اهم اخبار

مشاور انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با اگروفودنیوز: اهمیت مصرف شیر باید در بین مسئولین فرهنگسازی شود+ویدئو

بدون دیدگاه

لطفا برای مشاهده واضح این ویدئو بعد از پلی روی مربع سمت راست بزنید

حسین چمنی می‌گوید: سالیان طولانی برای مصرف شیر و لبنیات در بین مردم فرهنگسازی شده ولی اکنون به این نتیجه رسیده ام که باید جهت فرهنگسازی به سمت مسئولین باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، حسین چمنی در حاشیه دومین همایش صنعت لبنیات و صنایع وابسته به خبرنگار ما گفت: در یکسال گذشته تغییرات زیادی در تمام سطوح کشور به وجود آمده است و صنعت شیر به عنوان صنعتی بزرگ و کاربردی دچار چالش‌های خاصی گشته و برگزاری چنین همایش‌هایی اگر با حضور تمام ذینفعان مانند دولت، تولیدکنندگان شیر خام، فرآوری کنندگان و حتی مصرف‌کنندگان باشد، برای یافتن راه‌حل های ضروری مفید است.

چمنی بیان کرد: صنعت شیر به دلیل ایجاد اشتغال برای حدود ۲میلیون نفر که در حلقه‌های مختلف از تولید علوفه تا تولید شیر خام، فرآوری، توزیع، حمل و نقل و فروش در این صنعت مشغول هستند و در راستای ارتقا شاخص سلامتی مردم اهمیت دارد و اگر در این شرایط سخت معیشتی، جایگاه شیر در سبد غذایی تبیین شود، کیفی تر و ارزان تر مواد مغذی به مردم می‌رسد.

وی ادامه گفت: افزایش شاخص سلامتی، کاهش هزینه‌های درمان را به دنبال دارد، مخصوصا برای جامعه‌ای که رو به سالمندی می‌رود و با بیماری ها و نقص‌های سیستم سلامتی و اسکلتی مواجه است. همه این مسایل با فرهنگ و میزان مصرف شیر در ارتباط است و ابعاد اقتصادی و اجتماعی را نیز دربر می گیرد.

این فعال صنعت لبنیات عدم تحقق افزایش سرانه مصرف شیر را اینگونه ارزیابی کرد: این موضوع از چند بعد قابل بررسی است و بخش‌های مختلفی درگیر این موضوع هستند ولی عوامل تاثیرگذار اصلی و فرهنگسازی در اختیار صنعت لبنیات نیست.

چمنی خاطرنشان کرد: زمانی که کار فرهنگسازی با اجماع دولت، شهرداری، آموزش و پرورش و نقش به سزای رسانه‌ها آغاز شد، سرانه مصرف از ۷۰ کیلوگرم به ۹۰کیلوگرم رسید و به تشخیص برخی کارشناسان مصرف و تولید دوغ ظرف ۳ سال ۴۵برابر شد‌.

وی همچنین افزود: تغییرات دائمی در نظام سیاسی دولت و مجلس و تغییر نگاه سیاست گذاران تداوم فرهنگسازی را دچار چالش کرد. ورود تفکرات جدید، شرایط اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم عوامل تاثیرگذار در این حرکت بود و اکنون با کاهش مصرف شیر و لبنیات روبه‌رو هستیم که منجر به بحران بین نسلی خواهد شد.

چمنی گفت: امیدوارم این اجماع به لحاظ آگاهی به ویژه در بین دولتمردانی که نقش ویژه ای در تصمیم سازی و تصمیم گیری دارند و بودجه در اختیارشان است ایجاد شود. اگر شیر جایگاه خود را در ذهن مسئولین پیدا کند قطعا در بین خانواده ها نیز جایگاه خود را می‌یابد.

این کارشناس شیر میگوید: سالیان طولانی برای مصرف شیر و لبنیات در بین مردم فرهنگسازی شده ولی اکنون به این نتیجه رسیده ام که باید جهت فرهنگسازی به سمت مسئولین باشد. از رسانه ها به دلیل تاثیرگذاری آنها تقاضا دارم تفکر مسئولین را به سمت واقعیت شیر سوق دهند زیرا مطرح شدن مسائل از سمت تولیدکنندگان برداشت تجاری در پی دارد ، ولی در حقیقت این یک موضوع ملی است.

وی افزود: ۳دهم درصد از موضوع کتب پایه‌های دبستان تا متوسطه به شیر اختصاص داشت که ۳۰درصد آن نیز مطالب اشتباه بود، خدمت مسئولین آموزش و پرورش به صورت مکتوب ابلاغ کردیم که کمک به تغییر و اصلاح مطالب و گنجاندن مطالب بیشتر در کتب کردند.

مشاور انجمن صنایع فرآورده های لبنی بیان کرد: در این شرایط سخت معیشت مردم، شیر بهترین غذا به لحاظ مواد مغذی و ارزانترین غذا از لحاظ منبع پروتئین، کلسیم، املاح و انواع ویتامین ب است.

وی در ادامه افزود: برخی کارشناسان بر این باورند ویتامین ب۱۲ موجود در شیر تاثیر مستقیم بر جلوگیری از آلزایمر دارد.

این فعال صنعت شیر عنوان کرد: اگر امروز به مقوله شیر نیندیشید تا ۱۰ سال آینده با چالش‌هایی که تمام اقتصاد کشور را از بین خواهد برد، مواجه می‌شویم. افراد سالمند زمین‌گیر، بر روی فعالیت اجتماعی افراد جوان نیز تاثیرگذار هستند زیرا جوانان وقت زیادی برای حمایت از افراد سالمند صرف می‌کنند.

حسین چمنی در پایان گفت: با این هشدارها به فکر آینده باشیم و مسئولینی وارد عمل شده و هم سلامت مردم و هم کیفیت غذایی مردم را افزایش دهند.

سرویس خبری: صنعت غذا

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *