اهم اخبار

امسال ۴۵۰۰ تن «زیتون» در باغات کرمانشاه تولید می‌شود

بدون دیدگاه

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به آغاز برداشت زیتون از باغات استان، گفت: برآورد می‌شود امسال ۴۵۰۰ تن زیتون از باغات استان تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ رحمان فیض قربانی سطح باغات زیتون استان کرمانشاه را بیش از هزار هکتار اعلام کرد و افزود: حدود ۹۵ درصد باغات زیتون استان بارور هستند و درصد بسیار کمی هنوز نهال بوده و به مرحله باروری نرسیده‌اند.

فیض قربانی با بیان اینکه امسال خوشبختانه وضعیت باغات زیتون استان با توجه به بارندگی‌های مناسب و اقدامات به زراعی صورت گرفته در سطح باغات خوب است، گفت: برآورد می‌شود امسال حدود ۴۵۰۰ تن زیتون در استان تولید شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته شاهد افت تولید باغات زیتون استان به دلیل خشکسالی بودیم، تصریح کرد: سال گذشته در حالی که پیش‌بینی شده بود حدود چهار هزار تن زیتون در استان تولید شود، در نهایت تولید زیتون استان از سه هزار تن بیشتر نشد.

فیض‌قربانی در ادامه با بیان اینکه در شهرستان‌های مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر استان باغ زیتون داریم، گفت: بیشترین باغات زیتون استان کرمانشاه در شهرستان دالاهو و در منطقه ریجاب قرار دارد.

وی ادامه داد: بعد از شهرستان دالاهو که نیمی از باغات زیتون استان را به خود اختصاص داده، در شهرستان‌های سرپلذهاب، ثلاث باباجانی، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم کم و بیش باغ زیتون داریم.

وی با بیان اینکه عمده ارقام باغات زیتون استان کرمانشاه شامل ارقام زرد، کنسروالیا و مانزانیلا هستند، یادآور شد: این ارقام جزو ارقام با کیفیت بوده و یتون تولیدی در باغات استان در بازارهای کشوری شناخته شده است.

فیض‌قربانی با بیان اینکه بین سه تا پنج درصد زیتون کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود، گفت: در صورت تحقق پیش‌بینی تولید، احتمالا امسال هفتمین تولیدکننده زیتون کشور خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه عمده زیتون تولیدی در استان کرمانشاه در دو کارخانه فرآوری و واحدهای فرآوری سنتی داخل استان فرآوری می‌شود، گفت: بخشی از تولیدات استان هم برای فرآوری به رودبار، قزوین و استان‌های شمالی فرستاده می‌شود.

فیض قربانی با بیان اینکه زیتون به دو شکل کنسروی و روغنی در استان برداشت می‌شود، اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰ درصد زیتون تولیدی در استان به صورت کنسروی برداشت شود.

وی با بیان اینکه برداشت زیتون کنسروی در باغات استان آغاز شده، گفت: برداشت زیتون کنسروی تا حدود یک ماه ادامه خواهد داشت.

وی یاداور شد: برداشت زیتون روغنی از باغات زیتون استان هم از نیمه دوم آبان شروع و تا یک ماه ادامه خواهد داشت.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *