اهم اخبار

هجوم ملخ صحرایی به کشور گزارش نشده است

بدون دیدگاه

مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات گفت: تاکنون هجوم ملخ صحرایی به کشور گزارش نشده است و در صورت بروز طوفان‌های چرخنده در شبه جزیره عربستان، احتمال هجوم ملخ صحرایی به کشور به ۸۰ درصد می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید معین گفت: بنابر آخرین آمار در سطح ۱۱۲ هزار هکتار مبارزه علیه ملخ‌های بومی در ۲۰ استان کشور صورت گرفته است.

او با بیان اینکه مبارزه علیه ملخ‌های بومی در استان‌های سردسیر ادامه دارد، افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که حداکثر سطح مبارزه به ۱۱۵ هزارهکتار برسد، درحالیکه سال گذشته مجموع مبارزه ۱۵۰ هزارهکتار بود.

معین ادامه داد: طبق آمار ۷۰ تا ۷۵ درصد مبارزه ملخ‌های بومی علیه ملخ‌های مراکشی است و با توجه به آنکه ملخ‌های مراکشی یک نسلی است، از این رو با بارش باران احتمال افزایش تراکم جمعیت ملخ وجود دارد. اما خوشبختانه تاکنون خسارتی از محل ملخ‌های بومی به مزارع و باغات کشور وارد نشده است.

مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات افزود: امسال مجموع مبارزه علیه ملخ‌های بومی در استان تهران ۴ تا ۵ هزارهکتار بود به طوریکه در منطقه رباط کریم و اطراف فرودگاه علیه ملخ مراکشی و در بومهن با ملخ شاخک بلند مبارزه صورت گرفته است.

احتمال حمله حدود ۶۰ درصدی ملخ های صحرایی به استان های جنوبی کشور

او در بخش دیگر اظهارات خود درباره مبارزه علیه ملخ‌های صحرایی گفت: اکنون احتمال حمله ملخ صحرایی به کشور  حدود ۶۰ درصد است که در صورت بروز طوفان‌های چرخنده احتمال هجوم در دی و بهمن ماه امسال به ۸۰ درصد می‌رسد.

معین با بیان اینکه تاکنون گزارشی از هجوم ملخ صحرایی به کشور گزارش نشده است، افزود: هجوم قطعی ملخ به ایران دست‌کم به سه طوفان نیاز دارد که نخستین طوفان باید در تیر و مردادماه در شبه جزیره عربستان رخ دهد که در صورت وقوع این مهم کشور وارد مرحله آماده باش برای مقابله با این آفت خواهد شد.

به گفته او،  براساس پیش بینی سازمان هواشناسی جهانی و مرکز بین المللی کنترل ملخ صحرایی احتمال وقوع چند سیکلون در اقیانوس هند غربی مناطق نزدیک شبه جزیره عربستان وجود دارد که در صورت وقوع اولین سیکلون شرایط متفاوت می شود.

وقوع اولین سیکلون در اقیانوس هند غربی خطر حمله ملخ به کشور را افزایش می دهد

مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات گفت:  طبق پیش بینی فائو و سازمان هواشناسی جهانی، اگر در ماه‌های آینده بارش بالاتر از نرمال در شبه جزیره عربستان و شرق افریقا باشد، طی ماه‌های مرداد تا اوایل شهریور در مناطق جنوبی ایران مثل بوشهر و هرمزگان بخش‌هایی از جنوب کرمان و بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان بارندگی‌ها بالاتر از حد نرمال خواهد بود که در آن صورت احتمال حمله ملخ وجود دارد.

او با بیان اینکه وقوع چند سیکلون ( طوفان‌های چرخنده) خطر حمله ملخ را افزایش می دهد، افزود: در صورت اطلاع از حمله ملخ به طور حتم از دستگاه های لشکری، کشوری، وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران کشور درخواست کمک می کنیم، اکنون با استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان مکاتباتی داشته ایم تا با تشکیل ستادهای بحران استانی به ریاست استانداران آمادگی های لازم را داشته باشند.

مدیرمبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات ادامه داد: درحال حاضر ادوات، تجهیزات و سم لازم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در استان های جنوبی کشور موجود است، اما با این وجود در حال تهیه تعدادی دیگر سمپاش هستیم تا همانند سال‌های ۹۷ و ۹۸ هیچ خسارتی از حیث حمله این آفت نداشته باشیم.

او گفت: با وقوع اولین سیکلون و افزایش احتمال حمله ملخ های صحرایی نیازمند ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار از ستاد بحران هستیم تا این آفت وارد باغات و مزارع نشود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *