از سال ۱۳۹۹ که تحریم‌ها جدی‌تر شدند و در تامین نژادهای مورد نیاز مرغداران کشور مانند «راس»، کشور با مشکلاتی مواجه شد و کشورهای خارجی برای تامین این نژادها ما را تحریم کردند، تولید گوشت مرغ با تهدیدهای جدی مواجه شد، بر حسب دستور مقام معظم رهبری، برای احیاء نژاد بومی کشور، ماموریتی به سازمان اقتصادی کوثر محول کرد و این هلدینگ در شرکت «دیزباد» به‌صورت اختصاصی روی سویه آرین شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر به مرحله تولید رسیده است.

این مقام مسئول افزود: آرین کشور را در زمینه تامین نژاد تا حدود زیادی تحریم‌‌ناپذیر کرده است؛ به‌ گونه ای که وقتی بحث تولید مرغ آرین مطرح شد و ما اعلام آمادگی کردیم که هر زمان احتمال تحریم‌هایی در مورد سویه مورد نیاز کشور وجود داشته باشد، حاضر به تامین جوجه مورد نیاز از طریق مرغ آرین هستیم، این کشورها نیز از تحریم‌ها  عقب‌نشینی کردند.

حرکت به سمت استفاده از مرغ هایی با وزن پائین

وی در مورد انتقادهایی که به مرغ آرین مطرح می‌شود، گفت: برخی از این انتقادها بجا  و قابل تامل هستند اما در مورد مرغ آرین اولا نیاز به فرهنگ‌سازی برای مصرف مرغ‌های سایز و مرغ‌های با وزن کمتر حرکت کنیم.

غلامی گفت: مرغ آرین کم‌ترین مصرف آنتی‌بیوتیک را داشته و دورریز کمتری هم دارد، اما نیاز به فرهنگ‌سازی در مورد مصرف مرغ سایز (مرغ با وزن پائین‌تر) وجود دارد. لازم است متخصصان و صاحب‌نظران، رسانه‌ها و… به این موضوع ورود کنند تا مردم مجاب به استفاده از مرغ سایز شوند و اگر جامعه به سمت مصرف مرغ سایز تمایل پیدا کند، تا حدود زیادی انتقادها به مرغ آرین بلامحل خواهد بود.

وی افزود: نکته دیگر اینکه نیاز است کارهای اصلاحی بیشتری بر روی این نژاد صورت گیرد تا معایبی که دارد را رفع کنیم و  مرغداران و تولیدکنندگان هم تمایل به استفاده از این نژاد داشته باشند که البته کارهای اصلاحی در مورد این مرغ در مجموعه کشاورزی کوثر ادامه دارد اما دستیابی به نتیجه، نیاز به زمان دارد. ولی فعلا با در نظر گرفتن همه این موارد، پرورش مرغ سایز برای تولید کننده و مرغدار چندان منطقی نیست و ما بر روی این موضوعات فعالیت می‌کنیم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *