اهم اخبار

قیمت جهانی مواد غذایی ثابت ماند

بدون دیدگاه

شاخص جهانی قیمت موادغذایی سازمان ملل متحد در ژوئن ثابت ماند، داده‌ها نشان داد که افزایش روغن نباتی، شکر و محصولات لبنی با کاهش قیمت غلات جبران شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو) در ژوئن به طور میانگین ۱۲۰.۶ واحد بوده است که نسبت به ماه مه تغییری نکرده است.

شاخص فائو در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید زیرا قیمت موادغذایی از رکوردی که در مارس ۲۰۲۲ و پس از حمله روسیه به اوکراین ثبت شد، کاهش یافت. شاخص ماه ژوئن نسبت به سال گذشته ۲.۵ درصد کاهش داشت و ۲۴.۸ درصد کمتر از بالاترین میزان خود در سال ۲۰۲۲ بود.

فائو گفت که در بحبوحه بهبود چشم انداز تولید در برخی کشورهای عمده صادرکننده از جمله قزاقستان و اوکراین، قیمت غلات ماهانه ۳ درصد کاهش یافت. قیمت‌های صادراتی ذرت نیز کاهش یافت و انتظار می‌رود تولید در آرژانتین و برزیل بیشتر از آن چیزی باشد که قبلا تصور می‌شد.

فائو گفت قیمت لبنیات در ژوئن نسبت به ماه مه ۱.۲ درصد افزایش یافت، در حالی که شاخص شکر ۱.۹ درصد افزایش یافت که تا حدی به دلیل نتایج کمتر از انتظار برداشت در ماه مه در برزیل افزایش یافت.

قیمت روغن نباتی جهش ۳.۱ درصدی را به همراه داشت، در حالی که قیمت روغن کلزا تقریباً بدون تغییر باقی ماند. قیمت گوشت نیز با کاهش قیمت بین‌المللی طیور ثابت بود اما افزایش جزئی در قیمت گوشت گوسفند و گاو مشاهده شد.

در گزارشی جداگانه، فائو پیش‌بینی خود را برای تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۴ به میزان ۷.۹ میلیون تن (بیش از ۰.۳ درصد) افزایش داد و آن را به ۲.۸۵۴ میلیارد تن رساند. این افزایش منعکس کننده چشم انداز بهبود یافته برای غلات درشت بود که با انتظارات بالاتر برای برداشت ذرت در آرژانتین و برزیل تقویت شد.

رویترز گزارش کرد که پیش‌بینی مصرف جهانی غلات در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ به ۲.۸۵۶ میلیارد تن رسید که ۰.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ افزایش داشت، در حالی که پیش‌بینی فائو برای ذخایر جهانی غلات تا پایان فصل در سال ۲۰۲۵ به ۸۹۴ میلیون تن رسید.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: رویترز

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *