اهم اخبار

معطلی کامیون‌های حامل برنج پاکستانی در مرز تفتان​/ ضعف زیرساخت در گذرگاه‌های ایران و پاکستان

بدون دیدگاه

به گفته اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان ممنوعیت واردات برنج پاکستانی در زمانی به واردکنندگان اعلام شده که بار آنها در مسیر واردات بوده و این اعلام بدموقع به معطلی کامیون‌ها در مرز تفتان انجامیده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ امان‌الله کهرازهی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و پاکستان از تکرار معطلی طولانی‌مدت کامیون‌های حامل برنج در مرز دو کشور خبر داد و گفت: واردات برنج پاکستانی به ایران در شرایطی ممنوع شده که هنوز حجم قابل‌توجهی برنج در گذرگاه مرزی تفتان از مرز عبور نکرده و شمار چشمگیری از کامیون‌های حامل برنج در مرز معطل مانده‌اند و امکان ورود به ایران را تا پایان ممنوعیت‌ها در ابتدای آذرماه ندارند، این امر باعث شده کرایه حمل بار از مرز تفتان به زاهدان از ۲۵ میلیون تومان به ۹۰ میلیون تومان افزایش یابد، این برنج‌ها در بازه قیمتی ۸۴۰ دلار تا ۱۱۵۰ دلار در هر تن درب کارخانه در لاهور خریداری شده تا در مرز تفتان تحویل داده شود.

وی افزود: دلیل تاخیر در عبور برنج از مرز، ضعف عملکرد در گمرکات است، اگر سرعت عبور بار در سه گذرگاه مرزی باثبات باشد دیگر تاخیرات پیش‌بینی نشده در تردد کالا صورت نمی‌گیرد و بازرگانان این چنین زیان نمی‌بینند.

کهرازهی یادآور شد: از سه گذرگاه زمینی که امکان ورود وجود ندارد و در صورت واردات کالا از بنادر هم تعرفه‌های گمرکی به قدری بالاست که صرفه اقتصادی ندارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان اظهار کرد: مشکل ضعف زیرساخت و تاثیر آن بر کندی واردات کالا تنها به برنج محدود نمی‌شود چندی پیش و در ابتدای فصل ورود انبه نیز همین مشکل در گذرگاه‌های مرزی برقرار بود و در پی همین مشکلات بازرگانان ایرانی و پاکستانی به حضور در اتاق مشترک از ضعف عملکرد گمرکات شکایت کردند، خواسته آنها ارتقای زیرساخت‌ها برای عبور بار از گذرگاه‌های مرزی و فعالیت ۲۴ ساعته گمرکات است.

سازمان استاندار دستور فعالیت ۲۴ساعته گمرکات را داده است

محمد تهی‌دست، دیگر عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان نیز ضعف زیرساخت‌ها در گذرگاه‌های مرزی ایران و پاکستان را تایید کرد و گفت: برای حل مشکل معطلی کامیون‌ها در مرزها می‌توان در گذرگاه‌ها انبارها و سردخانه‌هایی برپا کرد تا دست‌کم بار از کامیون پایین آورده شود و کامیون معطل نماند.

وی در تشریح آنچه به معطلی کنونی بار برنج در مرز ایران و پاکستان انجامیده توضیح داد: چندی پیش بخش‌نامه‌‌ای خلق‌الساعه واردات برنج را با اختلال روبه‌رو کرد، این بخش‌نامه هر چند لغو شد اما مانع واردات برنج در زمان مقتضی بود.

تهی‌دست ادامه داد: برای مدیریت ورود برنج خارجی دست‌کم یک ماه پیش از ممنوعیت باید دستور آن اعلام شود نه اینکه به طور ناگهانی و زمانی که بار در مسیر و یا در صف گمرک است از ورود برنجی جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: همه اینها برآمده از ضعف مدیریت‌های کلان کشور است و به این موضوع ضعف زیرساخت در گذرگاه‌های مرزی را هم بیفزایید.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگان ایران یادآور شد: سال گذشته در پی وقوع سیل حجم زیادی از برنج‌های وارداتی در فضای باز گمرک زیر آب رفت و این اتفاق هدررفت سرمایه‌های کشور را در پی داشت.

وی تصریح کرد: ضعف مدیریت و ضعف زیرساخت و خسارات برآمده از آن سال‌هاست که در گذرگاه‌های مرزی دو کشور ایران و پاکستان برقرار است و تا زمانی که این ضعف‌ها برطرف نشود معطلی‌ها و خسارات برآمده از آنها تداوم دارد.

تهی‌دست گفت: منظور از ضعف زیرساخت قطعی برق، قطعی سیستم و مشکلاتی از این قبیل است، به گونه‌ای که پیش‌تر و زمانی که ترخیص‌ها غیرسیستمی صورت می‌گرفت اوضاع بهتر بود همچنین برای بهبود تردد کالا در این مسیر نیاز به تامین چندهزار کامیون و فعالیت شبانه‌روزی گمرکات است البته استاندار سیستان و بلوچستان دستور فعالیت ۲۴ ساعته گمرکات را داده است اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی در نهایت اظهار کرد: در حال حاضر، علاوه بر سه گذرگاه مرزی ۱۵ بازارچه مرزی هم در مرز مشترک ایران و پاکستان برقرار است و گذرگاه‌های مرزی ایران و پاکستان به عنوان مسیر ترانزیت کالا به ترکیه و روسیه استفاده می‌شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *