اهم اخبار

تنظیم بازار کالاهای نهایی و مصرفی با مدیریت هوشمند

بدون دیدگاه

بیک‌زاده گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته، تنظیم بازار کالاهای نهایی و مصرفی با ساز و کار مدیریت هوشمند انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز) ،صدیف بیک‌زاده سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در برنامه تیتر امشب تصریح کرد: ابزارها و سیاست های تنظیم بازار شکل دیگری به خود گرفته است.قیمت کالاهای پایه بر اساس ساز و کار بورس تعیین می شود.

او ادامه داد: در برنامه جدید ، تنظیم بازار کالاهای نهایی و مصرفی با ساز و کار مدیریت هوشمند  انجام می شود. در این خصوص برنامه ریزی دقیقی در کل زنجیره کالا (مرحله تامین، توزیع  و قیمت  گذاری  و نظارت بر بازار) انجام شده است.

بیک زاده بیان کرد: بخشی از محور این دستورالعمل تعیین شده،  اصلاح نظام قیمت گذاری است که بر مبنای کنترل های پیشین و پسین صورت می گیرد. در واقع در این طرح قیمت گذاری ترکیبی از شیوه دستوری و عرضه و تقاضا انجام می گیرد که عموما سعی می شود بر مبنای عرضه و تقاضا و با کمترین دخالت  دولت باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در برنامه های جدید وزارت صمت بازرسی های سنتی با بازرسی های الکترونیکی جایگزین می شود که این امر مانع از رسوب کالا در هر کدام از بخش های تامین و توزیع خواهد شد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت ادامه داد: بر این اساس بازرسین اصناف  و سازمان های صنعت و معدن استان ها به اطلاعات سامانه جامع تجارت دسترسی دارند که به موجب آن تخلفات را شناسایی می کنند و مشخص می شود که کالا در کدام حلقه از زنجیره تامین رسوب کرده است.

او افزود: سیستم بر اساس میزان کالایی که تولید شده،  سپس در بازار توزیع می شود و به دست مصرف کننده می رسد، رصد دارد و درصورتی که در یک بخش مشکلی وجود داشته باشد به بازرسین اعلام کرده تا موضوع را بررسی و  با متخلفان برخورد کنند.

بیک زاده تصریح کرد: برای هر واحد صنفی بارکد دوبعدی یا کیو آر کد تعیین شده است و اگر  تخلفی صورت گیرد دستگاه کیو آرد کد خوان در کمترین زمان  آن را گزارش می دهد.

او گفت: دستورالعمل جدید با مطالعات میدانی انجام شده است و سعی می‌شود بازار به صورت سیستمی کنترل و نظارت شود.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت افزود: تمام تولید کنندگان و اصناف با سیستم هوشمند در دسترس هستند و هر گونه افزایش قیمت رصد می‌شود.

بیک زاده تاکید کرد: حلقه اول یعنی تولید تا حلقه آخر یعنی توزیع به صورت هوشمند تحت نظارت بازرس‌ها هستند و بحث خود تنظیمی و نظارت مردمی هم در این سامانه دیده شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: البته استقرار سامانه جامع تجارت تدریجی است تا همه فعالان و اصناف بتوانند با آن پیش بیایند. مزیت این روش این است که واحدهای غیر شفاف دیگر زمینه کار نخواهد داشت و این امر کمکی برای ساماندهی واحدهای فاقد پروانه است.

او بیام کرد: این طرح در ۶ محور اساسی مدیریت تنظیم بازار از جمله سیستمی نمودن فرآیند تامین و توزیع، خودتنظیمی، رتبه بندی و اعتبار سنجی و تشدید فضای رقابتی تعیین شده است که ظرف روزهای آتی به سازمان های صنعت و معدن و تجارت استان ها ابلاغ می شود به مرور زمان اجرایی می شود.

بیک زاده گفت: به تدریج شاهد استقرار کامل سامانه جامع تجارت و ساماندهی بازار کالاهای اساسی خواهیم بود.

اجرای سیستم هوشمند تنظیم بازار نیاز به آموزش اصناف دارد

در ادامه برنامه نوده‌فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران هم گفت: اصناف در تصمیم سازی و تصمیم گیری دخالتی ندارد، اما بعد از ابلاغ ما اجرا می‌کنیم.

او  با بیان اینکه کمبود کالا در بازار نداریم، اما گرانی و گرانفروشی در بازار داریم، افزود: ما در گرانی دخالتی نداریم، اما با گرانفروشی برخورد می‌کنیم.

نوده‌فراهانی گفت: به واحد‌های صنفی و بازرسان قیمت‌های تعینی ابلاغ می‌شود و ما بر اساس این برنامه ابلاغی عمل می‌کنیم با گرانفروشی واحدهای صنفی برخورد و آنها را به سازمات تعزیرات معرفی می کنیم.

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: بیشتر گرانفروشی هایی که صورت می گیرد از سوی واحدهای بدون مجوز است که برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها درباره واحد‌های صنفی بدون پروانه با ما همکاری نمی‌کنند.

فراهانی گفت: سیستم هوشمند رصد و نظارت  و سامانه جامع تجارت هنوز کامل نشده و لازمه خوب اجرایی شدن این سیستم آموزش به اصناف است.

او افزود: این سیستم در برخی کالا‌ها انجام می‌شود و در برخی کالا‌ها انجام نمی‌شود. این سامانه باید به صورت یکپارچه در تمام استان‌ها ابلاغ شود.

سرویس خبری: مجلس و دولت

منبع: برنامه تیتر امشب

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *