اهم اخبار

پیش‌بینی تولید بالای ۵۰۰ تن زعفران برای امسال

بدون دیدگاه

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس پیش‌بینی مسئولان وزارت جهاد، امسال تولید زعفران به بالای ۵۰۰ تن می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا میری گفت: قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته ۶۵ میلیون تومان، پوشال ۸۲ تا ۸۴ میلیون تومان، سرگل ۹۰ تا ۹۲میلیون تومان، نگین ۹۲ تا ۹۶ میلیون و سوپر نگین ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان است.

به گفته او، بنابر آمار با قاچاق ماهانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرزها، رقمی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود که با رفع موانع صادراتی، این میزان به صادرات رسمی اضافه می‌شود.

میری ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که با رفع موانع صادراتی تا پایان سال حداقل صادرات ۴۰ درصد افزایش یابد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران سطح اراضی زیرکشت زعفران را ۱۲۷ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: بنابر آمار عملکرد فعلی تولید زعفران ۳.۵ تن در هکتار است، درحالیکه می‌توان با آموزش صحیح به کشاورزان، آبیاری مزارع و نوسازی مزارع، عملکرد تولید را به ۷ تن در هکتار افزایش داد که براین اساس پتانسیل تولید بالای ۸۰۰ تن زعفران در کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه ۹۰ درصد زعفران تولیدی به بازارهای هدف صادر و ۱۰ درصد در داخل مصرف می‌شود، گفت: با افزایش تولید زعفران به بالای ۸۰۰ تن، جای هیچ گونه نگرانی برای تولید نداریم.

میری ادامه داد: براساس پیش‌بینی مسئولان وزارت جهاد، امسال تولید زعفران به بالای ۵۰۰ تن می رسد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران قیمت زعفران را تابع مکانیزم عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به آن که چندماه تا فصل برداشت زعفران زمان باقی است، از این رو پیش‌بینی می‌شود با کاهش عرضه، قیمت افزایش یابد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *