اهم اخبار

اختصاص ۳ میلیون تن شیر به تولید محصولات روستایی و عشایر

بدون دیدگاه

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی گفت: حدود ۳ میلیون تن شیر در کشور به تولید محصولات روستایی و عشایر اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ امیررضا شریک‌لو عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، گفت: نتیجه ۳ دهه پژوهش کاربردی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برای شناسایی و بهبود کیفیت فرآورده‌های لبنی محلی، تولید تجاری پنیر‌های محلی در واحد‌های صنعتی کشور بوده است.

شریک‌لو، با بیان اینکه حدود ۳ میلیون تن شیر در کشور به تولید محصولات روستایی و عشایری اختصاص دارد، افزود: بسیاری از آنها سابقه تولید چند صد ساله داشته و مورد اقبال بازار قرار دارند. اما عدم معرفی آنها به مصرف‌کنندگان، دستگاه‌های نظارت بهداشتی و صنعت، ادامه تولید آنها را به مخاطره انداخته است.

او ادامه داد: در ۳ دهه گذشته موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مراکز پژوهشی وابسته، با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های کاربردی، تلاش‌های زیادی برای شناسایی، معرفی، تعیین کیفیت و بهینه‌سازی فرآیند تولید محصولات لبنی بومی در کشور انجام داده‌اند. مجموع این پژوهش‌ها منجر به بهبود کیفیت و ایمنی این فرآورده‌ها از جمله پنیر لیقوان، پنیر سیاه‌مزگی، پنیر کوزه‌ای، پنیر لاکتیکی، پنیر خیکی و پنیر سلماس  شده است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، تاکید کرد: خوشبختانه اقبال عمومی از این فرآورده‌ها از یک سو و معرفی آنها به مصرف‌کنندگان و صنعت از طریق مصاحبه، انتشار مقاله‌های علمی، رسانه‌های ترویجی، برگزاری روز مزرعه، تدوین استاندارد ملی و ثبت دانش بومی تولید این فرآورده‌ها در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی از سوی دیگر، برخی از واحد‌های صنعتی را برای تولید تجاری آنها ترغیب کرده است.

به گفته او، هم‌اینک پنیر لیقوان، پنیر سیاه‌مزگی، پنیر خیکی، پنیر آروشه و پنیر سلماس در برخی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات شیر به صورت تجاری تولید شده و در بسته‌بندی‌های مناسب و مشتری‌پسند به بازار عرضه می‌شوند.

شریک‌لو اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه در کشورمان فرآورده‌های لبنی محلی متنوعی در روستا و مناطق عشایری تولید می‌شوند تلاش برای تجاری‌سازی و عرضه آنها به بازار، موجب توسعه کارآفرینی و تضمین کیفیت محصولات محلی- بومی و نیز گسترش کسب و کار‌های خانگی مورد تائید سازمان غذا و دارو در جامعه روستایی می‌شود.

عضو هیئت موسسه تحقیقات علوم دامی گفت: بر پایه پژوهش‌هایی که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور انجام شده، محصولات لبنی محلی مورد مطالعه، عاری از عوامل بیماری‌زا بوده و ویژگی‌های فیزیکی-شیمیایی و میکروبی آنها منطبق با استاندارد‌های ملی بوده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *